Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van betekenisvolle thema’s binnen het onderwijs.
In een wereld vol prikkels en snelle informatie hebben kinderen meer dan ooit behoefte aan diepgang, verbinding en betekenis. Thema’s bieden een krachtige manier om die behoefte te vervullen. Ze vormen de rode draad in het leren, zorgen voor samenhang tussen vakken en...
Van presteren naar leren
Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...
De talen van de liefde
Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...
Levendig leren, dé basis in de kleuterklas
“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt. Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Ecologische Pedagogiek
Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...
Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!
Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...
Unitonderwijs
Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat is Jenaplan onderwijs?
Inhoudsopgave
Jenaplan onderwijs uitgelegd in drie delen.
Deel 1: De grondlegging
Klik hier voor deel 2: In deel 2 worden de uitgangspunten in kaart gebracht
Klik hier voor deel 3: In deel 3 worden er praktijkvoorbeelden gegeven.
Peter Petersen
We beginnen bij het begin: Peter Petersen afkomstig uit Jena ontwikkelde Jenaplan onderwijs. Zijn visie over het bijeen brengen van kinderen met verschillende leeftijden in één groep en de verwondering van kinderen in ere houden, stond hierbij voor hem centraal. Petersen wilde de belevingswereld van kinderen verwerken in het aanbod in zijn onderwijs. Pas in rond de jaren ’50 introduceerde Suus Freudenthal-Lutter dit vernieuwende onderwijs in Nederland.
Stamgroep
Het bijeen brengen van kinderen met verschillende leeftijden is de basis van de stamgroep. In de stamgroep is de stamgroepleider (de zogeheten leerkracht) de leider/coach en geeft naast instructie ook cursussen in het aanleren van nieuwe vaardigheden. Als stamgroepleider sta je meer ‘in’ de groep, dan ‘voor de klas’. Het liefst wordt de stamgroep zo samengesteld dat deze bestaat uit een driejarige stamgroep:
– 0-1-2
– 3-4-5
– 6-7-8
Het uitgangspunt hierbij is dat de kinderen de rol van leerling-gezel-meester ervaren. Een tweejarige stamgroep is ook mogelijk, maar pas ermee dat het dan geen combinatiegroep wordt.
Stamgroepwerk
Binnen de stamgroep wordt er de hele lesdag gewerkt met stamgroepwerk. Instructies, cursussen, leerlijnen, activiteiten, thematisch werk en leermiddelen die afgestemd zijn op de leerjaren van de stamgroep. Vanaf jongs af aan leren kinderen op een Jenaplanschool plannen. Het stamgroepwerk dat soms voor de hele stamgroep geldt, kunnen ze op hun eigen tempo verwerken. De stamgroepleider stelt hier wel tijd en criteria aan. Uiteraard zijn er ook instructies per leerdoel of vak die aan dit werk verbonden zitten, maar ook hierbij wordt dit afgestemd op de ontwikkeling en behoeften van het kind of groepje kinderen.
Voorbeeld:
• Je bent kind in leerjaar 7, maar beheerst een leerlijn aanbod uit leerjaar 6 nog niet? Dan kan het kind ook bij die instructie aansluiten om zich daarin wel te ontwikkelen. Er zijn Jenaplanscholen die ervoor kiezen om kinderen hun leerbehoefte zelf in te plannen. Welk stamgroepwerk op welke dag wordt gemaakt, bepalen zij zelf, soms ook op welke manier zij hun kennis of verwerking ervaren.
Wereld Oriëntatie
Om de verwondering van kinderen in ere te houden, staat Wereld Orientatie (afgekort W.O.) bovenaan binnen Jenaplanonderwijs.
W.O. staat voor Peter Petersen gelijk aan de belevingswereld van kinderen. Ontwikkelen en ontdekken waar kinderen interesse naar hebben en zich verder in willen verdiepen. Concreet gezien kun je de volgende vakken onder W.O. beschouwen:
– Aardrijkskunde
– Geschiedenis
– Techniek
– Biologie
– Burgerschap
– Drama
– Muziek
Alle leerlijnen die toebehoren aan deze vakken worden weggezet (voorbereid) door zorgvuldig gekozen thema’s binnen de school.
De stamgroep, bouw of hele school werkt aan een thema waar meerdere vakken in terugkomen en waarin aansluitende activiteiten worden bedacht.
Het bijzondere aan dit alles: de stamgroepleiders bedenken de start van het thema, maar het zijn uiteindelijk de kinderen die voor het verloop zorgen. Zij gaan met de stamgroepleider in gesprek om erachter te komen wat er allemaal te leren valt rondom het thema en welke vragen ze hierover hebben en antwoord op willen hebben.
Voorbeeld:
• Het thema techniek: Wij maken een Escaperoom staat centraal. Het is een schoolbreed thema en elke stamgroep bedenkt, ontwerpt en maakt een activiteit of puzzel om uit te voeren in de escaperoom. Al deze puzzels worden uitgelegd in de gymzaal en een groepje kinderen doet de PR om alle ouders uit te nodigen zo snel mogelijk uit de escape room te kunnen ontsnappen. De uitwerking is dat ouders uit verschillende stamgroepen
(inclusief grote aftelklok in de gymzaal) met elkaar de puzzels oplossen en de escaperoom uit proberen te komen. De stamgroepen, de kinderen, het is hun uitwerking, hun project en zij maken dit naar hun eigen zin succesvol.
Methode als leidraad
Naarmate deze blog vordert, zie ik je denken: hoe zit het dan met de basisvakken? Taal, rekenen, spelling, lezen? Binnen het stamgroepwerk en W.O. krijgen alle kinderen ook instructie in de basisvakken. In leerjaar 3 leren ze echt wel schrijven. Dit kan spelenderwijs naar behoefte van de stamgroep,
maar ook gewoon via een schrijfmethode. Jenaplanonderwijs staat erom bekend zo min mogelijk gebruik te maken van methodes, maar deze worden wel degelijk ingezet als leidraad of verwerkingsmateriaal. Automatiseren met rekenen kan ook worden verwerkt door rijtjes sommen te maken of met een
spelprogramma op de computer. Om de basisvakken zo goed mogelijk aan te leren, kan de stamgroepleider gebruik maken van verschillend aanbod in methodes en verwerking dat aansluit bij het thema.
Voorbeeld:
• Het thema geschiedenis: Steden en Staten staat centraal.
De stamgroepleider gebruikt verwerkingsmateriaal/methodegebonden teksten die aansluiten bij het thema. Met behulp van de methode worden de leerdoelen die hierin naar voren komen behaald. Door bij de belevingswereld van de kinderen te blijven, werkt de groep nog altijd met het thema, de daarbij behorende doelen en met verwerkingsmateriaal dat aansluit bij de stamgroep.
In dit eerste deel geef ik een globale inkijk in het Jenaplanonderwijs en hoe deze er in de school uit kan zien. De verwondering van kinderen in ere houden, is meer dan alleen de dagelijkse lessen in de stamgroep. In het tweede deel van deze drieluik, neem ik je mee in de vier uitganspunten van het Jenaplan.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Manon Westerhuis?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties