Categorie: lerarentekort

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Personeelsbeleid: aantrekken en behouden van onderwijstalent

Wat een prachtig vak! Dat er een lerarentekort is klinkt voor niemand meer vreemd in de oren. Het is inmiddels algemeen bekend dat niet alle vacatureruimte op scholen wordt opgevuld. Zonde! Want wat is het een prachtig vak. Wat mij betreft kun je nergens zo het...

De vierdaagse schoolweek: een noodzaak door lerarentekort

De vierdaagse schoolweek Steeds vaker valt te lezen dat scholen kiezen voor een vierdaagse schoolweek. Vaak is dit een noodmaatregel vanwege het nijpende lerarentekort. Wettelijk gezien is structurele invoering van een vierdaagse werkweek niet toegestaan. Echter kreeg...

Wat zijn de voordelen van zij-instromers onderwijs?

Voordelen zij-instromers De laatste jaren is er een structureel tekort aan leraren voor de basisschool. Dit is zelfs z’n groot probleem dat niet alle leerlingen in Nederland 5 dagen in de week naar school kunnen. Een van de oplossingen voor scholen is hiervoor het...

Zij-instroom onderwijs

Zij-instroom onderwijs: een duurzaam antwoord op het lerarentekort Op de Dag van de leraar werd door het programma 2Doc (NTR) de documentaire ‘Zijwaarts de klas in’ van Simonka de Jong (2023) uitgezonden. In deze documentaire kun je o.a. de eerste stappen binnen het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Het belang van inclusief personeelsbeleid in het onderwijs

Even voorstellen

Mijn naam is Anouk van der Kuil, ik ben 34 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik werk al vanaf mijn 21e in het onderwijs. Ooit gestart als leerkracht ben ik doorontwikkeld tot intern begeleider en nu tot schoolleider.
Als projectleider en schoolleider maak ik regelmatig kennis met starters en zij-instromers in het onderwijs.
Ik ga uit van talent, maar vooral van het team mensen om me heen en alles wat zij meebrengen om de nieuwe collega te verwelkomen. Mijn motto hierbij is: onderwijs maak je samen. In deze blog lees je wat meer  het belang van inclusief personeelsbeleid binnen het onderwijs.

Starten in het onderwijs

Ook ik had ooit mijn eerste werkdag. Vers van de Pabo mocht ik destijds in een jeugdzorginstelling aan het werk als docent. Ik dacht alles te weten, maar eigenlijk wist ik heel weinig. Na 3 weken heb ik huilend aangegeven dat ik niet dacht het te kunnen. Mijn buddy zei toen: ‘nee dat klopt, niet alleen’.

Weten startende leerkrachten waar ze aan beginnen ? 

Heel eerlijk, nee. Het voelt als fietsen zonder zijwieltjes, maar niemand om je een zetje te geven of even vast te houden als je uit balans raakt. We verwachten van onze starters dat ze met het peloton mee komen , maar waar is dan de training?  Het is onjuist te denken dat alle training plaats vindt of moet vinden op de PABO. Het leren werken begint daarna pas. Maar weten scholen dit? Zijn we goed genoeg op elkaar ingespeeld? Zijn wij in het hedendaagse onderwijs een team?

 

Je eerste baan in het onderwijs 

De gemiddelde vacature tekst begint met de gevleugelde woorden; heb jij een passie voor onderwijs? Vervolgens vaak een lijst met een tiental punten waaraan je moet voldoen om als leerkracht op een school te werken. Maar er is geen enkele startende leerkracht die hieraan kan voldoen. Dus moet het in mijn optiek anders. Je wilt weten wat mensen meebrengen, waar talenten liggen en je wilt kennis en passie in de scholen. Dit wil je terugzien in een motivatiebrief, dan zie je mensen echt voor wie ze zijn en heb je de mooiste gesprekken over passie, competentie en de school zelf.

 

Wat kan je als school betekenen voor de startende leerkracht ?

Iedereen heeft zijn of haar talenten en tekortkomingen. Ook de startende leerkracht. Leer deze leerkracht kennen. Voer gesprekken en zorg ervoor dat de leerkracht zich gezien voelt. Gooi iemand niet in het diepe, maar zorg voor een buddy of mooie intervisiemomenten. Het leren met en van elkaar moet centraal gaan staan in de scholen, want geloof me , je leert net zo goed van een starter als van iemand die al 40 jaar voor de klas staat. Je hoeft niet te zoeken naar de perfecte leerkracht, die bestaat namelijk niet. Je moet gericht kijken waar de een de ander aanvult op school, in een team en in de klas. Dit is niet gekoppeld aan leeftijd of ervaring.

 

Samenwerking tussen de scholen en de pabo 

Zoek je als school leerkrachten? Zoek dan contact met een Pabo. Ga er eens kijken, ga in gesprek of geef eens een gastles. Praat met je toekomstig werknemers. Dit motiveert en zorgt ervoor dat je dan al aan het bouwen bent. Starten is al moeilijk genoeg dus steek je energie in het voorwerk , de balans en het bijsturen. Fietsen zonder zijwieltjes is spannend maar met vertrouwen en af en toe een zetje of een beetje hulp lukt het iedereen.

 

Schrijfster

Anouk van der Kuil

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Anouk van der Kuil
Op: 12 april 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *