Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Is leertijduitbreiding de sleutel tot verbeterde onderwijskansen?

Mogelijke invullingen interventie leertijduitbreiding 

Leertijduitbreiding is als interventie opgenomen in het NPO menukaart. Inzet van deze interventie betekent dat er extra leertijd wordt gefaciliteerd om of aan de slag te gaan met de schoolvakken dan wel met sport- en culturele activiteiten. In deze blog zullen een aantal mogelijke invullingen van deze verlengde schooltijd de revue passeren. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leerwinst van deze interventie drie maanden is.

 

Reken -en taalvaardigheden

Sinds 2006 is er een nieuw beleidsinstrument geïntroduceerd in de instrumentenkist van het achterstandenbeleid: de schakelklassen. Doel van de schakelklassen is om extra leertijd in te regelen naast de reguliere schooluren voor kinderen die een taalachterstand hebben opgelopen doordat ze bijvoorbeeld thuis geen Nederlands spreken of nieuwkomer zijn. Tussen 2009 en 2012 werd gewerkt met zogenoemde profijtklassen. Leerlingen in de groepen 6,7 en 8 die een taal- en/of rekenachterstand hebben, werden geselecteerd om naschoolse lessen te volgen voor die vakken. Het resultaat was dat leerlingen hun werkelijke potentieel konden benutten en een hoger middelbaar schooladvies kregen. In de profijtklassen werd tevens ingezet om werkhouding en metacognitie: competenties die goed van pas komen in het voortgezet onderwijs.

 

Leertijduitbreiding voor Mentale Welzijnsprogramma’s

Een niet te onderschatten deel van de leerlingen kampt met sociaal-emotionele problematiek; corona heeft daar een versterkend effect op gehad. Om jezelf op cognitief vlak te kunnen ontwikkelen is het onontbeerlijk dat je goed in je vel zit. Belangrijk om daar dan ook als school tijd en energie in te steken. In het Verenigd Koninkrijk heeft men een naschools programma ontwikkeld voor leerlingen die kampen met een gebrek aan zelfvertrouwen of andere psychoproblematiek met als doel om hen succeservaringen te laten opdoen. Het programma houdt in dat leerlingen een middag per week naar (vaak) een sportstadion gedaan. Vaak wordt bij de activiteiten een rolmodel (bijvoorbeeld profvoetballer) betrokken. Dit concept is door verschillende scholen in Nederland overgenomen!

 

Aantal aandachtspunten 

Allereerst is het bij inzet van leertijduitbreiding van belang dat er een specifieke doelgroep wordt geselecteerd. Vervolgens dienen er specifieke leerdoelen geformuleerd te worden. Het doel moet scherp voor ogen gehouden worden, zodat daar ook duidelijk op gemonitord kan worden. De inzet is het meest effectief als de uitvoering plaats heeft in kleinere groepjes. Ten slotte is het essentieel dat sociaal-emotionele ontwikkeling uitdrukkelijk als element wordt meegenomen in de interventie. Succeservaringen, leerplezier, werkhouding en zelfvertrouwen zijn heel belangrijk. 

Bron: https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/leertijduitbreiding-en-onderwijskansen

 

Meer weten over Tip onderwijs?

Klik hier en lees het verhaal van Tip onderwijs.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 24 november 2023

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *