Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Speciaal basisonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Speciaal basisonderwijs

Een onderwijsvorm voor kinderen met bijzondere behoeften

Het speciaal basisonderwijs is een onderwijsvorm die gericht is op kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben om optimaal te kunnen leren. Deze kinderen hebben vaak moeilijkheden bij het leren of hebben opvoedingsmoeilijkheden die intensieve zorg vereisen.
De scholen hebben dezelfde kerndoelen als reguliere basisscholen, maar de kinderen krijgen meer tijd om deze doelen te bereiken. Dit onderwijs is erop gericht om zoveel mogelijk leerlingen door te laten stromen naar regulier voortgezet onderwijs.

Kenmerken

Het kenmerkt zich door kleinere klassen en extra ondersteuning voor kinderen die het nodig hebben. De scholen werken samen met reguliere basisscholen en bieden ambulante begeleiding aan.
 Dit onderwijs is een onderwijsvorm die zich richt op kinderen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen. Het is belangrijk om deze kinderen extra zorg en aandacht te bieden om hun leerproces te optimaliseren.

Verschil tussen speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs

Soms worden de termen speciaal onderwijs

Speciaal onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking of kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben.

en speciaal basisonderwijs door elkaar gebruikt. Maar er is een verschil: speciaal onderwijs is voor leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben, terwijl het speciaal basisonderwijs is voor kinderen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen.

Het speciaal basisonderwijs biedt een passende leeromgeving voor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Het is belangrijk om deze kinderen te ondersteunen om hun leerproces te optimaliseren.

Wet op het primair onderwijs

De Wet op het Primair Onderwijs (WPO) is de basis voor het speciaal basisonderwijs. De WPO stelt dat alle kinderen recht hebben op onderwijs dat aangepast is aan hun individuele behoeften.
Het is een belangrijke onderwijsvorm die kinderen met bijzondere behoeften ondersteunt. Het is belangrijk om deze kinderen extra zorg en aandacht te bieden om hun leerproces te optimaliseren.

Conclusie

Het speciaal basisonderwijs is een onderwijsvorm die kinderen met bijzondere behoeften ondersteunt. Het is belangrijk om deze kinderen extra zorg en aandacht te bieden om hun leerproces te optimaliseren. Door dit kunnen we kinderen helpen om hun volledige potentieel te bereiken.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties