Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Het belang van complimenten geven
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Vitaliteit in het onderwijs
Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...
Effectieve technieken voor de kleuterklas
Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...
Differentiatie in de klas
Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...
Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...
Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren
Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...
Les ideeën voor het basisonderwijs
Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
De weg van de professionele ontwikkeling van leraren
Inhoudsopgave
De strijd van theorie versus praktijk in het onderwijs
Wat is nou de weg van een professionele ontwikkeling van een leraar. Wat heb ik moeten zwoegen op het tentamen over leertheorieën. Ik begreep maar niet waarom ik moest leren over Vygotski en Skinner. Waar had ik dat nou voor nodig? Na mijn tentamen volgde een hertentamen en haalde ik met moeite een 5,5. Wat was ik blij!
Tijdens mijn stages, werd bevestigd dat ik dit allemaal voor niets had moeten leren, want ik had het helemaal niet nodig tijdens het lesgeven!
Startbekwaam
Als startende leerkracht komt er veel op je af. Je gaat je ontwikkelen van een student naar een bekwame leerkracht. Die stap zet je niet in een paar maanden tijd, daar gaan jaren van leerkrachtontwikkeling aan vooraf. En inderdaad zie je in die eerste jaren nog niet zozeer wat al die theorie toch met die praktijk te maken heeft. Dat besef komt pas later.
Als ik terugkijk op mijn tijd als startende leerkracht, heb ik in de eerste jaren vooral veel tijd nodig gehad om mijn eigen routines te ontwikkelen, uitzoeken hoe ik in gesprek kan gaan met ouders (die vaak ouder zijn dan jij) en het functioneren in een team.
Ook het differentiëren en contacten onderhouden met externen komt daar bovenop. Natuurlijk heb je wel basisinformatie gehad op de PABO over hoogbegaafdheid, autisme, dyslexie, etc., maar toch blijkt dat kinderen nooit het boekje volgen en dat je je eigen weg moet vinden in het begeleiden van de kinderen in je klas.
Gaandeweg kom je in een ‘flow’ en krijg je ruimte om wat meer om je heen te kijken. Je volgt wat cursussen waarbij je het geleerde direct kunt toepassen in de klas, waarbij sommige dingen werken en andere totaal niet. Je deelt met je collega’s waar je mee bezig bent en soms kun je een verandering teweegbrengen binnen je team en school.
Stapje verder
Naarmate je meer en meer groeit in je rol als groepsleerkracht, ga je ook steeds meer om je heen kijken. Ik had altijd wel een honger naar meer willen weten, maar ook de twijfel of ik dat wel zou kunnen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ging ik de masteropleiding ‘Leren en innoveren’ volgen. Deze tweejarige opleiding was erg pittig en ik werd geconfronteerd met heel veel theorie. Ook kwam ik de leertheorieën weer tegen in de literatuur die ik moest lezen en moest verwerken in mijn stukken.
Ineens begreep ik beter waarom ik dit moest weten en wat ik ermee kon in mijn lessen. Die leertheorieën vormen de basis voor je visie op onderwijs en daarmee hangt ook samen welke acties je onderneemt en welke keuzes je maakt. Mijn manier van kijken en denken werd anders; ik keek steeds vaker naar achterliggende theorieën bij onderwijsontwikkelingen en las meer onderwijskundige boeken. Dit alles verruimde mijn blik, maar ik kwam er hierdoor achter dat er nog zoveel is dat ik niet weet…
Twitteracademie
Ik gebruik niet heel veel social media, maar op een gegeven moment heb ik toch een twitteraccount aangemaakt. In het begin kon ik er nog niet zoveel mee, maar ik ging steeds meer onderwijsmensen volgen. Dit leverde een schat aan informatie op. Niet alleen de nieuwste inzichten op onderwijsgebied, maar ik hoorde ineens ook over PISA (internationaal vergelijkend onderzoek naar kennis en vaardigheden bij 15-jarigen), PIRLS (onderzoek bij leerlingen uit groep 6 naar lezen) en ga zo maar door.
Sommige zaken waren voor mij te technisch, maar het was voor mij een raadsel waarom ik er nog nooit eerder van had gehoord.
Ik ging mensen volgen die onderwijsboeken hadden geschreven die mij interesseerden en naar aanleiding van hun tweets volgde ik nog meer mensen en zo kwam ik in de edu-twitterbubbel. Het leverde me heel veel informatie op, maar ik moest oppassen dat ik niet een bepaalde richting op werd geduwd. In zo’n twitterbubbel zijn de mensen het heel vaak ontzettend met elkaar eens, terwijl er in mijn ogen ook altijd ruimte moet zijn voor discussie. Geen enkele onderwijsaanpak is alleen maar goed.
Formatief handelen
Ook hoorde ik via twitter voor het eerst over ResearchED, een jaarlijkse bijeenkomst die erop is gericht om onderzoek en praktijk dichter bij elkaar te brengen. Mijn interesse was gewekt en in 2020 bezocht ik, op een zaterdag, voor het eerst zo’n ResearchED. Ik kwam geïnspireerd thuis met een tas vol aantekeningen en het boek “Cijfers geven werkt niet” (Dylan William) dat werd aanbevolen in de workshop van René Kneyber. En zo kwam het dat ik mij ging verdiepen in formatief handelen.
Na het lezen van “Cijfers geven werkt niet” wilde ik meer weten over formatief handelen. Er waren nog veel meer boeken over dit onderwerp te vinden van bijvoorbeeld Shirley Clarke, maar ook in Nederland wordt er flink aan de weg getimmerd over dit onderwerp door De Toetsrevolutie. Het boek “Formatief handelen – van instrument naar ontwerp” is een fijn boek van hun hand, maar ook de LLEARN-podcast van hen is een bron van informatie. Door mij zo te verdiepen in het formatief handelen, ging ik ook mogelijkheden zien in mijn lespraktijk om dit in te zetten. Vervolgens werd mij gevraagd of ik bovenschools een PLG wilde opstarten rondom formatief handelen en ook later heb ik tijdens een verenigingsbrede studiedag mogen vertellen hoe waardevol formatief handelen is en hoe je dit kunt inzetten in je klas.
Nooit uitgeleerd
Inmiddels heb ik voor mijn schoolvereniging een opleiding tot rekencoördinator gevolgd, waarbij ik ook weer tot veel inzichten ben gekomen. Wederom doken we hier de literatuur in en las ik regelmatig artikelen met conflicterende meningen. Het mooie daaraan is dat je hieruit zelf kunt filteren wat voor jouw onderwijspraktijk past. Ik geloof niet zo in zwart/wit, ik voeg me meer naar #teamgrijs: het hangt per situatie af welke aanpak je kiest. Soms moet je je mening wel eens bijstellen, omdat blijkt dat iets niet werkt of omdat er nieuwe inzichten zijn die wetenschappelijk zijn onderbouwd, maar bovenal is het belangrijk om je gezonde verstand te gebruiken.
In de praktijk
In onze rol als schoolleider, stagebegeleider, groepsleerkracht of IB-er is het belangrijk om altijd voor ogen te houden dat je gaandeweg je loopbaan steeds meer hebt geleerd. Soms bewust, maar vaak ook onbewust. De ‘vloek van kennis’ ligt dan al snel op de loer: je gaat er te snel vanuit dat iemand anders ‘het ook wel weet’. Niet alle leerkrachten lezen onderwijsliteratuur of volgen de laatste onderwijskundige ontwikkelingen. Hier ligt een taak voor ‘ons’ om te proberen de theorie te verbinden aan het onderwijskundig handelen, aan de visie van de school en aan de keuzes die we maken. Pas dan brengen we de theorie in de praktijk.
Meer weten over Tip onderwijs?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties