Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om? Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen eindelijk luisteren, nou ja even...

Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving! Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement

Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep op je vaardigheden in voorbereiden, een lesprogramma samenstellen en hier samen met de klas regels en afspraken bij maken zodat het voor iedereen werkbaar is. In deze blog lees je meer over klassenmanagement.

Meer dan alleen voorbereiden

Het voorbereiden van leeractiviteiten is stap één naar een goed klassenmanagement. Je stelt zorgvuldig een weekrooster of lesprogramma samen waarbij je momenten van opstarten en afsluiten toevoegt. De inhoud van de lessen kun je aanpassen op de betreffende groep en legt het verloop van je les(sen) vast. Maar hoe goed je een les of activiteit ook voorbereid, als je het management er omheen niet afstemt op de klas en omgeving, loop je vast.

Het start met de inrichting

Als je een eigen lokaal tot je beschikking hebt, richt deze dan zo in dat je een eigen werkplek tot je beschikking hebt en vanuit die plek (ge)makkelijk door de ruimte kunt bewegen. Dit is niet alleen prettig voor jezelf, maar geeft ook je leerlingen vaste looproutes en beweegruimte om zich van hun plek naar buiten het lokaal te bewegen. De grootte van de groep is bepalend voor de inrichting. Dertig tafels en stoelen vraagt een andere indeling dan een groep met minder leerlingen. Kasten, opbergbakken of het digitale schoolbord, plaats deze aan de zijkanten in het lokaal.
Label alles waar je een naam aan kunt geven, zodat iedereen zelf bij benodigdheden als lesmateriaal kan. Zo word je geen ‘vraagkip’ waar alles ligt.
Creëer een vaste looproute die langs alle tafels of groepjes komt en je overzicht geeft over de hele ruimte. Heb je een vaste kring of instructietafel? Plaats deze dicht bij je bureau en zo dicht mogelijk bij het digitale schoolbord.

Plannen, lesgeven en weer doorgaan

Gedurende een schooldag kom je soms ogen en oren tekort om alle leerlingen in de klas aandacht te geven. Na schooltijd wachten er niet alleen een hoop schriften om na te kijken, maar ook een overleg, bijscholing of overdracht. De werkdag is ook voor jou als leerkracht een keer om. Bij goed klassenmanagement werkt het goed om routines toe te voegen in je werkdag. Hoe ga je om met het nakijkwerk? Hoe geef je dit terug aan je leerlingen? Laat je ze zelf nakijken? Verbeter jij de fouten of leg je het schrift open op hun tafel? Registreer je nagekeken werk of werk dat
is afgemaakt? Veel scholen werken met een weekplanning voor de leerlingen. Zorg ervoor dat je in jouw routine momenten prikt waarbij je deze planning evalueert met de klas. Dit helpt jou opnieuw het overzicht te bewaren waar iedereen mee bezig is. Het is je vervolg op de voorbereiding voor morgen.
Jij kunt de leiding nemen welke leerling bij welke instructie zit, wie er op een ander niveau de les volgt of wanneer er een gastdocent in de groep is.
Leun gedurende de lesdag eens achterover en observeer je groep. Werk je eigen plan en uitvoering bij als de routine in je lesdag nog niet naar je zin verloopt en vraag ook de groep eens naar hun kijk op het verloop van leeractiviteiten en management waar zij in werken
en samenzijn.

Regels en afspraken

Werken met een (grote) groep lukt met een goede sfeer en goed management. In de basis werkt het ook goed als je simpelweg regels en afspraken maakt. Je werkt waarschijnlijk aan de hand van algemene schoolafspraken. Bij goed klassenmanagement stel je ook met de groep regels en afspraken op. Meestal gebeurt dit bij de start van het schooljaar in de Gouden Weken en bevat dit stukje klassenmanagement vooral afspraken over gedrag en organisatie in de groep. Voor leerlingen fijn om bewust op terug te vallen of gewezen te worden, voor jou fijn om je lesactiviteiten en routines hierop af te stemmen. Want naast respect hebben voor elkaar of het opruimen van je eigen spullen, werkt het voor jou goed om duidelijke regels en afspraken te hebben over het inleveren van werk, het uitdelen van schriften en het pakken van lesmateriaal. Maak gebruik van de zelfstandigheid van de leerlingen zodat jij ruimte overhoudt om leerlingen individueel te begeleiden of tussendoor werk te corrigeren.

Managen blijft gewoon leiding geven

Je kunt een goede docent of leerkracht worden als je je eigen management op orde hebt. Managen blijft gewoon leiding geven en nemen!.
Leiding geven aan de groep bestaat uit leeractiviteiten, regels en afspraken, maar dit zal uiteindelijk jouw routine worden in leiderschap als onderwijsprofessional. Als jij je klasinrichting functioneel indeelt, houd je overzicht. Maak een goede planning voor jezelf, in samenhang met evaluatiemomenten met je leerlingen, zodat je in kaart houdt waar je de volgende dag mee verder kunt. Zorg voor routines in je werk, waarin je pauze momenten neemt, maar ook tijd neemt voor nakijkwerk, voorbereiding of overleg. Maak het eigen en werkbaar. Behoud boven dit alles de leiding met plezier en de uitwerking naar een prettig werkklimaat voor jezelf en de groep.

Over de auteur

Manon Westerhuis
Bureau Velduil | Vergroot je Eigenaarschap
1 op 1 Coaching | Cursus | Workshop | Masterclass
bureau.velduil@gmailcom
Instagram: @bureau.velduil

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 27 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *