Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Doorgroeimogelijkheden in het onderwijs
Doorgroeien in het onderwijs Het onderwijs is wat mij betreft zonder twijfel de mooiste sector om te werken. Als onderwijsprofessional biedt je jonge kinderen handvatten om zich jaar na jaar optimaal te kunnen ontwikkelen. We zien ze groeien en bloeien in elke...
Wat doet een orthopedagoog?
Soms lopen kinderen of jongeren vast in hun ontwikkeling. Het kan zijn dat ze moeite hebben met leren, gedrag vertonen waar ouders en leraren geen raad mee weten, of worstelen met hun emoties. In zulke situaties kan een orthopedagoog een groot verschil maken. In deze...
De taken van een onderwijsassistent
Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten. Onderwijsassistent...
De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs
Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...
Wat doet een Mediacoach?
Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...
Een duik in de wereld van een onderwijsassistent
Een persoonlijke reis van passie en onderwijs Gelukkig is er op scholen steeds meer aandacht voor leerlingen die bovengemiddeld presteren. Want deze leerlingen vallen ook onder zorgleerlingen al worden ze vaak niet als zodanig beschouwd. Er wordt nog te vaak gedacht...
Verandering van de term “juf”?
LIEVER GEEN JUF “Goedemorgen groep 3/4“, daarmee start ik de dagopening in mijn combinatiegroep. “Goedemorgen leerkracht”, zeggen de leerlingen terug. Vijf jaar geleden ging ik, na 17 jaar werkzaam geweest te zijn als advocaat, als zij-instromer werken in het primair...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
De ambulant begeleider: die stille kracht in de klas
Inhoudsopgave
Ken je dat? Je staat voor de klas, vol energie. De kinderen stromen binnen, klaar voor een nieuwe dag. Maar je ziet ook die ene leerling… Die er maar een beetje verloren bij zit. Die steeds afdwaalt, of juist de hele boel op stelten zet. Je wilt hem zo graag helpen, maar hoe? Waar begin je in vredesnaam? Pfff… best lastig soms. Gelukkig ben je niet alleen! Want daar is de ambulant begeleider.
Maar wat doet zo’n ambulant begeleider nou eigenlijk?
Nou, stel je voor: een soort superheld in gewone kleren. Ze komen de klas binnen, dragen geen cape, geen masker, gewoon een vriendelijke glimlach. Ze kijken, luisteren en helpen. Ambulant begeleiders zien dingen die jij misschien niet ziet. Die frustratie in de ogen van dat kind dat de sommen niet snapt. Of die angst achter die woede-uitbarsting. Ze weten precies hoe ze kinderen kunnen helpen die net even wat extra aandacht nodig hebben. Of het nou gaat om rekenen, lezen, gedrag, of gewoon een kind dat even niet lekker in zijn vel zit, de ambulant begeleider staat klaar. Een beetje coach, een beetje detective, een beetje steun en toeverlaat.
Hoe werkt dat dan?
Eerst gaan ze goed kijken wat er aan de hand is. Ze observeren het kind in de klas, praten met jou als leerkracht, en soms ook met de ouders. Ze willen echt begrijpen wat er speelt. Dan bedenken ze een plan. Misschien heeft dat kind extra hulp nodig bij het leren. Of misschien moet de lesstof op een andere manier aangeboden worden. Of misschien is er thuis iets aan de hand. De ambulant begeleider kijkt naar het hele plaatje. Ze overleggen met jou, geven tips en adviezen, en helpen je om de juiste ondersteuning te bieden. Zo zorgen ze ervoor dat elk kind de kans krijgt om te groeien en te bloeien.
Speuren, puzzelen en oplossingen vinden
Ambulant begeleiders zijn echte speurneuzen. Ze kijken goed naar wat er in de klas gebeurt. Ze zien dat kind dat steeds met zijn pen tikt. Die leerling die altijd als laatste aan een opdracht begint. Dat meisje dat tijdens de kringgesprekken in een hoekje wegkruipt. Ze missen niks! En met die observaties gaan ze aan de slag. Net detectives! Ze puzzelen, zoeken naar aanwijzingen, bedenken een plan. Misschien heeft dat ene kind extra hulp nodig bij het plannen. Of misschien heeft die ander een rustiger plekje in de klas nodig. Misschien moeten de ouders even langskomen. Of misschien kan jij de lesstof op een andere manier uitleggen.
Ambulant begeleiders zijn er niet alleen voor de kinderen, hoor. Ze zijn er ook voor jou! Zie ze als een soort coach, die je helpt om het beste uit je leerlingen te halen. Ze delen hun kennis, geven tips en denken met je mee. Ze helpen je om creatief te denken, nieuwe dingen te proberen, en met meer zelfvertrouwen voor de klas te staan. Fijn toch? En natuurlijk zijn ze er ook voor de kinderen zelf. Ze bieden een luisterend oor, een helpende hand en een schouder om op te huilen. Daarnaast helpen ze kinderen om hun emoties te begrijpen, hun talenten te ontdekken en hun zelfvertrouwen op te bouwen. Ze laten kinderen zien dat ze ertoe doen, dat ze niet alleen zijn.
Samen voor de kinderen
In een ideale wereld zou elk kind meekomen op school. Maar ja, zo werkt het niet hè? Kinderen zijn verschillend. En soms hebben ze gewoon wat extra hulp nodig. Ambulante begeleiding zorgt ervoor dat die kinderen niet achterblijven. Dat ze hun plek vinden, hun talenten ontdekken en met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet gaan. En dat is toch wat we allemaal willen?
Ambulant begeleiders zijn waardevol in het onderwijs. Ze helpen die kinderen die net wat extra aandacht nodig hebben, zodat ook zij de kans krijgen om te stralen. Je kunt wel zeggen dat ze een soort detective zijn, die verder kijken dan alleen de cijfers en het gedrag. Ze zien het kind achter het rapport, met al zijn of haar talenten en struggles. Ze zijn een belangrijke steun voor leerkrachten, helpen met het bedenken van oplossingen en dragen bij aan een schoolklimaat waar elk kind zich thuis voelt en de ruimte krijgt om te groeien.
Meer weten over Tip onderwijs?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties