Gerelateerde artikelen

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: SBL competenties | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: SBL competenties

SBL competenties in het onderwijs

In het Nederlandse onderwijs zijn er zeven SBL competentie

Een competentie is een combinatie van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu bezit of kan verwerven.

s vastgesteld door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL). Deze competenties brengen de wezenlijke aspecten van lerarenbekwaamheid in kaart.

De Onderwijscooperatie is verantwoordelijk voor de competentieprofielen van leraren. De SBL competenties dateren van 2006 en er komen op korte termijn vernieuwde lijsten met competenties beschikbaar.

SBL competenties voor leraren

Er zijn verschillende SBL competenties voor leraren in verschillende onderwijssectoren. Bijvoorbeeld, zijn er SBL competenties voor leraren in het basisonderwijs, VO en MBO en VHO.
Lijsten met competenties worden vaak gebruikt in een assessment om kandidaten aan te spiegelen. Uit een assessment komen dan sterke en zwakke kanten van de medewerker naar voren.
Ook bij werving en selectie van personeel zijn competentieprofielen vaak het uitgangspunt om een profielschets op te stellen. Dit helpt bij het vinden van de juiste kandidaat voor een bepaalde functie.

Het belang van sBL competenties

Het gebruik van SBL competenties is belangrijk voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van deze competenties kunnen leraren hun vaardigheden en kennis verbeteren en kunnen zij een betere dienstverlening bieden aan hun leerlingen.
Bovendien helpt het gebruik van SBL competenties bij het identificeren van de sterke en zwakke kanten van leraren. Dit kan helpen bij het bieden van een gerichte opleiding en begeleiding aan leraren.

Conclusie

In conclusie, zijn SBL competenties een belangrijk instrument voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van deze competenties kunnen leraren hun vaardigheden en kennis verbeteren en kunnen zij een betere dienstverlening bieden aan hun leerlingen.
Daarom is het belangrijk om SBL competenties te gebruiken bij de opleiding en begeleiding van leraren. Dit kan helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties