Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Syl Polder

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen

Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal opruimen en herinrichten voor de nieuwe groep die gaat komen. Een groep waar er eerst weer gebouwd mag worden. Een proces voor samen. Samen begin je met een stevig gouden fundament om zo het bouwen verder uit te breiden. Passende metafoor, toch? In deze blog gaan we het hebben over het bouwen van groepsdynamiek.

 

Bouwen is vertrouwen

Dit schooljaar zal ik, middels mijn eigen silly schrijfwijze: metaforisch, wat stof tot nadenken en een vleugje humor jullie in mijn blogs meenemen over bouwen. Hoe bouw je, wat is er nodig om te bouwen, wat als het bouwen niet lukt? Letterlijk, want onze school, Kindcentrum de Zevensprong te Best, (ver)bouwt een school. Daarbij is de metafoor ‘bouwen’ iets wat altijd past in het onderwijs. Echter, je bouwt pas echt als je vertrouwt.

 

Vertrouwen is bouwen

Vertrouwen in jezelf als professional, in elkaar als teamleden, je groep kinderen, de ouders en alle externe partijen, waar je ook mee te maken hebt of krijgt. Alles begint met een goed bouwwerk. Zoals een architect begint met een plan. Zo heeft een school dat ook. De wel bekende missie. Waar gaan we heen? En hoe komen we daar? Welke visie zetten we daarvoor in? Hoe verhoudt zich dat tot mijn identiteit? Allerlei vragen die we steeds met elkaar mogen verkennen om tot een stevig bouwwerk te komen. Logisch?
Piramide
Ik weet niet of het altijd logisch is. Want hoe vanzelfsprekend de piramides in Egypte ook zijn, we weten officieel nog steeds niet hoe deze imposante bouwwerken tot stand zijn gekomen. Wat we wel weten is dat een piramide uit verschillende lagen bestaat. Dat betekent een bepaalde hiërarchie. De lagere niveaus hebben invloed op de hogere niveaus.

 

Piramide van Dilts

Zoals de piramide van Dilts. Bekend als de logische niveaus van denken, leren en veranderen. Kortom: bouwen! Van boven naar onder of van onder naar boven. Van abstract naar concreet of van concreet naar abstract. Van omgeving, gedrag, competenties, overtuigingen, identiteit en missie en weer terug. Zoals een bouwvakker op de bouwplaats rondloopt om de tekening van de architect steeds te toetsen met het daadwerkelijk bouwen en de mogelijkheden of onmogelijkheden verkent om dit wel of niet uit te voeren.

 

Bouwen is reflecteren

Bouwen doe je dus samen. Je gaat van cement naar fundament. Naar een basis. Of dit nu daadwerkelijk een gebouw is, een school, een organisatie, een theorie en/of een metafoor. Het is toepasbaar. Juist in het onderwijs.

 

Bouwvak

Alleen nu even niet, want het is zomervakantie. We hebben een schooljaar afgesloten. En daar mogen we in deze periode in alle vrijheid van genieten. We mogen ontspannen (in welke vorm dan ook), bezig zijn met onze passies, verbinding maken met onze dierbaren, leven in het moment, op krachten komen, zodat onze creativiteit weer, extra, mag gaan stromen in deze periode van sjouwen.

 

Vakantie

Voor nu wil ik het dan ook hierbij laten. Deze blog is een begin. Mijn cement. De fundering komt straks. Nu eerst vakantie waar hopelijk voor ieder het enige gesjouw je vakantiebestemming is. Ik sjouw in ieder geval van alles mee richting de zon, de zee en het strand. Om daar met een goede koffie aan de kust tot rust te komen. En voor mij geldt dat rust iets moois brengt. Namelijk:

Inzicht geeft overzicht, overzicht geeft inzicht

Dat draagt bij aan een goede start van het nieuwe schooljaar.

Syl oftewel –silly

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Syl Polder?

Dit artikel is geschreven door:

Syl Polder
Op: 24 juli 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.