Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Is leertijduitbreiding de sleutel tot verbeterde onderwijskansen?
Inhoudsopgave
Mogelijke invullingen interventie leertijduitbreiding
Leertijduitbreiding is als interventie opgenomen in het NPO menukaart. Inzet van deze interventie betekent dat er extra leertijd wordt gefaciliteerd om of aan de slag te gaan met de schoolvakken dan wel met sport- en culturele activiteiten. In deze blog zullen een aantal mogelijke invullingen van deze verlengde schooltijd de revue passeren. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leerwinst van deze interventie drie maanden is.
Reken -en taalvaardigheden
Sinds 2006 is er een nieuw beleidsinstrument geïntroduceerd in de instrumentenkist van het achterstandenbeleid: de schakelklassen. Doel van de schakelklassen is om extra leertijd in te regelen naast de reguliere schooluren voor kinderen die een taalachterstand hebben opgelopen doordat ze bijvoorbeeld thuis geen Nederlands spreken of nieuwkomer zijn. Tussen 2009 en 2012 werd gewerkt met zogenoemde profijtklassen. Leerlingen in de groepen 6,7 en 8 die een taal- en/of rekenachterstand hebben, werden geselecteerd om naschoolse lessen te volgen voor die vakken. Het resultaat was dat leerlingen hun werkelijke potentieel konden benutten en een hoger middelbaar schooladvies kregen. In de profijtklassen werd tevens ingezet om werkhouding en metacognitie: competenties die goed van pas komen in het voortgezet onderwijs.
Leertijduitbreiding voor Mentale Welzijnsprogramma’s
Een niet te onderschatten deel van de leerlingen kampt met sociaal-emotionele problematiek; corona heeft daar een versterkend effect op gehad. Om jezelf op cognitief vlak te kunnen ontwikkelen is het onontbeerlijk dat je goed in je vel zit. Belangrijk om daar dan ook als school tijd en energie in te steken. In het Verenigd Koninkrijk heeft men een naschools programma ontwikkeld voor leerlingen die kampen met een gebrek aan zelfvertrouwen of andere psychoproblematiek met als doel om hen succeservaringen te laten opdoen. Het programma houdt in dat leerlingen een middag per week naar (vaak) een sportstadion gedaan. Vaak wordt bij de activiteiten een rolmodel (bijvoorbeeld profvoetballer) betrokken. Dit concept is door verschillende scholen in Nederland overgenomen!
Aantal aandachtspunten
Allereerst is het bij inzet van leertijduitbreiding van belang dat er een specifieke doelgroep wordt geselecteerd. Vervolgens dienen er specifieke leerdoelen geformuleerd te worden. Het doel moet scherp voor ogen gehouden worden, zodat daar ook duidelijk op gemonitord kan worden. De inzet is het meest effectief als de uitvoering plaats heeft in kleinere groepjes. Ten slotte is het essentieel dat sociaal-emotionele ontwikkeling uitdrukkelijk als element wordt meegenomen in de interventie. Succeservaringen, leerplezier, werkhouding en zelfvertrouwen zijn heel belangrijk.
Bron: https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/leertijduitbreiding-en-onderwijskansen
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties