Gerelateerde artikelen

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: TASC-model | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: TASC-model

Het tASC-model: een raamwerk voor onderzoekend leren

Het TASC-model is een handig instrument voor lerenden om op een systematische manier aan een onderzoeksopdracht te werken. Dit model kan worden gebruikt door lerenden van alle leeftijden om hun denkvaardigheden en onderzoekend leergedrag te verbeteren.
Het TASC-model is oorspronkelijk ontwikkeld om hoogbegaafde leerlingen te helpen bij het werken aan leerstof op een meer onderzoekende manier. Tegenwoordig wordt het model breder ingezet in onderwijsleersituaties waarbij onderzoekend gedrag gestructureerd wordt ingezet.

Het tASC-model: een structuur voor onderzoek

Het TASC-model biedt een structuur voor lerenden om een onderzoeksopdracht te voltooien. Het model bestaat uit verschillende stappen, waaronder het formuleren van een onderzoeksvraag, het verzamelen van informatie, het analyseren van gegevens en het trekken van conclusies.
Het TASC-model helpt lerenden om onafhankelijk en creatief te denken. Het model moedigt lerenden aan om vragen te stellen, hypothesen te formuleren en theorieën te ontwikkelen.

Voordelen van het tASC-model

Het TASC-model heeft verschillende voordelen voor lerenden. Het model helpt lerenden om hun denkvaardigheden te verbeteren, hun kritisch denken te ontwikkelen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.
Bovendien helpt het TASC-model lerenden om hun vaardigheden in het onderzoekend leren te verbeteren. Het model moedigt lerenden aan om informatie te verzamelen, gegevens te analyseren en conclusies te trekken.

Werkwijze van het tASC-model

Het TASC-model werkt volgens een bepaalde werkwijze. Eerst wordt een onderzoeksvraag geformuleerd, vervolgens wordt informatie verzameld, daarna worden gegevens geanalyseerd en tenslotte worden conclusies getrokken.
Het TASC-model kan worden gebruikt in combinatie met andere modellen, zoals het json [‘handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

‘, ‘IGDI-model

Het Igdi-model is een handelingsmodel dat gebruikt wordt in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het oplossen van problemen.

‘, ‘hoofdlijnenmodel

Het hoofdlijnenmodel is een belangrijk concept in het onderwijs dat helpt bij het begrijpen van het leerproces van rekenen en wiskunde. Het model biedt een gestructureerde weergave van vier fasen die essentieel zijn voor het ontwikkelen van rekenvaardigheden.

‘, ‘drieslagmodel

Het drieslagmodel is een belangrijke aanpak voor het onderwijs, omdat het de leerlingen helpt om het getalbegrip te verbeteren in realistische rekenlessen. Het model is gebaseerd op de principes van interactief onderwijs en richt zich op drie essentiële elementen van rekenwiskundige vraagstukken: context, bewerking, en oplossing.

‘, ‘basismodel taakbeleid

Het basismodel taakbeleid is een belangrijk concept in het onderwijs dat de basis vormt voor een eerlijke en transparante verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen een school. Het model biedt een structuur voor het bepalen van de werklast en taken van medewerkers en leidinggevenden.

‘]. Deze modellen helpen lerenden om hun denkvaardigheden en onderzoekend leergedrag te verbeteren.

Conclusie

Het TASC-model is een waardevol instrument voor lerenden om hun denkvaardigheden en onderzoekend leergedrag te verbeteren. Het model helpt lerenden om onafhankelijk en creatief te denken en biedt een structuur voor het werken aan een onderzoeksopdracht.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties