Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Daphne Hulsker

Inhoudsopgave

1.

Forming

2.

Norming

Gerelateerde artikelen

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations, doordat we aan het knallen zijn aan alle leerdoelen van het nieuwe schooljaar. Daar is niets mis mee, maar vergeet niet om stil te staan bij het belang van de eerste schoolweken. De eerste weken van het schooljaar zijn namelijk erg belangrijk voor het verloop van de rest van het jaar. De klas doorloopt dan de eerste fases van groepsvorming: forming-norming-storming-performing.

Forming

Een nieuw schooljaar betekent vaak een nieuw lokaal, een nieuwe leerkracht en (soms) nieuwe klasgenoten. Ook als een groep al langer bij elkaar is én als ze dezelfde leerkracht houden start het schooljaar met deze verkenningsfase. Na zes weken begin je namelijk altijd met elkaar (opnieuw) leren kennen. Wie ben ik? Wie ben jij? Wie zijn wij? Dit duurt doorgaans 1-2 weken.

 

Norming

Al tijdens de formingsfase begint het creëren van normen (afspraken). Dit gaat heel goed hand in hand met elkaar (opnieuw) leren kennen. Het biedt zelfs veiligheid als je hier als leerkracht direct mee begint.
Afspraken met elkaar maken zorgt er immers voor dat je vanaf moment één kan terugvallen op wat zij als groep belangrijk vinden.

Daarnaast creëert het duidelijkheid en zekerheid, wat voor de meeste mensen rust en veiligheid biedt. Laat dat nou precies één van de basisbehoeften zijn van de mens! (Maslow, 1987)
Ook probeer je hier als leerkracht al voor te sorteren op wat je wilt bereiken in de performingsfase: een positieve, veilige groep die zich intrinsiek houdt aan de formele groepsnorm.

Maak tijdens de normingsfase samen met de kinderen deze afspraken, zij moeten zich er immers aan gaan houden. Door ze te betrekken creëer je eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Laat de afspraken voortkomen uit hun wensen voor een fijn schooljaar. Maak naast de afspraken ook een overkoepelend motto met elkaar, dit dient als groepsdoel voor het verdere schooljaar. Bespreek ook samen welk gedrag je bij de afspraak wilt horen en zien. Vergeet niet om bovenstaande duidelijk zichtbaar te maken in de klas, zodat je er op elk moment naar kan refereren.

 

Storming

Wanneer de verkenningsfase voorbij is en de groepsafspraken zijn opgesteld, merk je dit vaak heel goed in de klas. Het ‘uittesten’ is begonnen. Het kan letterlijk gaan stormen in de klas én daarbuiten. Dit proces gaat namelijk na schooltijd ook door. Wees je daar bewust van.

Grenzen worden opgezocht en overschreden. Er wordt ruzie gemaakt, invloed uitgeoefend en plekken in de groepshiërarchie worden opgeëist. Wees hier niet bang voor, dit hoort er namelijk bij en is heel normaal. Het heeft te maken met ‘erbij willen horen’. Bij wie wil of moet ik horen om veilig te zijn?

Deze fase vraagt veel begeleiding van jou als leerkracht, het is een heel belangrijke fase. Wees alert op wat er in de groep gebeurt. Sta hier dus voor jezelf, maar ook samen met de groep dagelijks, en het liefst op verschillende momenten van de dag, bij stil. De informele groepsafspraken worden in deze fase namelijk gevormd. Door hier bovenop te zitten, houd je regie op de groepsnorm (Van Overveld, 2021). Pak dus de regie! Stel daarbij vragen en onderzoek samen alternatieve oplossingen. Wat zijn onze afspraken? Hoort dit gedrag bij de afspraken die wij met elkaar gemaakt hebben? Hoe willen we het wel? Hoe zouden we daar samen voor kunnen zorgen? Positioneer in deze fase kinderen waarvan jij weet dat ze een positieve leidersrol kunnen uitdragen. Voer groepsgesprekken na gebeurtenissen, blijf groepsopdrachten uitvoeren en evalueer daarna hoe het ging.

Vergeet in deze fase vooral ook niet stil te staan bij wat er allemaal al goed gaat, want positiviteit helpt! Vier de kleine successen tijdens het (in)oefenen van gewenst gedrag en laat kinderen benoemen waar ze trots op zijn. Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond dat een positieve benadering helpt bij het behalen van doelen! (Duckworth, 2016)

 

Performing

Na vier tot zes weken kun je merken dat er vanuit de afspraken die met elkaar gemaakt zijn, routines zijn ontstaan. Soms is dit sneller, maar het kan ook nog langer duren. Je hoopt dat dit de routines zijn waar je met de groep hard aan hebt gewerkt. Stop vooral niet met het investeren in je groep. Sociaal en emotioneel leren heeft het hele jaar door aandacht nodig. Zelfs wanneer je een positieve, veilige groep hebt, zul je met elkaar hieraan moeten blijven werken. Je wilt immers dat het zó blijft!

Het kan ook zo zijn dat de groep informele, negatievere normen heeft aangenomen. Je merkt dat er ‘onder water’ andere afspraken gelden dan de afspraken die de groep met elkaar heeft gemaakt (Bijlsma, 2015). Wanneer dit het geval is, dan zul je dit tij moeten gaan keren. Dat kan veel vergen van jou als leerkracht, maar ook zeker van de groep. Maar… het is zeker niet onmogelijk! Trek dan aan de bel en vraag om hulp… want je hoeft dit niet alleen te doen.

 

Van sneltrein naar stoptrein

In plaats van instappen en doordenderen in de sneltrein, zou je dus ook kunnen overwegen om in de stoptrein te stappen. Ook nu we al een week of vier onderweg zijn kan dat nog prima. Bouw rust in en kijk waar je staat in het groepsvormingsproces. Wat is ons doel dit schooljaar? Zijn de klassenafspraken gemaakt? Zijn deze duidelijk voor iedereen? Moet er iets veranderen of ben je al goed op weg? Laat de groep ook hier onderdeel van zijn, want het is eveneens hun proces.

Bouw vooral elke dag één of meerdere evaluatiemomenten in en sta stil bij gebeurtenissen die plaatsvinden in de groep. Dat kost nu misschien ‘veel’ tijd, maar later in het jaar ga je hier de vruchten van plukken. De betrokkenheid van de kinderen groeit, de motivatie wordt groter en uiteindelijk heeft het ook invloed op het welbevinden en de leerresultaten van de kinderen in de groep. Bovendien houd je hiermee meer regie in het groepsproces. Een win-winsituatie dus, het kiezen voor de stoptrein!

Daphne Hulsker

 

Bronvermelding:

Bijlsma, J. (2015). Klassenkracht: Met respect voor de klas.
Duckworth, A. (2016). De Grit-factor. De kracht van passie en doorzettingsvermogen.
Maslow, A.H. (1987). Motivation and personality.
Van Overveld, K. (2021). Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep.

 

Meer weten over Daphne Hulsker?

Klik hier en lees het verhaal van Daphne Hulsker.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Daphne Hulsker
Op: 20 september 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *