Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement

Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep op je vaardigheden in voorbereiden, een lesprogramma samenstellen en hier samen met de klas regels en afspraken bij maken zodat het voor iedereen werkbaar is. In deze blog lees je meer over klassenmanagement.

Meer dan alleen voorbereiden

Het voorbereiden van leeractiviteiten is stap één naar een goed klassenmanagement. Je stelt zorgvuldig een weekrooster of lesprogramma samen waarbij je momenten van opstarten en afsluiten toevoegt. De inhoud van de lessen kun je aanpassen op de betreffende groep en legt het verloop van je les(sen) vast. Maar hoe goed je een les of activiteit ook voorbereid, als je het management er omheen niet afstemt op de klas en omgeving, loop je vast.

Het start met de inrichting

Als je een eigen lokaal tot je beschikking hebt, richt deze dan zo in dat je een eigen werkplek tot je beschikking hebt en vanuit die plek (ge)makkelijk door de ruimte kunt bewegen. Dit is niet alleen prettig voor jezelf, maar geeft ook je leerlingen vaste looproutes en beweegruimte om zich van hun plek naar buiten het lokaal te bewegen. De grootte van de groep is bepalend voor de inrichting. Dertig tafels en stoelen vraagt een andere indeling dan een groep met minder leerlingen. Kasten, opbergbakken of het digitale schoolbord, plaats deze aan de zijkanten in het lokaal.
Label alles waar je een naam aan kunt geven, zodat iedereen zelf bij benodigdheden als lesmateriaal kan. Zo word je geen ‘vraagkip’ waar alles ligt.
Creëer een vaste looproute die langs alle tafels of groepjes komt en je overzicht geeft over de hele ruimte. Heb je een vaste kring of instructietafel? Plaats deze dicht bij je bureau en zo dicht mogelijk bij het digitale schoolbord.

Plannen, lesgeven en weer doorgaan

Gedurende een schooldag kom je soms ogen en oren tekort om alle leerlingen in de klas aandacht te geven. Na schooltijd wachten er niet alleen een hoop schriften om na te kijken, maar ook een overleg, bijscholing of overdracht. De werkdag is ook voor jou als leerkracht een keer om. Bij goed klassenmanagement werkt het goed om routines toe te voegen in je werkdag. Hoe ga je om met het nakijkwerk? Hoe geef je dit terug aan je leerlingen? Laat je ze zelf nakijken? Verbeter jij de fouten of leg je het schrift open op hun tafel? Registreer je nagekeken werk of werk dat
is afgemaakt? Veel scholen werken met een weekplanning voor de leerlingen. Zorg ervoor dat je in jouw routine momenten prikt waarbij je deze planning evalueert met de klas. Dit helpt jou opnieuw het overzicht te bewaren waar iedereen mee bezig is. Het is je vervolg op de voorbereiding voor morgen.
Jij kunt de leiding nemen welke leerling bij welke instructie zit, wie er op een ander niveau de les volgt of wanneer er een gastdocent in de groep is.
Leun gedurende de lesdag eens achterover en observeer je groep. Werk je eigen plan en uitvoering bij als de routine in je lesdag nog niet naar je zin verloopt en vraag ook de groep eens naar hun kijk op het verloop van leeractiviteiten en management waar zij in werken
en samenzijn.

Regels en afspraken

Werken met een (grote) groep lukt met een goede sfeer en goed management. In de basis werkt het ook goed als je simpelweg regels en afspraken maakt. Je werkt waarschijnlijk aan de hand van algemene schoolafspraken. Bij goed klassenmanagement stel je ook met de groep regels en afspraken op. Meestal gebeurt dit bij de start van het schooljaar in de Gouden Weken en bevat dit stukje klassenmanagement vooral afspraken over gedrag en organisatie in de groep. Voor leerlingen fijn om bewust op terug te vallen of gewezen te worden, voor jou fijn om je lesactiviteiten en routines hierop af te stemmen. Want naast respect hebben voor elkaar of het opruimen van je eigen spullen, werkt het voor jou goed om duidelijke regels en afspraken te hebben over het inleveren van werk, het uitdelen van schriften en het pakken van lesmateriaal. Maak gebruik van de zelfstandigheid van de leerlingen zodat jij ruimte overhoudt om leerlingen individueel te begeleiden of tussendoor werk te corrigeren.

Managen blijft gewoon leiding geven

Je kunt een goede docent of leerkracht worden als je je eigen management op orde hebt. Managen blijft gewoon leiding geven en nemen!.
Leiding geven aan de groep bestaat uit leeractiviteiten, regels en afspraken, maar dit zal uiteindelijk jouw routine worden in leiderschap als onderwijsprofessional. Als jij je klasinrichting functioneel indeelt, houd je overzicht. Maak een goede planning voor jezelf, in samenhang met evaluatiemomenten met je leerlingen, zodat je in kaart houdt waar je de volgende dag mee verder kunt. Zorg voor routines in je werk, waarin je pauze momenten neemt, maar ook tijd neemt voor nakijkwerk, voorbereiding of overleg. Maak het eigen en werkbaar. Behoud boven dit alles de leiding met plezier en de uitwerking naar een prettig werkklimaat voor jezelf en de groep.

Manon Westerhuis

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 27 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *