Ingeschatte leestijd: 7 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

5.

Teksten

Gerelateerde artikelen

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 7 minuten

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk

Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs.
In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit.
Het tweede deel (Jenaplanschool: de vier uitgangspunten) ga ik uitgebreid in op de uitgangspunten die de basis voor het Jenaplan zijn.
In dit derde en laatste deel voeg ik nog een aantal praktische onderdelen toe die verbonden zijn aan het Jenaplan onderwijs.

 

Keuzecursus bij een Jenaplan basisschool

Een opvallend vak binnen het Jenaplanonderwijs is de keuzecursus. In het regulier onderwijs wordt dit vak geregeld gebruikt onder de naam: atelier of project. De keuzecursus wordt in de praktijk het meest gegeven vanaf groep 5, dus betreft de midden- en bovenbouw groepen. De keuzecursus zegt in de naam al wat en waarom de kinderen gaan doen: ze gaan naar hun eigen keuze naar een cursus. De cursus zorgt ervoor dat kinderen naar eigen leerbehoeften nieuwe vaardigheden (aan)leren die hun verwondering en interesse heeft. Op mijn Jenaplanschool werd de keuzecursus op vrijdagmiddag uitgevoerd. Verzorgt door de collega’s van de bovenbouw, ouders of professionals. Keuzecursus onderdelen die erg in trek waren bij de kinderen waren bijvoorbeeld:

  1. Koken (en dan zelf recepten voorbereiden en kopen in de supermarkt)
  2. Microsoft Office beheren (naast het maken van een presentatie in PowerPoint ook een Word document voor teksten indelen)
  3. Instrument leren spelen (gegeven door professionals van de muziekvereniging in de buurt)
  4. De tuin in (elke stamgroep heeft een eigen moestuin en daarin werken)

 

De rol van ouders op een Jenaplan bassischool

Het gebeurt steeds meer dat er een Jenaplanschool binnen een stichting of bestuur komt. Veel Jenaplanscholen zijn echter nog e e npitters en bestaan uit schoolteam en de inzet van ouders.
De rol van ouders is voor de school erg belangrijk. Ze worden gevraagd bij ondersteuning van schoolactiviteiten of keuzecursus. De Ouder Vereniging (OV) heeft een heel prettige rol in de organisatie van thema’s, vieringen en uitjes.

De kinderen betrekken en waarderen ook de ouders. Elke stamgroep, maar ook de hele school, organiseert eenmaal per schooljaar een thema waarbij de ouders worden uitgenodigd om deel te nemen en dit te vieren als afsluiting. De oudergesprekken, kindgesprekken en portfoliogesprekken gaan nauw met elkaar samen. Ouders, kind en stamgroepleider zijn constant met elkaar verbonden om af te stemmen op de leerbehoeften van het kind.

 

Rapportfolio

Omdat Jenaplan weinig met methodes werkt en wereldoriëntatie en stamgroepwerk centraal staan, is een klakkeloos cijferrapport niet altijd een uitkomst. Omdat de kinderen in zekere mate zelf hun leervragen en leerbehoeften uitvoeren, leren ze al vanaf stamgroep 0-1-2 om werk waar ze trots op zijn uit te lichten en toe te voegen aan hun portfolio.

Er zijn Jenaplanscholen die de kerndoelen aanhouden om op te evalueren en hun rapport daarop baseren. Het rapportfoliogesprek kan tweemaal per jaar daarover plaatsvinden. Het kind staat centraal en toont met het portfolio zijn of haar vorderingen aan. Vanaf stamgroep 3-4-5 kunnen kinderen geleidelijk aan leren hoe ze tot hun werk zijn gekomen, wat ze daarvan geleerd hebben en wat ze mogelijk de volgende keer zouden willen leren.
In stamgroep 6-7-8 bereiden kinderen het rapportfoliogesprek zelf voor. Dit mag in samenwerking met ouders, die ook hun kijk op het werk kunnen toelichten, maar vooral over en voor zichzelf. Het rapportfolio is eind groep 8 gevuld met het behalen van kerndoelen, themadoelen en persoonlijk werk.

De stamgroepleider ontvangt een kind aan het begin van elk nieuw schooljaar en halverwege. Bij de overstap naar een nieuwe stamgroep leert de nieuwe stamgroepleider het kind en ouders meteen goed kennen en borduren ze voort met wat er de komende periode geleerd mag worden. Het rapportfolio dat ik heb ontworpen had ook een onderdeel: Portret van het kind. De stamgroepleider schreef hier voor verschillende basisvakken, maar ook over de uitgangspunten gesprek, spel, werk en viering een stukje voor en over het kind. Heel persoonlijk en met het oog op groei.

 

Inrichting stamgroep

Het lokaal van een stamgroep moet je zien als een kleine huiskamer. De indeling van kasten en meubels zijn kindvriendelijk en zo ingericht dat kinderen zelf bij het lesmateriaal kunnen. Bij elk thema ontstaat er een themamuur/themawand met hoeken waar gewerkt kan worden aan verschillende vaardigheden. Voor het klassenmanagement is er een duidelijke basisregel: de kring is het vaste punt in de stamgroep. Daar starten we de dag, volgen we instructie, verlengde instructie, vergaderen, krijgen we cursus en sluiten we de dag af. Kinderen kunnen een vaste werkplek toegewezen krijgen, dit is per stamgroep verschillend.

Om het principe leerling-gezel-meester in ere te houden, zitten alle kinderen kriskras door elkaar in de groep. Flexibele werkplekken met bijpassend meubilair is daarbij een fijne uitkomst. Om het huiskamer en familiegevoel ree el te maken, zette ik elk nieuw schooljaar nieuwe planten op de tafels en in de groep, hingen we (soms zelfgemaakte) schilderijen op en lampen voor de huiselijke sfeer. Het nodigt de kinderen uit zich thuis te voelen en ontspannen te leren binnen de groep.

 

Teksten

Dit stukje ligt ik nog specifiek toe naast het uitgangspunt ‘werk’ in deel twee. In het Jenaplanonderwijs staat het vak Taal centraal door middel van teksten. Simpelweg teksten om te lezen, (leren) schrijven, onderzoeken, begrijpend lezen, technisch lezen en vooral binnen het thema wereld oriëntatie waar de groep mee bezig is. In de teksten kring wordt een tekst besproken of herschreven met de hele groep. Leerdoelen voor spelling of taal (benoemen zelfstandig naamwoord, of verdiepen met een bijvoeglijk naamwoord) kunnen worden verwerkt in een les met tekst. Kinderen leren teksten schrijven door met elkaar mee te denken in het herschrijven van een zelfgemaakte tekst.

Alleen bij een vrije tekst kunnen kinderen alle kanten op. Vaak wordt een tekst met een bedoeling gebruikt of geschreven. Teksten worden al door de jongste kinderen uitgewerkt met een tekening. Naarmate het schrijven van teksten beter gaat, kunnen ze worden uitgewerkt op de laptop, op een gekleurd kader worden geplakt en aan de muur worden gehangen. Kortom: taal en het gebruik van teksten is dagelijkse kost in de stamgroep.

 

Haal de buitenwereld naar binnen

Jenaplan: de verwondering van kinderen in ere houden en hun belevingswereld naar binnen halen. In de uitvoering van Jenaplan, wereld orie ntatie binnen een thema, wordt de buitenwereld de school in gehaald. Soms letterlijk omdat er in de wijk een nieuw project loopt waar de kinderen aan mee zullen werken en hier weken mee bezig gaan. Of fictief bedacht met een probleemstelling waar de groep voor in actie moet komen en fictief een presentatie of afsluiting voorbereid als antwoord op de probleemstelling. Ook bij het gebruik van teksten uit de krant of items op het nieuws wordt de buitenwereld naar binnen gehaald. Door middel van de nieuwskring gaat de aandacht uit naar wat er in de buurt of wereld speelt. De belevingswereld van alle kinderen kan sterk uiteen lopen. Het prikkelen daarvan ligt ook bij de stamgroepleider in de voorbereiding.

De stamgroepleider kan ervoor kiezen om bij een thema rondom natuur een bak met vlinders te verzorgen in de groep. Kinderen ervaren de buitenwereld in school die ze misschien in hun eigen tuin of balkon niet zo snel zullen ervaren. Maar ook een uitje naar concentratiekamp Amersfoort was voor de bovenbouw een vast uitje rondom het thema Wereldoorlog. Indrukwekkend en voor sommige en uitje om hun buitenwereld te verbreden en hierover te leren (verwonderen). De buitenwereld de school binnenhalen zou wat mij betreft bij de uitgangspunten horen om het onderwijs zo betekenisvol mogelijk aan te bieden.

 

Het team

Een Jenaplanschool valt of staat met een toegewijd en goed opgeleid team aan stamgroepleiders. De school sluit zich ook aan bij de Nederlandse Jenaplan Vereniging (NJPV). Jenaplan scholen kunnen via deze vereniging gebruik maken van elkaar. Bij elkaar op lesbezoek, onderzoeken delen en lesmateriaal met elkaar delen. Met een goed opgeleid team stamgroepleiders weet en begrijpt iedereen waar hij of zij mee bezig is om het Jenaplan goed uitvoerbaar te maken en met een rode draad door de hele school volgbaar is. Als de kinderen de school verlaten, zijn zij geen vreemden meer omdat de stamgroepleider hen bij elke overdracht goed overdraagt. Een Jenaplanschool wordt daardoor echt een school waar je als familielid de school weer verlaat.

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 31 mei 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *