Gerelateerde artikelen

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfbeeld | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfbeeld

Het zelfbeeld in het onderwijs

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. Het begrip identiteit kan op verschillende manieren worden opgevat, maar in het onderwijskundig verband wordt het meestal gebruikt om het profiel van een schoolorganisatie te beschrijven. Waar staat de school voor?

van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Het zelfbeeld is het beeld dat leerlingen over zichzelf hebben gevormd. Het is het geheel van gedachten, overtuigingen en oordelen die leerlingen over zichzelf hebben. Een zelfbeeld wil niet zeggen dat leerlingen ook daadwerkelijk zo zijn. Het weerspiegelt hoe leerlingen zichzelf zien, positief of negatief, en niet hoe leerlingen zijn.

Oorzaken van het zelfbeeld

Het zelfbeeld komt tot stand onder invloed van verschillende factoren, zoals de omgeving, intospectie en zelfperceptie. De omgeving speelt een belangrijke rol bij het vormen van het zelfbeeld, omdat leerlingen reacties van anderen interpreteren en deze gebruiken om hun eigen gedrag te beoordelen. Introspectie en zelfperceptie spelen ook een belangrijke rol, omdat leerlingen hun eigen emoties, motivaties en gedachten analyseren en hierover een oordeel vormen.
Het zelfbeeld is dan ook een beoordeling van zichzelf waarnaar leerlingen zich (onbewust) gaan gedragen. Het zelfbeeld kan wisselen per gebied, zoals het sociale zelf, het emotionele zelf, het cognitieve zelf, het fysieke zelf en het materiële zelf.

Invloed van het zelfbeeld op het leerproces

Het zelfbeeld heeft een grote invloed op het leerproces van leerlingen. Leerlingen met een positief zelfbeeld zijn meer gemotiveerd om te leren en hebben een hogere zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

. Leerlingen met een negatief zelfbeeld zijn minder gemotiveerd om te leren en hebben een lager zelfvertrouwen. Daarom is het essentieel om het zelfbeeld te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Door het zelfbeeld te begrijpen, kunnen leerkrachten en ouders leerlingen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Dit kan worden gedaan door leerlingen te laten reflecteren op hun eigen gedrag en emoties, en door hen te laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en begrijpen van het zelfbeeld is essentieel voor het helpen van leerlingen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het laten reflecteren van leerlingen op hun eigen gedrag en emoties, en het laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en ouders een cruciale rol, omdat zij leerlingen kunnen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties