Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Kim Wervelman

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken?

Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de woordenschat en verbetert het concentratievermogen. Maar hoe zorgen we ervoor dat kinderen niet alleen goed leren lezen, maar ook gemotiveerd zijn om met plezier een boek open te slaan? Voor veel leerlingen is lezen namelijk geen favoriete bezigheid. In deze blog bespreken we hoe leerkrachten het leesplezier bij leerlingen kunnen stimuleren, en waarom het zo belangrijk is om daar bewust mee om te gaan.

 

Het belang van leesmotivatie

Leesvaardigheid en leesplezier gaan hand in hand. Wanneer een leerling moeite heeft met lezen, kan het een frustrerende en vermoeiende taak worden, en wanneer er geen plezier uit wordt gehaald, zal de motivatie om te lezen dalen. Dit kan leiden tot een negatieve spiraal, waarbij de leerling steeds minder leest, met als gevolg dat de leesvaardigheid achterblijft. Leerkrachten spelen hierin een cruciale rol door het leesplezier te bevorderen, waardoor leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen en hun leesvaardigheid verbeteren.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die voor hun plezier lezen, over het algemeen beter presteren op school. Ze hebben een grotere woordenschat, meer algemene kennis, en ontwikkelen een breder begrip van verschillende perspectieven. Toch is het voor veel kinderen niet vanzelfsprekend om met plezier een boek te pakken. Zelf was ik als kind ook totaal geen lezer. Ik herinner me dat ik op de basisschool worstelde met lezen en zelden uit mezelf een boek oppakte. De verplichte leesmomenten waren voor mij eerder een last dan een bron van vreugde.

 

Waarom sommige kinderen moeite hebben met lezen

Er zijn verschillende redenen waarom kinderen niet gemotiveerd zijn om te lezen. Voor sommige leerlingen is lezen een lastige opgave vanwege dyslexie of andere leerproblemen. Andere kinderen missen wellicht de nodige ondersteuning thuis, of vinden het moeilijk om boeken te vinden die hen aanspreken. Daarnaast speelt de omgeving waarin een kind opgroeit een belangrijke rol. Als er thuis geen aandacht wordt besteed aan lezen, is de kans groot dat kinderen het ook op school als minder belangrijk ervaren.

Daarnaast kunnen verplichte leeslijsten een drempel vormen voor leerlingen die nog geen intrinsieke motivatie hebben ontwikkeld om te lezen. Deze lijsten bevatten vaak boeken die qua thema of schrijfstijl niet aansluiten bij de belevingswereld van de leerling, waardoor het lezen al snel als een verplichting aanvoelt.

 

De kracht van vrije boekkeuze

Een manier om leerlingen te motiveren, is door hen de vrijheid te geven om hun eigen boeken te kiezen. De kracht van vrije boekkeuze mag niet worden onderschat. Wanneer kinderen zelf de regie krijgen over wat ze lezen, zijn ze vaak gemotiveerder om een boek op te pakken en erdoorheen te komen. Leerkrachten kunnen hierin begeleiden door een breed aanbod aan boeken beschikbaar te stellen, van verschillende genres en niveaus, zodat er voor elk kind iets interessants tussen zit.

Tijdens mijn studie aan de pabo kreeg ik de opdracht om een boek naar keuze te lezen. Ik dacht terug aan mijn middelbareschooltijd, waarin mijn docent Nederlands enthousiast vertelde over een boek. Helaas stond dat niet op de verplichte leeslijst, en als niet-lezer was er geen kans dat ik dat boek destijds uit mezelf zou gaan lezen. Ik moest toen immers nog vijf andere titels verplicht lezen. Op de pabo kregen we echter wél de vrijheid om een boek te kiezen. Dit keer besloot ik te beginnen aan het boek waar mijn docent me ooit nieuwsgierig naar had gemaakt. En dat bleek een keerpunt. Na jaren vond ik een boek dat mijn leesplezier prikkelde, en dat veranderde mijn hele kijk op lezen.

 

Praktische tips om leesmotivatie te stimuleren in de klas

Als leerkracht kun je veel doen om het leesplezier van je leerlingen te bevorderen. Hier zijn enkele praktische tips:

– Maak lezen een sociaal gebeuren: Laat kinderen in kleine groepjes boeken bespreken of hun favoriete boeken presenteren aan de klas. Dit creëert een positieve groepsdynamiek en zorgt ervoor dat leerlingen elkaar inspireren om nieuwe boeken te ontdekken.

– Zorg voor variatie in boekgenres: Niet elk kind houdt van fictie. Introduceer non-fictie boeken, strips, graphic novels, en boeken over actuele onderwerpen. Diversiteit in aanbod maakt lezen toegankelijker voor verschillende soorten lezers.

– Korte leestijd inplannen: Maak lezen een vast onderdeel van de dag, maar houd het kort en krachtig. Elke dag 10-15 minuten lezen kan wonderen doen voor de motivatie en concentratie, zonder dat het aanvoelt als een grote opgave.

– Lees en praat zelf met enthousiasme: Niets werkt beter dan het goede voorbeeld geven. Als je als leerkracht enthousiast bent over een boek, zullen leerlingen dat merken en zelf ook nieuwsgierig worden.

– Beloon progressie, niet prestatie: Complimenteer kinderen niet alleen als ze een boek uit hebben, maar ook als ze het gewoon proberen of als ze een hoofdstuk goed begrijpen. Het gaat erom dat ze plezier beleven aan het proces, niet alleen aan het resultaat.

 

De weg naar leesplezier voor elk kind

Hoe eerder kinderen ontdekken dat lezen niet alleen belangrijk is, maar ook ontzettend leuk kan zijn, hoe groter de kans dat ze dit hun hele leven blijven doen. Uiteindelijk was mijn persoonlijke ontdekking van het leesplezier een combinatie van vrijheid, prikkeling, en timing. Als ik terugkijk naar mijn eigen leesontwikkeling, had ik veel eerder kunnen ontdekken hoe waardevol lezen is als ik meer vrijheid had gehad in mijn keuzes en als ik door volwassenen meer geprikkeld werd om een boek te gaan lezen. Het is daarom onze taak als leerkrachten om kinderen die kans wel te geven. We moeten hen niet alleen leren lezen, maar ook laten zien dat boeken hen kunnen meenemen naar andere werelden, hen kunnen laten lachen, huilen, en hen dingen kunnen leren waar ze voor altijd profijt van hebben.

Laat kinderen ervaren dat lezen geen verplichting is, maar een avontuur. Het begint met de juiste begeleiding, prikkeling, een breed aanbod aan boeken, en bovenal, een beetje geduld.

Conclusie: Het stimuleren van leesplezier bij kinderen vraagt om een actieve en creatieve aanpak van leerkrachten. Door vrije boekkeuze te bieden, lezen in een positieve context te plaatsen, en variatie in boeken aan te bieden, kunnen we de motivatie om te lezen vergroten. En wie weet? Misschien vinden kinderen wel hun eigen “eerste” boek dat hun liefde voor lezen aanwakkert, net zoals ik dat uiteindelijk deed tijdens mijn studie. Hoe mooi zou het zijn als ze dat moment al veel eerder beleven!

Kim Wervelman

Meer weten over Kim Wervelman?

Klik hier en lees het verhaal van Kim Wervelman.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Kim Wervelman
Op: 27 augustus 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *