Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Wendy Hes

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde

In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van groep 8 als voorbeeld. Door het krijgen van een VMBO-advies en hoe er gesproken werd over mij, spatte deze droom voor mij uiteen en verloor ik hierdoor zelfs mijn beste vriendin. Nu zijn we meer dan 11 jaar verder, heb ik zelf behoorlijk wat ervaring opgebouwd in het onderwijs en wil ik meegeven aan mijn eigen leerlingen en aan iedereen dat het niet uitmaakt welk advies je krijgt!

 

Noem nooit iemand laagopgeleid!

De woorden die Marianne Zwagerman enkele jaren geleden uitsprak tijdens een persconferentie, klinken nog steeds na: ‘’Laagopgeleid personeel bestaat niet!’’
Deze krachtige uitspraak zet ons aan het denken over hoe we spreken over en kijken naar vakmensen en hun opleidingen. Het is tijd om de waardering voor alle vormen van opleiding en werk te herzien en vooral om het gebruik van de term “laagopgeleid” achter ons te laten.
Waarom je vakmensen NOOIT MEER laag opgeleid mag noemen!

 

Waarom je vakmensen NOOIT MEER laag opgeleid mag noemen!

Mensen die een MBO-opleiding hebben voltooid, worden vaak gezien als lager opgeleid in vergelijking met hun HBO- of universitair geschoolde tegenhangers. Dit idee wordt vaak weerspiegeld in de manier waarop we over beroepen spreken. Zo wordt het beroep van kapper vaak gezien als minder complex en veeleisend dan dat van leraar. Deze perceptie doet echter geen recht aan de vaardigheden, toewijding en expertise die nodig zijn voor beide beroepen.

De waarde van vakmanschap

Elke dag vertrouwen we op vakmensen die een MBO-opleiding hebben gevolgd. Zij zijn de ruggengraat van onze samenleving, van de installateurs die onze huizen veilig houden, tot de verpleegkundigen die onze gezondheidszorg draaiende houden. Het is belangrijk om te erkennen dat deze beroepen evenveel waarde hebben als die waarvoor een HBO- of universitaire opleiding vereist is.

 

Het belang van eerlijke waardering

Door iemand als laagopgeleid te bestempelen, dragen we bij aan een cultuur van ongelijkheid en miskenning. Kinderen nemen deze miskenning over en creëren onderling hierdoor bepaalde groepen. We moeten ons bewust worden van de impact van onze woorden en de beelden die ze oproepen. Het is lastig omdat dit nu eenmaal zo in de samenleving zit verweven, maar ieder stapje helpt! Iedereen verdient respect voor hun bijdrage aan de samenleving, ongeacht het opleidingsniveau of het beroep.

Bovendien kunnen termen zoals “laagopgeleid” demotiverend werken voor kinderen die een VMBO-advies krijgen en die kiezen voor een praktische opleiding. Dit kan hen het gevoel geven dat hun keuze minder waard is, wat onterecht is en kan leiden tot een tekort aan vakmensen in cruciale sectoren.

 

Wat kan het doen met een kind?

De woorden: ‘’ ik wil niet meer jouw vriendin zijn omdat jij maar naar het VMBO gaat!’’, heeft er keihard ingehakt. Tot op de dag van vandaag doen die woorden mij nog steeds zeer. Tegelijkertijd heeft mijn juf in groep 8 ervoor gezorgd dat ik het van een andere kant ging bekijken. Mede door haar woorden, wilde ik ook zelf juf worden. Ook met een advies voor het VMBO kun je worden wat je wilt! Nu weet ik dat ik nooit iemand moet laten vertellen dat ik dat niet zou kunnen.
Wij als onderwijsprofessionals kunnen nooit het pesten of de ongelijkheid in de maatschappij laten verdwijnen, dat is simpelweg onmogelijk. Maar wij kunnen zeker ons steentje bijdragen en de kinderen het gevoel geven dat het niet uitmaakt welk niveau je krijgt.

 

Een nieuwe kijk op onderwijs en opleiding

Elke vorm van opleiding draagt bij aan de ontwikkeling van vaardigheden en kennis die essentieel zijn voor het functioneren van onze maatschappij. Het is belangrijk om alle vormen van leren te waarderen en te erkennen dat iedereen op zijn eigen manier bijdraagt aan het geheel.
Door af te stappen van termen als “laagopgeleid”, kunnen we een meer respectvolle en waarderende samenleving creëren waarin iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen en te benutten. En misschien nog wel belangrijker, dat we ervoor zorgen dat iedereen zich ook gewaardeerd voelt. Laten we samen werken aan een toekomst waarin ieder kind en waarin ieder niveau de erkenning en waardering krijgt die het verdient.

 

Een persoonlijk verhaal

Het artikel “Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde” biedt een blik op de impact van schooladviezen en de waarde van alle opleidingsniveaus. Ik vertelde hoe mijn droom om juf te worden in duigen viel toen ik in groep 8 een VMBO-advies kreeg. Dit advies leidde niet alleen tot het verlies van mijn beste vriendin, maar ook tot een diepgaand gevoel van teleurstelling. Ondanks deze tegenslag vond ik de inspiratie in mijn juf van groep 8 en besloot ik alsnog mijn droom na te jagen.

Het stuk benadrukt dat het geen enkele zin heeft om iemand als “laagopgeleid” te bestempelen, zoals Marianne Zwagerman krachtig heeft verwoord: “Laagopgeleid personeel bestaat niet!” Deze uitspraak roept op tot heroverweging van hoe we praten over en waarderen vakmensen. Mensen met een MBO-opleiding zijn essentieel voor onze samenleving en verdienen dezelfde waardering als hun HBO- en universitair geschoolde tegenhangers. Het gebruik van denigrerende termen zoals “laagopgeleid” versterkt ongelijkheid en kan schadelijk zijn voor het zelfbeeld van kinderen die een VMBO-advies krijgen.

Daarnaast illustreert het artikel hoe stigmatiserende taal kinderen kan raken en hen het gevoel kan geven minder waard te zijn. De woorden “ik wil niet meer jouw vriendin zijn omdat jij maar naar het VMBO gaat” hadden een diepgaande invloed op mijzelf. Toch werd deze ervaring een bron van motivatie om mijn dromen na te jagen en zelf juf te worden.
Alle vormen van leren dragen bij aan de maatschappij, en iedereen verdient respect en waardering voor hun bijdrage, ongeacht het opleidingsniveau. Laten we samenwerken aan een toekomst waarin elk kind en elk niveau de erkenning krijgt die het verdient.

Wendy Hes

Meer weten over Wendy Hes?

Klik hier en lees het verhaal van Wendy Hes.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Wendy Hes
Op: 3 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *