Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociaal constructivisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Sociaal constructivisme

Sociaal constructivisme in het onderwijs

Het sociaal constructivisme

Het constructivisme is een leertheorie die stelt dat leren een actief proces is van kennisverwerving. Leerlingen construeren hun eigen kennis door voort te bouwen op hun aanwezige kennis. Dit proces vindt steeds meer plaats onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling.

is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het leren vindt steeds meer onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling plaats.

Het sociaal constructivisme heeft verbanden met het constructivisme en met de ideeën van Jean Piaget en Lev Vygotsky. Het sociaal constructivisme leunt op de theorie van sociale cognitie en zone van naaste ontwikkeling.

Kenmerken van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme kenmerkt zich door een rijke leeromgeving, waarbij de leerkracht verder bouwt op de aanwezige kennis. Het leren vindt plaats in de context en wordt gezien als een sociaal proces.
Het sociaal constructivisme heeft een sterke focus op het construeren van kennis door de leerling zelf. Het leren is een actief proces, waarbij de leerling zelf verantwoordelijk is voor het verwerven van kennis.

Voordelen van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme biedt verschillende voordelen voor het leren. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het stimuleert ook de sociale vaardigheden van de leerling, zoals communicatie en samenwerking.

Praktische toepassingen

Het sociaal constructivisme kan worden toegepast in verschillende onderwijssettings, zoals het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van competenties, zoals probleemoplossend leren en onderzoekend leren.
Het sociaal constructivisme kan ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

Conclusie

Het sociaal constructivisme is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het is een waardevolle aanvulling op het onderwijs, omdat het de leerling stimuleert om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties