Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Syl Polder

Inhoudsopgave

1.

Bouwen

6.

Bouwvak

Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen

Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal opruimen en herinrichten voor de nieuwe groep die gaat komen. Een groep waar er eerst weer gebouwd mag worden. Een proces voor samen. Samen begin je met een stevig gouden fundament om zo het bouwen verder uit te breiden. Passende metafoor, toch? In deze blog gaan we het hebben over het bouwen van groepsdynamiek.

 

Bouwen is vertrouwen

Dit schooljaar zal ik, middels mijn eigen silly schrijfwijze: metaforisch, wat stof tot nadenken en een vleugje humor jullie in mijn blogs meenemen over bouwen. Hoe bouw je, wat is er nodig om te bouwen, wat als het bouwen niet lukt? Letterlijk, want onze school, Kindcentrum de Zevensprong te Best, (ver)bouwt een school. Daarbij is de metafoor ‘bouwen’ iets wat altijd past in het onderwijs. Echter, je bouwt pas echt als je vertrouwt.

 

Vertrouwen is bouwen

Vertrouwen in jezelf als professional, in elkaar als teamleden, je groep kinderen, de ouders en alle externe partijen, waar je ook mee te maken hebt of krijgt. Alles begint met een goed bouwwerk. Zoals een architect begint met een plan. Zo heeft een school dat ook. De wel bekende missie. Waar gaan we heen? En hoe komen we daar? Welke visie zetten we daarvoor in? Hoe verhoudt zich dat tot mijn identiteit? Allerlei vragen die we steeds met elkaar mogen verkennen om tot een stevig bouwwerk te komen. Logisch?
Piramide
Ik weet niet of het altijd logisch is. Want hoe vanzelfsprekend de piramides in Egypte ook zijn, we weten officieel nog steeds niet hoe deze imposante bouwwerken tot stand zijn gekomen. Wat we wel weten is dat een piramide uit verschillende lagen bestaat. Dat betekent een bepaalde hiërarchie. De lagere niveaus hebben invloed op de hogere niveaus.

 

Piramide van Dilts

Zoals de piramide van Dilts. Bekend als de logische niveaus van denken, leren en veranderen. Kortom: bouwen! Van boven naar onder of van onder naar boven. Van abstract naar concreet of van concreet naar abstract. Van omgeving, gedrag, competenties, overtuigingen, identiteit en missie en weer terug. Zoals een bouwvakker op de bouwplaats rondloopt om de tekening van de architect steeds te toetsen met het daadwerkelijk bouwen en de mogelijkheden of onmogelijkheden verkent om dit wel of niet uit te voeren.

 

Bouwen is reflecteren

Bouwen doe je dus samen. Je gaat van cement naar fundament. Naar een basis. Of dit nu daadwerkelijk een gebouw is, een school, een organisatie, een theorie en/of een metafoor. Het is toepasbaar. Juist in het onderwijs.

 

Bouwvak

Alleen nu even niet, want het is zomervakantie. We hebben een schooljaar afgesloten. En daar mogen we in deze periode in alle vrijheid van genieten. We mogen ontspannen (in welke vorm dan ook), bezig zijn met onze passies, verbinding maken met onze dierbaren, leven in het moment, op krachten komen, zodat onze creativiteit weer, extra, mag gaan stromen in deze periode van sjouwen.

 

Vakantie

Voor nu wil ik het dan ook hierbij laten. Deze blog is een begin. Mijn cement. De fundering komt straks. Nu eerst vakantie waar hopelijk voor ieder het enige gesjouw je vakantiebestemming is. Ik sjouw in ieder geval van alles mee richting de zon, de zee en het strand. Om daar met een goede koffie aan de kust tot rust te komen. En voor mij geldt dat rust iets moois brengt. Namelijk:

Inzicht geeft overzicht, overzicht geeft inzicht

Dat draagt bij aan een goede start van het nieuwe schooljaar.

Syl oftewel –silly

Meer weten over Syl Polder?

Klik hier en lees het verhaal van Syl Polder.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Syl Polder
Op: 24 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *