Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
5 redenen om vaker te schrijven met kinderen
Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven. Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...
Creatief denken
Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...
De impact van een schooladvies
Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...
Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.
Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...
Mindset veranderen: test je mindset
Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Inhoudsopgave
Leren motiveren?
Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met tijdsblokken en hij is duidelijk te laat. Omdat we de gedetineerden ook willen stimuleren om afspraken na te komen, vraag ik hem waarom hij zo laat is. Met een grote grijns op zijn gezicht antwoordt hij, dat hij eerst naar de kapper moest. Hij verzekert mij dat hij echt zijn best heeft gedaan om op tijd te zijn. Stiekem ben ik blij dat hij überhaupt nog gekomen is. Ik houd mijn mond en hij gaat lekker aan het werk. In deze blog gaan we dieper in op het motiveren van leren bij een gevangenen.
Echt willen..
Terwijl hij aan het werk is en ik hem af en toe help, denk ik na over hem. Hij is zo gemotiveerd aan het werk. Het voelt bijna alsof hij hier niet hoort. Waarom is hij hier binnen gekomen? Hoe komt het dat hij nu niet in een normaal klaslokaal aan het leren is, maar in een gevangenis? Het antwoord op deze vragen weet ik niet. Ik kan het te weten komen, maar stiekem helpt dat niemand verder. Ik ben hier om mijn leerlingen te helpen om aan hun toekomst te werken. Wat ik echter wel zie, is een hardwerkende jongeman die ècht wil leren.
Belevingswereld..
Al snel gaan mijn gedachten terug naar een paar jaar geleden. Naar de tijd dat ik nog met veel plezier op de basisschool werkte. Regelmatig waren de kinderen niet zo gemotiveerd om aan het werk te gaan als deze grijnzende jongeman. Als mijn leerlingen in de pauze heerlijk gevoetbald hadden, dan konden ze behoorlijk mopperen dat ze bij terugkomst in de klas weer een taalles moesten maken. Als leerkracht geloofde ik heilig in de kunst van het motiveren. Als ik mijn les maar leuk genoeg zou maken, dicht bij de belevingswereld van de kinderen, dan zouden alle kinderen gefocust aan de slag gaan met behoorlijk wat plezier.
Daarom was ik na schooltijd meestal heel wat uurtjes zoet met het brainstormen over mijn lessen. Ik paste de methodelessen op sommige punten aan en dat alles om mijn leerlingen blij aan het werk te krijgen. Ook binnen ons team hadden we ontzettend leuke brainstormsessies, waarbij we echt probeerden om de lesstof passend bij de kinderen te krijgen. We hebben de kinderen leuke lessen gegeven en ik weet dat mijn vroegere collega’s dat nog steeds doen en leuke lessen verhogen ook echt het plezier van de kinderen èn de leerkracht.
Intrinsiek..
Maar deze jongeman die nu in mijn klaslokaal zit, heeft helemaal geen opgeleukte les van mij gekregen. De lesstof op het computerscherm voor hem, past waarschijnlijk helemaal niet in zijn belevingswereld. Hij wil gewoon heel graag leren. Van binnenuit. Intrinsiek. Hij wil zich kunnen redden in het Nederlands en dat is zijn motivatie. Niks meer en niks minder. Zou hij beter gaan leren als ik de lesstof meer bij zijn belevingswereld laat passen? Misschien…Maar eigenlijk weet hij vooral heel goed waarom hij wil leren en dat maakt hem gemotiveerd. Dat waarom zorgt ervoor dat hij iedere week weer naar mijn leslokaal komt en daadwerkelijk keihard aan het werk gaat met die grijns op zijn gezicht.
Snappen..
Terwijl ik stil sta bij deze jongeman realiseer ik me opnieuw, hoe gaaf het is dat er in het onderwijs steeds meer samen met de kinderen wordt gekeken naar hun leerproces. Dat wordt gekeken naar wat een kind al kan, maar ook naar wat hij of zij nog moet leren. Dat een kind niet allerlei lessen voorgeschoteld krijgt waarbij het geen idee heeft wat het nut van zo’n les is, maar dat hij of zij snapt waaraan hij gaat werken en waarom.
Lef..
Kan ieder kind dan altijd leren om goed naar zichzelf te kijken? Nee, want naar jezelf kijken vraagt oefening. Heel veel oefening. Niet alleen voor het kind, maar ook voor de betrokken leerkracht. En tja, hoeveel volwassenen ken jij die ècht inzicht hebben in eigen kunnen? Blijkbaar heb je een stevig portie lef nodig om naar jezelf te kunnen kijken. Lef om datgene aan te pakken wat jij moeilijk vindt. Helemaal als je je realiseert dat alles wat moeilijk is, automatisch ook minder prettig voelt.
Empathie..
Zou het niet helpen als dat kind een empathische leerkracht heeft? Een leerkracht die luistert, vragen stelt en ondersteunt, juist als het moeilijk is? Een leerkracht die het kind echt ziet! En een leerkracht die het kind helpt door goed te kijken en te benoemen wat hij of zij ziet in het proces. Door bijvoorbeeld te zeggen: “Ik zie dat je afgeleid bent, vind je het moeilijk?” Of door te zeggen: “Ik zie dat je langzamer werkt dan normaal, waar loop je vast?”
Tijd..
In mijn ervaring is tijd de grootste drempel om op deze manier te kunnen werken. Tijd, om `ècht gesprekjes aan te knopen met de kinderen en om ècht goed te kunnen observeren. Helaas is daarvoor nog niet één, twee, drie een oplossing. Toch ben ik ervan overtuigd dat we kinderen gemotiveerder krijgen door hun leerproces serieus te nemen en hun gevoelens daarbij. En misschien, heel misschien levert dat ook nog wel tijd op?
In mijn leslokaal is het uur voorbij. De jongeman moet weer terug naar zijn cel. Hij staat op en opeens valt mijn oog op zijn rug en op de grond. Overal liggen plukken haar. Ik kijk hem vragend aan. Hij vertelt me in zijn beste Nederlands dat hij zoveel zin in onderwijs had, dat hij besloot om niet te wachten tot zijn rug was schoongemaakt. Als hij wegloopt verschijnt er een dikke grijns op mijn gezicht.
Meer weten over Tip onderwijs?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties