Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’

Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen gefocust blijven en jij niet stiekem achter je bureau zit te huilen. Yep, dat klassenmanagement. Maar laten we eerlijk zijn, soms voelt het alsof je een circusdirecteur bent die jonglerend op een koord loopt, terwijl de leeuwen brullen en de acrobaten ronddwarrelen. Maar vrees niet, want we gaan samen kijken naar waarom klassenmanagement niet alleen cruciaal is, maar ook een heel avontuurlijk ritje kan zijn. Dus pak je zweep en je glitterjurk, want we gaan op een wilde rit door de wonderlijke wereld van klassenmanagement!

 

10 klassenmanagement tips voor in de praktijk

Een goed beheerd klaslokaal zorgt voor een omgeving waarin leerlingen zich veilig, geaccepteerd en gestimuleerd voelen om te leren. Het creëert een sfeer van orde en discipline, waardoor de les soepel kan verlopen en kostbare leertijd wordt gemaximaliseerd. Bovendien bevordert het een positieve relatie tussen docent en leerlingen, wat essentieel is voor een effectieve communicatie en samenwerking. Maar hoe kunnen we klassenmanagement leuk maken? Hier zijn enkele praktische tips die je kunt toepassen:

**Wees consistent: Leerlingen gedijen bij voorspelbaarheid. Zorg voor consistente regels en consequenties en handhaaf deze consequent. Dit geeft hen een gevoel van stabiliteit en helpt gedragsproblemen te verminderen.

**Gebruik positieve versterking: Beloon gewenst gedrag met lof, erkenning en kleine privileges. Dit moedigt leerlingen aan om zich goed te gedragen en creëert een positieve sfeer in de klas.

**Betrek leerlingen bij het opstellen van regels: Laat leerlingen actief deelnemen aan het opstellen van klasregels. Op deze manier voelen ze zich eigenaar van de regels en zijn ze meer geneigd ze te respecteren.

**Maak gebruik van Visuele Hulpmiddelen: Gebruik visuele schema’s, zoals een beloningssysteem of een takenbord, om verwachtingen duidelijk te maken en leerlingen te helpen hun voortgang bij te houden.

**Houd de les boeiend: Varieer je lesmethoden en activiteiten om verveling te voorkomen. Interactieve en boeiende lessen houden de aandacht van leerlingen vast en verminderen ongewenst gedrag.

**Neem beweging op in de les: Sta leerlingen toe om af en toe te bewegen en actief deel te nemen aan de les. Korte pauzes voor fysieke activiteit kunnen de concentratie verhogen en het gedrag verbeteren.

**Wees empathisch: Toon begrip en empathie voor de emoties en behoeften van je leerlingen. Een ondersteunende en empathische benadering kan veel betekenen voor een leerling die moeite heeft met gedrag.

**Stimuleer samenwerking en teamwork: Moedig samenwerking en peer-ondersteuning aan in de klas. Leerlingen leren niet alleen van jou, maar ook van elkaar.

**Blijf positief en geduldig: Blijf altijd kalm, positief en geduldig, zelfs in uitdagende situaties. Je houding heeft een grote invloed op het gedrag van je leerlingen.

**Reflecteer en pas aan: Evalueer regelmatig je klassenmanagement strategieën en pas ze aan indien nodig. Flexibiliteit en bereidheid om te leren zijn essentieel voor effectief klassenmanagement.

 

Voordelen van het experimenteren met klassenmanagement

Het experimenteren met klassenmanagement kan verrassend leuk en bevredigend zijn, om verschillende redenen:

 

  • Creativiteit ontketenen: Klassenmanagement biedt een speelveld voor creativiteit. Je kunt nieuwe strategieën bedenken, bestaande methoden aanpassen en unieke oplossingen vinden voor specifieke uitdagingen in je klas. Het is als het vinden van de perfecte puzzeloplossing waarbij elk stukje een rol speelt in het creëren van een harmonieuze leeromgeving.
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Geen twee klassen zijn hetzelfde, en daarom vereist effectief klassenmanagement flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Het experimenteren stelt je in staat om verschillende benaderingen uit te proberen en te ontdekken wat het beste werkt voor jouw specifieke groep leerlingen. Deze constant evoluerende aanpak houdt het spannend en uitdagend.
  • Direct impact zien: Klassenmanagement is een terrein waarop je direct resultaten ziet. Wanneer je een nieuwe strategie implementeert en merkt dat het de sfeer in de klas verbetert, het gedrag van leerlingen verandert of hun betrokkenheid bij het leren toeneemt, voel je de directe impact van je inspanningen. Dit gevoel van voldoening kan enorm motiverend zijn en je aanmoedigen om verder te experimenteren.
  • Verbinding met leerlingen: Door te experimenteren met verschillende klassenmanagement-technieken, kun je ook een diepere band opbouwen met je leerlingen. Wanneer ze zien dat je open staat voor hun feedback en bereid bent om nieuwe dingen uit te proberen om hun leerervaring te verbeteren, versterkt dit het gevoel van gemeenschap in de klas en vergroot het hun vertrouwen in jou als docent.

 

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 7 mei 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *