Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over...

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om? Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen eindelijk luisteren, nou ja even...

Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving! Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’

Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen gefocust blijven en jij niet stiekem achter je bureau zit te huilen. Yep, dat klassenmanagement. Maar laten we eerlijk zijn, soms voelt het alsof je een circusdirecteur bent die jonglerend op een koord loopt, terwijl de leeuwen brullen en de acrobaten ronddwarrelen. Maar vrees niet, want we gaan samen kijken naar waarom klassenmanagement niet alleen cruciaal is, maar ook een heel avontuurlijk ritje kan zijn. Dus pak je zweep en je glitterjurk, want we gaan op een wilde rit door de wonderlijke wereld van klassenmanagement!

 

10 klassenmanagement tips voor in de praktijk

Een goed beheerd klaslokaal zorgt voor een omgeving waarin leerlingen zich veilig, geaccepteerd en gestimuleerd voelen om te leren. Het creëert een sfeer van orde en discipline, waardoor de les soepel kan verlopen en kostbare leertijd wordt gemaximaliseerd. Bovendien bevordert het een positieve relatie tussen docent en leerlingen, wat essentieel is voor een effectieve communicatie en samenwerking. Maar hoe kunnen we klassenmanagement leuk maken? Hier zijn enkele praktische tips die je kunt toepassen:

**Wees consistent: Leerlingen gedijen bij voorspelbaarheid. Zorg voor consistente regels en consequenties en handhaaf deze consequent. Dit geeft hen een gevoel van stabiliteit en helpt gedragsproblemen te verminderen.

**Gebruik positieve versterking: Beloon gewenst gedrag met lof, erkenning en kleine privileges. Dit moedigt leerlingen aan om zich goed te gedragen en creëert een positieve sfeer in de klas.

**Betrek leerlingen bij het opstellen van regels: Laat leerlingen actief deelnemen aan het opstellen van klasregels. Op deze manier voelen ze zich eigenaar van de regels en zijn ze meer geneigd ze te respecteren.

**Maak gebruik van Visuele Hulpmiddelen: Gebruik visuele schema’s, zoals een beloningssysteem of een takenbord, om verwachtingen duidelijk te maken en leerlingen te helpen hun voortgang bij te houden.

**Houd de les boeiend: Varieer je lesmethoden en activiteiten om verveling te voorkomen. Interactieve en boeiende lessen houden de aandacht van leerlingen vast en verminderen ongewenst gedrag.

**Neem beweging op in de les: Sta leerlingen toe om af en toe te bewegen en actief deel te nemen aan de les. Korte pauzes voor fysieke activiteit kunnen de concentratie verhogen en het gedrag verbeteren.

**Wees empathisch: Toon begrip en empathie voor de emoties en behoeften van je leerlingen. Een ondersteunende en empathische benadering kan veel betekenen voor een leerling die moeite heeft met gedrag.

**Stimuleer samenwerking en teamwork: Moedig samenwerking en peer-ondersteuning aan in de klas. Leerlingen leren niet alleen van jou, maar ook van elkaar.

**Blijf positief en geduldig: Blijf altijd kalm, positief en geduldig, zelfs in uitdagende situaties. Je houding heeft een grote invloed op het gedrag van je leerlingen.

**Reflecteer en pas aan: Evalueer regelmatig je klassenmanagement strategieën en pas ze aan indien nodig. Flexibiliteit en bereidheid om te leren zijn essentieel voor effectief klassenmanagement.

 

Voordelen van het experimenteren met klassenmanagement

Het experimenteren met klassenmanagement kan verrassend leuk en bevredigend zijn, om verschillende redenen:

 

  • Creativiteit ontketenen: Klassenmanagement biedt een speelveld voor creativiteit. Je kunt nieuwe strategieën bedenken, bestaande methoden aanpassen en unieke oplossingen vinden voor specifieke uitdagingen in je klas. Het is als het vinden van de perfecte puzzeloplossing waarbij elk stukje een rol speelt in het creëren van een harmonieuze leeromgeving.
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Geen twee klassen zijn hetzelfde, en daarom vereist effectief klassenmanagement flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Het experimenteren stelt je in staat om verschillende benaderingen uit te proberen en te ontdekken wat het beste werkt voor jouw specifieke groep leerlingen. Deze constant evoluerende aanpak houdt het spannend en uitdagend.
  • Direct impact zien: Klassenmanagement is een terrein waarop je direct resultaten ziet. Wanneer je een nieuwe strategie implementeert en merkt dat het de sfeer in de klas verbetert, het gedrag van leerlingen verandert of hun betrokkenheid bij het leren toeneemt, voel je de directe impact van je inspanningen. Dit gevoel van voldoening kan enorm motiverend zijn en je aanmoedigen om verder te experimenteren.
  • Verbinding met leerlingen: Door te experimenteren met verschillende klassenmanagement-technieken, kun je ook een diepere band opbouwen met je leerlingen. Wanneer ze zien dat je open staat voor hun feedback en bereid bent om nieuwe dingen uit te proberen om hun leerervaring te verbeteren, versterkt dit het gevoel van gemeenschap in de klas en vergroot het hun vertrouwen in jou als docent.

 

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 7 mei 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *