Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfbeeld | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfbeeld

Het zelfbeeld in het onderwijs

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. Het begrip identiteit kan op verschillende manieren worden opgevat, maar in het onderwijskundig verband wordt het meestal gebruikt om het profiel van een schoolorganisatie te beschrijven. Waar staat de school voor?

van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Het zelfbeeld is het beeld dat leerlingen over zichzelf hebben gevormd. Het is het geheel van gedachten, overtuigingen en oordelen die leerlingen over zichzelf hebben. Een zelfbeeld wil niet zeggen dat leerlingen ook daadwerkelijk zo zijn. Het weerspiegelt hoe leerlingen zichzelf zien, positief of negatief, en niet hoe leerlingen zijn.

Oorzaken van het zelfbeeld

Het zelfbeeld komt tot stand onder invloed van verschillende factoren, zoals de omgeving, intospectie en zelfperceptie. De omgeving speelt een belangrijke rol bij het vormen van het zelfbeeld, omdat leerlingen reacties van anderen interpreteren en deze gebruiken om hun eigen gedrag te beoordelen. Introspectie en zelfperceptie spelen ook een belangrijke rol, omdat leerlingen hun eigen emoties, motivaties en gedachten analyseren en hierover een oordeel vormen.
Het zelfbeeld is dan ook een beoordeling van zichzelf waarnaar leerlingen zich (onbewust) gaan gedragen. Het zelfbeeld kan wisselen per gebied, zoals het sociale zelf, het emotionele zelf, het cognitieve zelf, het fysieke zelf en het materiële zelf.

Invloed van het zelfbeeld op het leerproces

Het zelfbeeld heeft een grote invloed op het leerproces van leerlingen. Leerlingen met een positief zelfbeeld zijn meer gemotiveerd om te leren en hebben een hogere zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

. Leerlingen met een negatief zelfbeeld zijn minder gemotiveerd om te leren en hebben een lager zelfvertrouwen. Daarom is het essentieel om het zelfbeeld te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Door het zelfbeeld te begrijpen, kunnen leerkrachten en ouders leerlingen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Dit kan worden gedaan door leerlingen te laten reflecteren op hun eigen gedrag en emoties, en door hen te laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en begrijpen van het zelfbeeld is essentieel voor het helpen van leerlingen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het laten reflecteren van leerlingen op hun eigen gedrag en emoties, en het laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en ouders een cruciale rol, omdat zij leerlingen kunnen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties