Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Werving en selectie in het onderwijs
De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...
Het behouden van startende leerkrachten
Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...
Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort
De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...
Personeelsbeleid: aantrekken en behouden van onderwijstalent
Wat een prachtig vak! Dat er een lerarentekort is klinkt voor niemand meer vreemd in de oren. Het is inmiddels algemeen bekend dat niet alle vacatureruimte op scholen wordt opgevuld. Zonde! Want wat is het een prachtig vak. Wat mij betreft kun je nergens zo het...
Het belang van inclusief personeelsbeleid in het onderwijs
Even voorstellen Mijn naam is Anouk van der Kuil, ik ben 34 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik werk al vanaf mijn 21e in het onderwijs. Ooit gestart als leerkracht ben ik doorontwikkeld tot intern begeleider en nu tot schoolleider. Als projectleider en schoolleider...
De vierdaagse schoolweek: een noodzaak door lerarentekort
De vierdaagse schoolweek Steeds vaker valt te lezen dat scholen kiezen voor een vierdaagse schoolweek. Vaak is dit een noodmaatregel vanwege het nijpende lerarentekort. Wettelijk gezien is structurele invoering van een vierdaagse werkweek niet toegestaan. Echter kreeg...
Zij-instroom onderwijs
Zij-instroom onderwijs: een duurzaam antwoord op het lerarentekort Op de Dag van de leraar werd door het programma 2Doc (NTR) de documentaire ‘Zijwaarts de klas in’ van Simonka de Jong (2023) uitgezonden. In deze documentaire kun je o.a. de eerste stappen binnen het...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat zijn de voordelen van zij-instromers onderwijs?
Inhoudsopgave
Voordelen zij-instromers
De laatste jaren is er een structureel tekort aan leraren voor de basisschool. Dit is zelfs z’n groot probleem dat niet alle leerlingen in Nederland 5 dagen in de week naar school kunnen. Een van de oplossingen voor scholen is hiervoor het investeren in zij-instromers. Wie zijn de zij-instromers? Waarom willen zij voor de klas en wat zijn de voordelen van een zij-instromer? Zomaar een aantal vragen die bij u op kunnen komen wanneer u aan hen denkt.
Wie is de zij-instromer?
De zij-instromer komt vaak binnen zonder enige onderwijservaring, maar zonder ervaring komt niemand in het onderwijs. Ervaring in andere branches is minstens zo belangrijk als in het onderwijs. Leidinggevende in het ziekenhuis, supermarktmanager of journalist in alle beroepen doe je ervaringen op en werk je aan kwaliteiten die je als zij-instromer goed kunt gebruiken als je voor de klas staat. Het aansturen van personeel, het managen van een winkel of het gesprek aangaan met alle ‘soorten’ mensen. Dit komt overeen met het instructie geven aan leerlingen, het managen van je lokaal en het gesprek aan gaan met leerlingen, collega’s en ouders. Dit zijn kwaliteiten van grote waarde in het onderwijs die je niet alleen in het onderwijs leert. Een zij-instromer komt dus het onderwijs binnen met veel ervaring. Het is geen beginner, ja in het onderwijs wel, maar in de wereld van werk niet.
Waarom kiest men voor de carrièreswitch naar het onderwijs?
De keuze om de veilige omgeving van je huidige werkplek te verlaten en in het diepe te springen om de switch te maken naar het vak als leerkracht is niet een keuze die zomaar wordt gemaakt. Hier gaan weken zo niet maanden overheen, voordat de keuze definitief is gemaakt. Jezelf verdiepen in het vak, meeloopdagen regelen waarin vragen stellen, observeren en een lesgeven centraal staan. Vaak de eerste kennismaking met het onderwijs voor deze ervaren (startende) zij-instromers. Hier start ook de taak van de school en leerkrachten al om ervoor te zorgen dat de zij-instromer zichzelf op zijn gemak voelt en de het onderwijs leert kennen. Wat iedereen weet: je hebt maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken.
Dit geldt ook voor de school waar de (startende) zij-instromer zijn eerste kennismaking met het onderwijs beleeft. Naast de interne motivatie (meer betekenen voor de maatschappij of leerlingen volgen en helpen bij hun algemene ontwikkeling) van de zij-instromer is de externe motivatie gecreëerd door de desbetreffende onderwijsplek de manier om de (startende) zij-instromer het laatste zetje in de rug te geven om te starten met het traject.
Waarom moet een school voor een zij-instromer kiezen?
Wanneer zowel de interne motivatie (die is altijd aanwezig, anders ga je jezelf niet omscholen) en externe motivatie aanwezig zijn, zal de zij-instromer een echte aanwinst zijn voor het onderwijs. Niet alleen omdat de motivatie aanwezig is, maar ook zeker door de kwaliteiten die hij bij eerdere werkgevers heeft opgedaan. Hij is een beginnende onderwijsprofessional en geen beginnende professional. Naast dat het voor de zij-instromer aantrekkelijk is om de opleiding in 2 jaar te doen, heeft dit ook verschillende voordelen voor de desbetreffende school. De school kan de zij-instromer al snel inzetten als leerkracht, want na 3-6 maanden is het de bedoeling dat de zij-instromer zelf een dag voor de klas kan staan.
Hiernaast is het ook fijn voor de school om de zij-instromer op te leiden op de manier waarop op de desbetreffende school les wordt gegeven. Op deze manier leert hij de kneepjes van het vak en kan hij na de afronding van zijn opleiding direct voor de klas op de school waar hij het traject heeft doorlopen.
Wanneer de samenwerking tussen de zij-instromer en de school goed is, is dit voor beide partijen een geweldige kans. Voor de zij-instromer om een nieuwe weg in te slaan in zijn werk carrière en voor de school de kans om goede leerkrachten op te leiden, zodat alle leerlingen op school 5 dagen in de week naar school kunnen. Conclusie: als je als school zijnde 2 jaar investeert in de zij-instromer heb je hier jarenlang plezier van!
Deze blog is geschreven door Gerrit Oskam. Zij-instromer sinds februari 2023. Ik sta voor groep 7/8 op OBS Meester Vos in Hagestein.
Voordat ik het zij-instroomtraject startte, was ik sportcoach. Ik reed van basisschool naar basisschool om de kinderen in beweging te brengen. Dit kan zijn in de pauze, tijdens bewegend leren, naschools aanbod, een sportevenement of tijdens de gymles. Bij dit beroep had ik vooral inspraak op de motorische ontwikkeling van de leerlingen. Wat ik miste was de algemene ontwikkeling van de leerlingen. Dit is voor mij de voornaamste reden dat ik voor het zij-instroomtraject heb gekozen.
Bekijk de video
Overweeg jij zij-instroom?
Overweeg jij om een zij-instroom traject te starten of ben je opzoek naar een passende basisschool? Zie Tiponderwijs om vrijblijvend contact met ons op te nemen via ons formulier. Dan neemt een van onze onderwijscoördinatoren contact met je op om advies op maat te geven of bel direct naar +31618906393.
Socials: Gerrit Oskam | LinkedIn
Meer weten over Gerrit Oskam?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties