Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Diversiteit en kansengelijkheid in het onderwijs
Inhoudsopgave
Een uitdaging én een kans
Het onderwijs is de spiegel van de samenleving. Klassen worden steeds diverser met leerlingen van verschillende culturele achtergronden, niveaus en thuissituaties. Dit brengt prachtige kansen met zich mee, maar ook uitdagingen. Hoe zorgen we ervoor dat elk kind, ongeacht afkomst of omstandigheden, gelijke kansen krijgt om zich optimaal te ontwikkelen? Dit is een belangrijke vraag waar ik als leerkracht dagelijks mee bezig ben. Het vraagt om een bewuste aanpak waarin differentiatie, inclusie en gelijke kansen centraal staan. In deze blog duiker we dieper in op de diversiteit en kansengelijkheid in het onderwijs.
Door in te spelen op de behoeften van iedere leerling, een veilige leeromgeving te creëren en hoge verwachtingen te hebben, kunnen we bijdragen aan een onderwijs waarin ieder kind de mogelijkheid krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Daarnaast is samenwerking met ouders en andere professionals essentieel om kinderen de beste ondersteuning te bieden. Het is een continu proces van leren, aanpassen en ontwikkelen, waarbij we als leerkrachten een cruciale rol spelen in het vormgeven van een rechtvaardige en kansrijke toekomst voor alle leerlingen.
De kracht van diversiteit in de klas

Diversiteit in de klas biedt een prachtige kans om leerlingen te laten kennismaken met verschillende perspectieven en culturen. Het stimuleert empathie, begrip en kritisch denken. Door een inclusieve leeromgeving te creëren, bereiden we kinderen voor op een samenleving waarin respect en samenwerking centraal staan. Maar hoe vertaal je dit naar de praktijk?
Een van de belangrijkste inzichten die ik als leerkracht heb opgedaan, is dat ieder kind erkenning nodig heeft. Kinderen moeten voelen dat ze goed zijn zoals ze zijn. Dit begint bij het tonen van oprechte interesse in hun achtergrond, taal, hobby’s en talenten. Een leerling die thuis Turks spreekt, kan bijvoorbeeld uitleggen hoe je zijn naam correct uitspreekt, terwijl een ander kind vloeiend Engels spreekt en graag Engelse boeken leest. Door ruimte te geven aan deze talen in de klas leren kinderen trots te zijn op hun moedertaal en ontdekken ze hoe waardevol meertaligheid is. Een simpel “goedemorgen” leren in verschillende talen zorgt al voor een gevoel van erkenning en verbondenheid.
Naast taal spelen feestdagen en tradities een belangrijke rol. Terwijl het ene kind met Kerst een kerstboom versiert, viert een ander kind het Suikerfeest of Diwali. Door hier kort aandacht aan te besteden, voelen kinderen zich gewaardeerd en leren ze over elkaars cultuur. Het is mooi om te zien hoe enthousiast kinderen zijn wanneer ze mogen delen wat voor hen belangrijk is.
Ook talenten en interesses verdienen erkenning. Het ene kind blinkt uit in rekenen, het andere in tekenen en weer een ander is een kei in breakdancen. Ook een simpele vraag als “Hoe ging je voetbalwedstrijd?” of “Kun je mij iets vertellen over je paardrijles?” kan een groot verschil maken. Kinderen voelen zich gezien en gewaardeerd en dat versterkt hun zelfvertrouwen. Deze kleine gebaren maken een wereld van verschil. In de dagelijkse drukte vergeten we soms hoe groot de impact van zulke momenten kan zijn. Maar door hier bewust mee om te gaan, creëren we een klas waarin ieder kind zich thuis voelt en de kans krijgt om te groeien.
Diversiteit betekent ook dat niet ieder kind dezelfde startpositie heeft. Factoren zoals sociaal-economische achtergrond, taalbarrières en thuissituatie kunnen een grote invloed hebben op leerprestaties. Kinderen die opgroeien in minder kansrijke omgevingen hebben vaak extra ondersteuning nodig om dezelfde kansen te krijgen als hun leeftijdsgenoten.
Juist deze kinderen hebben momenten nodig waarop ze trots kunnen zijn op wat er wél goed gaat. Een leerling die moeite heeft met taal, kan bijvoorbeeld uitblinken in muziek, sport of techniek. Door die talenten te erkennen en te stimuleren, groeit niet alleen hun zelfvertrouwen, maar ook hun motivatie om andere vaardigheden te ontwikkelen. Een kind dat worstelt met lezen maar fantastisch kan bouwen met LEGO, kan bijvoorbeeld een rol krijgen in een techniekproject. Om echt gelijke kansen te creëren, moeten scholen verder kijken dan alleen de lesstof. Dit betekent investeren in een ondersteunende leeromgeving waarin elk kind krijgt wat het nodig heeft om te groeien. Denk aan extra begeleiding, activiteiten via school of samenwerking met externe instanties die gezinnen ondersteunen.
Uitdaging
Het blijft een uitdaging, want de praktijk is niet altijd eenvoudig. Leerkrachten werken bijvoorbeeld met volle klassen waardoor het lastig is om aan de specifieke behoeften van elk kind te voldoen. Ze hebben te maken met tijdsdruk en beperkte middelen. Daarnaast zijn niet alle scholen even goed uitgerust om maatwerk te bieden. Dit vraagt om bewustwording, samenwerking en flexibiliteit zodat we ondanks de obstakels toch kunnen blijven streven naar gelijke kansen voor elk kind.
Diversiteit is geen last, maar een bron van rijkdom. Als leerkracht hebben we de kracht om deze rijkdom zichtbaar te maken. Kinderen zijn als sterren, ieder stralend op hun eigen unieke manier. Ze verdienen een omgeving waarin ze kunnen schitteren, ongeacht hun achtergrond of startpositie.
Bekijk mijn interview over kansengelijkheid.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Öznur Özyilmaz - Gundogdu?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties