Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Tweetalig onderwijs TTO | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Tweetalig onderwijs TTO

Tweetalig onderwijs – een nieuwe manier van leren

In Nederland zijn er middelbare scholen die tweetalig onderwijs (TTO) aanbieden, waar leerlingen een deel van het onderwijs in een andere taal volgen, meestal Engels. Dit type onderwijs biedt leerlingen de kans om hun taalvaardigheden te verbeteren en internationale ervaring op te doen.
Wanneer een school tweetalig onderwijs aanbiedt, is in de onderbouw havo/vwo minstens 50% van de lessen in de andere taal. In de onderbouw vmbo is dit 30%. Dit type onderwijs helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te verbeteren in een tweede taal.
Leerlingen van TTO-scholen doen in het Nederlands eindexamen en halen een gewoon diploma (vwo, havo of vmbo). Daarnaast krijgen ze een certificaat waaruit de extra competentie blijkt. Nuffic bewaakt de kwaliteit van TTO-scholen om ervoor te zorgen dat leerlingen een hoogstaande opleiding ontvangen.

Voordelen van tweetalig onderwijs

Tweetalig onderwijs biedt leerlingen verschillende voordelen, zoals een bredere kennisbasis, verbeterde taalvaardigheden en een internationale oriëntatie. Leerlingen leren ook om flexibel en zelfstandig te werken en hun vaardigheden te verbeteren in een tweede taal.
Bovendien helpt tweetalig onderwijs leerlingen om hun carrièremogelijkheden te verbeteren. Werkgevers waarderen leerlingen met een tweetalige opleiding omdat zij flexibeler en zelfstandiger kunnen werken.

Unitonderwijs en tweetalig onderwijs

Unitonderwijs

In het unitonderwijs worden de traditionele klassen vervangen door units van vijftig tot negentig kinderen. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Deze vorm van onderwijs is een alternatief voor het leerstofjaarklassensysteem en wordt vaak toegepast bij scholen die een andere aanpak zoeken.

is een vorm van onderwijs waarbij leerlingen in een kleine groep werken aan een project. Dit type onderwijs helpt leerlingen om hun vaardigheden te verbeteren en samen te werken.

Tweetalig onderwijs en unitonderwijs gaan goed samen omdat beide vormen van onderwijs leerlingen helpen om hun vaardigheden te verbeteren en samen te werken. Leerlingen leren om flexibel en zelfstandig te werken en hun vaardigheden te verbeteren in een tweede taal.

Taalontwikkelingsstoornis tOS en tweetalig onderwijs

Taalontwikkeling

Taalontwikkeling is een essentiële vaardigheid voor kinderen om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan. Het is de manier waarop kinderen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Taal bestaat uit diverse grammaticale en communicatieve regels, en bij de taalverwerving krijgt een kind inzicht hoe je deze regels gebruikt.

sstoornis TOS” href=”https://tiponderwijs.nl/begrip/taalontwikkelingsstoornis-TOS/”>Taalontwikkelingsstoornis TOS

Taalontwikkelingsstoornis tos is een complexe aandoening die de taalontwikkeling van leerlingen beïnvloedt. Het is een uitdaging voor het onderwijs om deze leerlingen te ondersteunen en hun taalvaardigheden te verbeteren.

is een stoornis die leerlingen belemmert in hun taalontwikkeling. Leerlingen met TOS hebben moeite met het leren van een tweede taal.

Tweetalig onderwijs kan helpen bij het overwinnen van TOS omdat leerlingen in een kleine groep werken aan een project en hun vaardigheden verbeteren in een tweede taal.

Projectonderwijs en tweetalig onderwijs

Projectonderwijs

Projectonderwijs is een onderwijsvorm waarbij leerlingen actief betrokken zijn bij het leerproces. Het thema van het project geeft de mogelijkheid om de lesdoelen te realiseren en kinderen te laten leren op een natuurlijke en betekenisvolle manier. Bij projectonderwijs worden kennis, vaardigheden en attitude verworven door middel van een thema dat centraal staat.

is een vorm van onderwijs waarbij leerlingen in een kleine groep werken aan een project. Dit type onderwijs helpt leerlingen om hun vaardigheden te verbeteren en samen te werken.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties