Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Naam auteur: Marit Hessels-Groeneveld

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...

Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als leidraad. Binnen het Daltononderwijs krijgt elke leerling de ruimte om zich te ontwikkelen in zijn eigen tempo. De vijf kernwaarden vormen de basis van het onderwijs en geven richting aan hoe leerlingen leren, groeien en samenwerken.

 

Ontstaan van het Daltononderwijs

Het Daltononderwijs is gebaseerd op het gedachtegoed van Helen Parkhurst (1886–1975). Na het volgen van een Montessori-opleiding ontwikkelde zij haar eigen visie op onderwijs. In 1919 richtte ze de eerste Daltonschool op, genoemd naar het plaatsje Dalton in de Verenigde Staten, waar de school gevestigd was. Haar ideeën kregen internationale bekendheid met de publicatie van haar boek ’Education on the Dalton Plan’ in 1922. Twee jaar later, in 1924, werd in Nederland voor het eerst kennisgemaakt met het Daltononderwijs. Helen Parkhurst zocht in haar onderwijs voortdurend naar een balans tussen de maatschappelijke eisen die aan het onderwijs worden gesteld en de persoonlijke ontwikkelingsdoelen van leerlingen (Nederlandse Daltonvereniging, 2025).

 

Wat is Daltononderwijs?

Er is geen vaste richtlijn of methode bij het Daltononderwijs. Om het onderwijs vorm te geven worden als leidraad de vijf kernwaarden gebruikt: zelfstandigheid, samenwerken, vrijheid (in gebondenheid) en verantwoordelijkheid, effectiviteit en reflectie (Nederlandse Daltonvereniging, 2025). Deze kernwaarden dragen bij aan de ontwikkeling van zelfbewuste en verantwoordelijke leerlingen, die goed voorbereid zijn op hun toekomst en hun rol in de samenleving.

 

Waarom Daltononderwijs?

Leerlingen krijgen op een Daltonschool veel vertrouwen. Vertrouwen om samen te werken, vertrouwen om fouten te durven maken, maar ook het vertrouwen om keuzes te (durven) maken. De leerkracht heeft als rol niet alleen het overdragen van kennis, maar ook het coachen, uitdagen en begeleiden van de leerlingen. Door het stellen van persoonlijke doelen, het zelfstandig plannen van hun werk en het regelmatig reflecteren op hun ontwikkeling en keuzes, raken leerlingen actief betrokken bij hun leerproces. Zo nemen zij steeds meer verantwoordelijkheid en worden zij eigenaar van hun eigen leren.

Daarnaast stimuleert het Daltononderwijs leerlingen, vanaf de kleuterklas, om samen te werken met hun klasgenoten. Denk bijvoorbeeld aan het werken met een klasgenoot als maatje: iemand met wie ze kunnen overleggen, die elkaar ondersteunen en met wie ze samen kunnen leren.

De kernwaarde vrijheid (in gebondenheid) klinkt misschien spannend. Maar binnen het Daltononderwijs krijgen de leerlingen ruimte, maar wel binnen duidelijke grenzen. Ze leren omgaan met vrijheid, maken keuzes en dragen verantwoordelijkheid voor hun gedrag en hun eigen leerproces.

In een wereld die voortdurend in beweging is, is het van groot belang dat leerlingen leren denken, kiezen en samenwerken. Het Daltononderwijs legt hiervoor een stevige basis. De focus ligt niet alleen op kennisoverdracht, maar ook op het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden en het stimuleren van individuele groei.

 

Daltononderwijs, passend voor ieder kind

Daltononderwijs is er voor alle leerlingen. Ieder kind krijgt de ruimte om te leren en te groeien op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo. De leerlingen ontdekken wie ze zijn, waar hun talenten liggen en wat hen motiveert. Waar persoonlijke ontwikkeling en leerplezier samengaan in een stimulerende omgeving.

 

Marit Hessels-Groeneveld

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Marit Hessels-Groeneveld?

Dit artikel is geschreven door:

Marit Groeneveld
Op: 24 juli 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.