Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociaal constructivisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Sociaal constructivisme

Sociaal constructivisme in het onderwijs

Het sociaal constructivisme

Het constructivisme is een leertheorie die stelt dat leren een actief proces is van kennisverwerving. Leerlingen construeren hun eigen kennis door voort te bouwen op hun aanwezige kennis. Dit proces vindt steeds meer plaats onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling.

is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het leren vindt steeds meer onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling plaats.

Het sociaal constructivisme heeft verbanden met het constructivisme en met de ideeën van Jean Piaget en Lev Vygotsky. Het sociaal constructivisme leunt op de theorie van sociale cognitie en zone van naaste ontwikkeling.

Kenmerken van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme kenmerkt zich door een rijke leeromgeving, waarbij de leerkracht verder bouwt op de aanwezige kennis. Het leren vindt plaats in de context en wordt gezien als een sociaal proces.
Het sociaal constructivisme heeft een sterke focus op het construeren van kennis door de leerling zelf. Het leren is een actief proces, waarbij de leerling zelf verantwoordelijk is voor het verwerven van kennis.

Voordelen van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme biedt verschillende voordelen voor het leren. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het stimuleert ook de sociale vaardigheden van de leerling, zoals communicatie en samenwerking.

Praktische toepassingen

Het sociaal constructivisme kan worden toegepast in verschillende onderwijssettings, zoals het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van competenties, zoals probleemoplossend leren en onderzoekend leren.
Het sociaal constructivisme kan ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

Conclusie

Het sociaal constructivisme is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het is een waardevolle aanvulling op het onderwijs, omdat het de leerling stimuleert om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties