Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
5 redenen om vaker te schrijven met kinderen
Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven. Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...
Creatief denken
Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...
De impact van een schooladvies
Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...
Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.
Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat is een groeimindset?
Inhoudsopgave
Het belang van het creëren van een omgeving voor een groeimindset
In het onderwijs streven we niet alleen naar het bijbrengen van kennis, maar ook naar het ontwikkelen van een mindset die gericht is op groei en ontwikkeling. De groeimindset, zoals beschreven door psychologe Carol Dweck, is een krachtig concept dat leraren kunnen gebruiken om een positieve leeromgeving te creëren die leerlingen motiveert en empowered. In dit artikel zullen we het belang van het cultiveren van een groeimindset in het klaslokaal bespreken en enkele praktische tips delen voor basisschoolleraren.
Groeimindset: slimmer werken en beter presteren
Een groeimindset houdt in dat individuen geloven dat hun intelligentie en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door middel van toewijding en hard werken. In tegenstelling hiermee staat een statische mindset, waarbij mensen geloven dat hun capaciteiten vastliggen en niet kunnen worden veranderd. Carol Dweck’s onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen met een groeimindset meer openstaan voor uitdagingen, veerkrachtiger zijn bij tegenslagen en uiteindelijk betere prestaties behalen.
Het belang van een groeimindset in het klaslokaal
Het ontwikkelen van een groeimindset in het klaslokaal is van cruciaal belang omdat het niet alleen de academische prestaties van leerlingen verbetert, maar ook hun algehele welzijn en veerkracht bevordert. Hier zijn enkele redenen waarom een groeimindset-omgeving van belang is:
- Bevordering van doorzettingsvermogen: leerlingen met een groeimindset zien uitdagingen als kansen om te groeien, in plaats van obstakels om te vermijden. Ze zijn bereid om door te zetten, zelfs als ze moeilijkheden tegenkomen.
- Ontwikkeling van veerkracht: een groeimindset helpt leerlingen om veerkrachtiger te worden bij tegenslagen. Ze zien mislukkingen als leermogelijkheden en geven niet op bij de eerste hindernis.
- Verhoogd zelfvertrouwen: wanneer leerlingen geloven dat ze hun capaciteiten kunnen ontwikkelen, neemt hun zelfvertrouwen toe. Ze durven uitdagingen aan te gaan en hebben vertrouwen in hun vermogen om te slagen.
Tips voor het creëren van een groeimindset-omgeving
- Benadruk het proces boven het resultaat: moedig leerlingen aan om de nadruk te leggen op hun inspanningen en strategieën, in plaats van alleen op het eindresultaat. Prijs het proces van leren en moedig reflectie aan over wat ze hebben geleerd, ongeacht het resultaat.
- Moedig een ‘niet-falen, maar leren’ houding aan: benadruk dat fouten maken een natuurlijk onderdeel is van het leerproces. Moedig leerlingen aan om fouten te omarmen als kansen om te leren en zichzelf te verbeteren.
- Geef gerichte feedback: geef constructieve feedback die gericht is op het proces en de inspanningen van de leerlingen, in plaats van op hun inherente vermogens. Focus op specifieke acties die ze kunnen nemen om hun prestaties te verbeteren.
- Model een groeimindset: als leraar fungeer je als rolmodel voor je leerlingen. Toon een positieve houding ten opzichte van uitdagingen en moedig een ‘ik kan het nog niet, maar ik zal het leren’ mentaliteit aan.
Conclusie
Dus, laten we die groeimindset omarmen in ons klaslokaal. Het zorgt voor leerlingen die niet alleen slimmer worden, maar ook veerkrachtiger, zelfverzekerder en klaar zijn om de wereld te veroveren. En laten we eerlijk zijn, wie wil dat nou niet?
Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar.
Meer weten over Linda Wassenaar?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties