Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Taxonomie van bloom | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Taxonomie van bloom

Taxonomie van bloom: een framework voor leerdoelen

De taxonomie van Bloom is een algemeen model voor de doelstellingen van het leerproces, bedacht door de onderwijspsycholoog Benjamin Bloom. Deze taxonomie onderscheidt zes niveaus, die oplopen in moeilijkheidsgraad: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren.
De taxonomie van Bloom is een handig hulpmiddel bij het formuleren van leerdoelen en het vaststellen van het beheersingsniveau. Door de taxonomie kun je bepalen welk eindgedrag je wilt bereiken. Moet de leerling kennis kunnen reproduceren of kunnen toepassen? Wil je leren analyseren of creëren? Als je dat helder hebt, dan kun je bepalen welke vragen je moet stellen en welke opdrachten je moet geven om dat te bereiken.

Lage en hoge denkvaardigheden

De eerste drie niveaus van Blooms taxonomie worden ook wel lage denkvaardigheden genoemd. Vragen van de moeilijkste drie niveaus heten hoge denkvaardigheden. Het onderscheid tussen lage en hoge denkvaardigheden is belangrijk, omdat het helpt om de leerdoelen te specificeren en de leeractiviteiten te ontwerpen.
Door het gebruik van de taxonomie van Bloom kan de leraar een meer gestructureerde aanpak hanteren bij het ontwerpen van leeractiviteiten. Het helpt ook om de leerdoelen te evalueren en te bepalen of de leerling het gewenste eindgedrag heeft bereikt.

Adaptieve toetsing

De taxonomie van Bloom kan ook worden gebruikt bij adaptieve toets

In het onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van adaptieve toetsen.

ing. Door het gebruik van de taxonomie kan de toets worden aangepast aan de individuele leerling, waardoor een meer accurate beeld wordt verkregen van de leerprestaties.

Adaptieve toetsing helpt ook om de leerdoelen te evalueren en te bepalen of de leerling het gewenste eindgedrag heeft bereikt. Het helpt ook om de leeractiviteiten te ontwerpen en te bepalen welke vragen en opdrachten nodig zijn om het gewenste eindgedrag te bereiken.

Taalontwikkeling en meervoudige intelligenties

De taxonomie van Bloom kan ook worden gebruikt bij taalontwikkeling

Taalontwikkeling is een essentiële vaardigheid voor kinderen om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan. Het is de manier waarop kinderen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Taal bestaat uit diverse grammaticale en communicatieve regels, en bij de taalverwerving krijgt een kind inzicht hoe je deze regels gebruikt.

en meervoudige intelligenties

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het idee is dat er verschillende manieren zijn waarop mensen intelligent kunnen zijn. Dit concept is ontwikkeld door Howard Gardner, die acht verschillende soorten intelligentie heeft beschreven.

. Door het gebruik van de taxonomie kan de leraar een meer gestructureerde aanpak hanteren bij het ontwerpen van leeractiviteiten voor taalontwikkeling en meervoudige intelligenties.

Het helpt ook om de leerdoelen te evalueren en te bepalen of de leerling het gewenste eindgedrag heeft bereikt. Het helpt ook om de leeractiviteiten te ontwerpen en te bepalen welke vragen en opdrachten nodig zijn om het gewenste eindgedrag te bereiken.

Schoolontwikkeling

De taxonomie van Bloom kan ook worden gebruikt bij schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling is een voortdurend proces dat erop gericht is de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van de leerkrachten te verbeteren. Het is een lerende organisatie die er continu op uit moet zijn om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

. Door het gebruik van de taxonomie kan de school een meer gestructureerde aanpak hanteren bij het ontwerpen van leeractiviteiten en het evalueren van de leerprestaties.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties