Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

2.

Spel

3.

Werk

Gerelateerde artikelen

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...

Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...

Holistisch leren met hoofd, hart en handen

Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...

Wat is een Montessorischool?

Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Jenaplanschool: de vier uitgangspunten

Dit is het tweede deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs.
In het eerste deel (Wat is jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit.

In dit blog schrijf ik over de vier uitgangspunten van een jenaplanschool:

 

Gesprek

Om de verwondering van kinderen in ere te houden, staat het voeren van gesprekken hoog in het vaandel in het Jenaplan. De stamgroep onder de coachende leiding van de stamgroepleider heeft veel in te brengen en te zeggen over de dagelijkse invulling van de werkzaamheden in de groep. Onder de noemer ‘Vraag het de kinderen’ is de stamgroepleider continue in gesprek met de stamgroep over de invulling van leervragen en activiteiten binnen het aangeboden thema. De kinderen leren al van jongs af aan te vergaderen als stamgroep. Zij stappen in de rol van voorzitter, notulist en tijdbewaker.

Elke week komt de groep bij elkaar om punten te bespreken die door kinderen zijn ingediend en punten die wekelijks op de agenda terug komen.
Het gesprek is ook een uitgangspunt als communicatie tussen ouders, kind en stamgroepleider. De kinderen zijn aanwezig bij de portfolio gesprekken en bereiden deze zelf en/of in samenwerking met hun ouders voor. Met elkaar in gesprek blijven en tot een gezamenlijk besluit te komen, is dus een belangrijk uitgangspunt op een Jenaplanschool.

 

Spel

Als je aan spel denkt, dan kun je denken aan gezelschapsspelletjes, leerspelletjes of spelenderwijs leren. Laat nu al deze drie vormen van spel in het Jenaplan zijn verweven. Natuurlijk wel met leerdoelen en verbonden aan een thema. Vooral in de onderbouw (groep 0-1-2) leren de kinderen het meest door het uitoefenen van spel. De thema’s worden uitgewerkt met hoeken waarin de kinderen hun eigen leervragen spelenderwijs ontdekken en hun antwoord mee vergaren. In de midden- en bovenbouw wordt spel ook wel ingezet als toneelspel of ook het uitoefenen van activiteiten die een beroep doen op spel of sport. Een thema rondom ‘bewegen’ of de themahoeken zo indelen dat kinderen worden uitgedaagd door het uitspelen van hun leervraag en antwoord draagt bij aan spelenderwijs leren door spel.

 

Werk

Zoals in deel 1 van dit drieluik over stamgroepwerk wordt geschreven, is het werk voor en door de stamgroep een uitgangspunt. De kinderen bepalen immers zelf voor een groot deel zelf waar hun leervragen/leerbehoeften ligt binnen het aangeboden thema. Het werk dat zij hiervoor maken kan bestaan uit:
1. Een vragenmuur bestaande uit alle leervragen
2. Een kennismuur voor mogelijke antwoorden oplossingen
3. Stamgroepwerk op eigen niveau (rekenen, spelling, lezen, W.O.)
4. Bijhouden van eigen vorderingen door middel van een rapportfolio

De invulling van het werk komt ook echter wel van de stamgroepleider. Deze ontwikkelt en verzorgt cursussen om vaardigheden aan te leren en de kinderen gaan daar vervolgens mee aan het werk. Dit kan voor de basisvakken ook gewoon een rijtje met sommen zijn of voor spelling een tien woorden dictee bij elkaar afgenomen en nagekeken. De kinderen blijven de eigenaar van het werk, blijven in verwondering en werken naar eigen tempo aan kennis en vaardigheden. Het mooie aan dit werk is dat het op drie jaargroepen wordt aangeboden en kan worden gemaakt door de kinderen. Ze leren bij zichzelf ten rade te gaan waar hun leerbehoefte bij ligt, plannen dit zelf in en maken het stamgroepwerk dat voor hun van toepassing is. Precies zoals Petersen dit voor ogen heeft gehad.

 

Viering

Tijd voor een feestje! Naast al dat harde werken, worden grote, maar ook heel kleine successen gevierd op een Jenaplanschool. Als Jenaplanschool komen alle stamgroepen aan het begin van de week of nieuw thema bij elkaar in een gemeenschappelijke ruimte om de week te openen. Ook hierbij is er bij iedere viering een andere stamgroep verantwoordelijk voor de invulling en organisatie. De stamgroepen vertellen/presenteren aan elkaar waar ze mee bezig gaan en ook worden nieuwe kinderen of verjaardagen goed gevierd. Aan het eind van de week of thema wordt de afsluiting gevierd. Thema’s worden afgerond en aan elkaar gepresenteerd (door spel, gesprek, presentaties, toneel) en het is een samenzijn waarbij saamhorigheid hoog in het vaandel staat.

Naast de grote vieringen met de hele school, staat de stamgroep ook stil bij kleine vieringen in de groep. Dit kan een succes zijn van een mooie taalopdracht voor een kind geschreven, of een overwinning tijdens de gymles. De verwondering en vertrouwen dat iets is gelukt, wordt op welke manier dan ook gevierd en bij stilgestaan. Dit wordt zeer gewaardeerd door kinderen.

In het derde en laatste deel van de Drieluik Jenaplan, schrijf ik over nog meer elementen binnen het Jenaplanonderwijs. Daar lees je meer over de keuzecursus en het portfolio.

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Manon Westerhuis?

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 28 mei 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.