Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs
Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...
Een duik in de wereld van een onderwijsassistent
Een persoonlijke reis van passie en onderwijs Gelukkig is er op scholen steeds meer aandacht voor leerlingen die bovengemiddeld presteren. Want deze leerlingen vallen ook onder zorgleerlingen al worden ze vaak niet als zodanig beschouwd. Er wordt nog te vaak gedacht...
Verandering van de term “juf”?
LIEVER GEEN JUF “Goedemorgen groep 3/4“, daarmee start ik de dagopening in mijn combinatiegroep. “Goedemorgen leerkracht”, zeggen de leerlingen terug. Vijf jaar geleden ging ik, na 17 jaar werkzaam geweest te zijn als advocaat, als zij-instromer werken in het primair...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat doet een Mediacoach?
Inhoudsopgave
Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld
Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met begeleiding door een Consulent vanuit de Bibliotheek. En als je geen ‘Bibliotheek op school’ hebt, dan kun je in overleg uren of projecten bij een Bibliotheek inkopen. Een professional onder de naam Leesconsulent helpt je dan verder. Dit zijn mensen die zich voornamelijk op leesplezier en leesbeleving richten.
Lees- en Mediaconsulenten hebben naast expertise op het gebied van lezen ook kennis over digitale geletterdheid evenals de Mediacoach.
Welke term er wordt gehanteerd heeft onder andere te maken met de grootte van de Bibliotheek en de afname van het project ‘De Bibliotheek op school’. Daarnaast verschilt per Bibliotheek, op welke wijze de baan ‘Mediacoach’ wordt ingevuld. Wat we over het algemeen kunnen stellen is dat iedere Bibliotheek groot of klein, landelijk gelegen of midden in de stad je vanuit hun expertise rondom lezen kan helpen. Maar “we” doen dus nog zoveel meer!
Collectie
Wanneer je een Bibliotheek op school hebt, krijg je te maken met enkele kasten vol boeken. De Collectioneur/Mediacoach stelt deze collectie zorgvuldig samen, waarbij een evenwichtige verdeling wordt gemaakt tussen boeken met ‘Rijke taal’, populaire boeken, Makkelijk lezen boeken en boeken per leeftijdscategorie. We nemen diversiteit in thema’s, eventuele prijswinnaars, genres en verschillende boeksoorten in overweging.
Natuurlijk hoef jij als leerkracht hier geen tijd voor vrij te maken, terwijl jij voor de klas staat, vult en vernieuwt de collectioneur de collectie.
Bovendien heeft een collectioneur doorgaans zoveel kennis van titels dat hij of zij direct weet hoe een evenwichtige samenstelling in jouw Bibliotheek kan worden gemaakt en behouden. Hiermee voorkom je de valkuil van enkel je eigen blik of wat de leerlingen zelf aandragen.
Vaak gebruikt men een metafoor om aan te geven wat je wilt bereiken met je collectie. Er wordt gesproken over het aanbieden van ‘Spiegels en vensters’. Je wil kinderen ‘spiegels’ aanbieden, boeken waarin ze zich herkennen en ‘vensters’ waarbij kinderen verder kunnen kijken dan hun eigen leefwereld groot is.
Ken je ook een boek over …?
De Mediacoach op school kan projecten rondom leesplezier uitvoeren en leerkrachten bijstaan bij vragen hierover. Leuk voor de kinderen want er komt eens een ander gezicht in de klas en fijn voor de leerkracht want deze kan inspiratie opdoen.
Voor de leerkracht is een dergelijke gastles ook bedoeld om er van te leren. Hoewel ik, als oud leerkracht, ook weet dat er altijd wel iets te doen is en de stapel met nakijkwerk al in je nek kan liggen te hijgen, verwacht ik juist een participerende houding van de leerkracht. Zo’n gastles die wij komen geven is namelijk nooit wereldschokkend nieuw en past bij het repertoire van iedere lees bevorderende leerkracht. We geven simpelweg nieuwe suggesties/ ideeën en werkvormen om het jou als leerkracht makkelijker te maken om dit zelf op te pakken.
Ik kan ook ondersteunen met kortere vragen zoals bijvoorbeeld welk boek leuk is om voor te lezen? Of een titel die goed past bij het thema waar je rondomheen aan het werk bent.
Ook kan de Mediacoach ouders op weg helpen met tips rondom voorlezen en het belang van voorlezen onder de aandacht brengen. Dit kan vanuit een informatiestand tijdens een open dag of juist in een knussere setting zoals een koffieochtend.
Ook meedenken in een aanpak voor het leesbeleid of inspiratiemomenten/ scholing voor het hele team passen binnen de taken van een Mediacoach. Zo geef ik met enige regelmaat een opfrisavond over Interactief lezen of een Speeddate met boeken.
Nieuwe kerndoelen
Zoals je inmiddels hebt kunnen lezen is er best wat overlap tussen de taken van een Mediacoach en de taken van een leerkracht. Hierom houden we bij de Bibliotheek ook goed de ontwikkelingen binnen het onderwijs in de gaten.
Met de nieuwe conceptkerndoelen Nederlands ontstaat er ruimte om meer aandacht te gaan besteden aan creatief schrijven. Naast onze huidige projecten rondom poëzie ben ik vooral benieuwd hoeveel gastlessen rondom creatief schrijven ik mag gaan geven. Achter de schermen ben ik namelijk al zeker wel bezig met nieuw aanbod wat nog beter aansluit bij de nieuwe kerndoelen.
Hoe probeer ik mezelf dan overbodig te maken?
Zoals je hebt kunnen lezen gaat in mijn beroep voornamelijk om inspireren, begeleiden en ondersteunen. Je kunt je daarom wellicht wel voorstellen dat scholen onderling verschillende startpunten hebben. Weet jij als leerkracht bijvoorbeeld je kinderen al goed enthousiast te krijgen en heerst er veel leesplezier in je groep? Dan heb je wellicht meer behoefte aan ondersteuning op het gebied van lessen creatief schrijven.
Staat scholing rondom lezen nu net bij je school op het programma dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik als Mediacoach me meer richt op de collectie of een andere ondersteuningsbehoefte.
Zo begeleid ik scholen die nog veel aan het uitzoeken zijn wat betreft hun visie en veel vragen hebben rondom lezen en leesplezier maar ook scholen die hier voor zichzelf al goed richting aan weten te geven.
Je ziet het, maatwerk is mogelijk en hierdoor zou het zomaar eens kunnen voorkomen dat je op een gegeven moment geen mediacoach meer nodig hebt. Tot die tijd blijf ik met veel plezier op de scholen aanwezig als Mediacoach van de Bibliotheek Eindhoven!
Meer weten over Irma Meulendijk?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties