Gerelateerde artikelen

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Schaduwonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Schaduwonderwijs

Schaduwonderwijs: een aanvullende vorm van onderwijs

Ouders zoeken naar manieren om hun kinderen te helpen bij het leren en presteren op school. Een van deze manieren is schaduwonderwijs.
Het begrip schaduwonderwijs omvat alle vormen van bijlessen en huiswerkbegeleiding die ouders zelf bekostigen. Dit kan variëren van extra lessen in een bepaald vak tot huiswerkbegeleiding door een privéleraar.

Waarom schaduwonderwijs?

Ouders kiezen voor schaduwonderwijs omdat zij hun kinderen willen helpen om maximaal te presteren. Zij zoeken naar manieren om hun kinderen een voorsprong te geven bij het leren en het behalen van een hoog niveau.
Volgens schattingen maakt ongeveer een derde van de leerlingen van het voortgezet onderwijs gebruik van schaduwonderwijs. Ook in het basisonderwijs, vooral in groep 8, wordt schaduwonderwijs gebruikt om kinderen te stimuleren tot een zo hoog mogelijke cito-score.

Critici op schaduwonderwijs

Critici van schaduwonderwijs benoemen enkele nadelen van deze ontwikkeling. Zo zou schaduwonderwijs kunnen leiden tot prestatiedruk op kinderen en vergroting van kansenongelijkheid.
Alleen gegoede ouders hebben immers geld over voor extra lessen, terwijl andere ouders deze mogelijkheid niet hebben. Bovendien zou het gewone reguliere onderwijs op deze manier worden uitgehold, terwijl juist van de scholen verwacht mag worden dat zij leerlingen verder helpen.

Passend onderwijs en speciaal onderwijs

Naast schaduwonderwijs zijn er ook andere vormen van onderwijs, zoals passend onderwijs

en speciaal onderwijs

Speciaal onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking of kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben.

. Deze vormen van onderwijs richten zich op kinderen met speciale behoeften.

Bijzonder onderwijs

Bijzonder onderwijs is een vorm van onderwijs dat gebaseerd is op een specifieke opvoedkundige of levensbeschouwelijke visie. Dit kan variëren van katholiek, protestants, islamitisch tot joods onderwijs. Ook Montessori-onderwijs, Freinetscholen, Daltonscholen en Jenaplanscholen vallen onder deze categorie vanwege hun unieke opvoedkundige visie.

en unitonderwijs

In het unitonderwijs worden de traditionele klassen vervangen door units van vijftig tot negentig kinderen. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Deze vorm van onderwijs is een alternatief voor het leerstofjaarklassensysteem en wordt vaak toegepast bij scholen die een andere aanpak zoeken.

zijn andere voorbeelden van vormen van onderwijs die kinderen helpen bij het leren en presteren. JSON-gegevens laten zien dat deze vormen van onderwijs steeds populairder worden.

Conclusie

Schaduwonderwijs is een aanvullende vorm van onderwijs die ouders gebruiken om hun kinderen te helpen bij het leren en presteren. Hoewel er ook kritiek is op deze vorm van onderwijs, blijft het een populaire keuze voor ouders.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties