Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Burgerschapsonderwijs in de klas
Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...
De toekomst van het onderwijs
Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...
Onderwijstalent in een succesvolle school
Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie
Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel. Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling
Inhoudsopgave
Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve connectie kan wonderen doen voor het leren, het zelfvertrouwen én het welzijn van een kind. Maar waarom is die band zo krachtig? En hoe kun je als leerkracht die verbinding versterken? Laten we er in duiken!
Waarom een goede relatie essentieel is
Kinderen brengen een groot deel van hun dag door op school. Voor hen is de leerkracht niet alleen een bron van kennis, maar ook een rolmodel, een mentor en soms zelfs een vertrouwenspersoon. Als een kind zich veilig en gewaardeerd voelt in de klas, is de kans groter dat het openstaat voor leren.
Een goede relatie met een leerkracht geeft kinderen een gevoel van vertrouwen en geborgenheid. Ze durven vragen te stellen, fouten te maken en zichzelf te zijn. Dat is cruciaal, want leren gaat vaak gepaard met vallen en opstaan. Wanneer een kind weet dat de leerkracht er voor hem of haar is, groeit het zelfvertrouwen, wat een positieve invloed heeft op de motivatie en prestaties.
Bovendien hebben onderzoeken aangetoond dat een sterke relatie tussen leerkracht en leerling gedragsproblemen kan verminderen. Kinderen die zich begrepen voelen, zijn sneller geneigd om zich aan de regels te houden en goed samen te werken met hun klasgenoten.
Hoe bouw je een sterke band op?
Het opbouwen van een goede relatie met je leerlingen kost tijd en aandacht. Hier zijn enkele praktische tips:
1. Laat zien dat je hen ziet en waardeert.
Kinderen willen zich gezien voelen. Begroet ze bij de deur, leer hun namen snel en toon interesse in hun verhalen, hobby’s en prestaties. Een klein gebaar, zoals het opmerken van een nieuwe bril of vragen hoe een sportwedstrijd ging, kan een groot verschil maken.
2. Wees consequent en betrouwbaar.
Kinderen hechten veel waarde aan voorspelbaarheid. Als ze weten wat ze van jou kunnen verwachten, voelen ze zich veilig. Wees duidelijk in je regels en afspraken, maar ook warm en begripvol.
3. Luister echt naar hen.
Neem de tijd om naar je leerlingen te luisteren, zowel in groepsverband als één-op-één. Laat zien dat hun mening ertoe doet en toon empathie wanneer ze ergens mee zitten.
4. Stimuleer een positieve sfeer in de klas.
Creëer een omgeving waarin leerlingen zich durven uitspreken zonder bang te zijn om beoordeeld te worden. Geef complimenten, moedig samenwerking aan en vier successen, groot en klein.
Het grotere plaatje
De relatie tussen leerkracht en leerling heeft niet alleen invloed op het individu, maar ook op de hele klasdynamiek. Wanneer leerlingen merken dat hun leerkracht oprecht om hen geeft, voelen ze zich meer verbonden met elkaar en met de school. Dit zorgt voor een positieve leeromgeving waarin iedereen zich thuis voelt.
Daarnaast is de band tussen leerkracht en leerling van grote invloed op het toekomstige leven van een kind. Een fijne schoolervaring legt de basis voor zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en een liefde voor leren die een leven lang meegaat.
Conclusie
Dus, leerkrachten, laten we eerlijk zijn: je bent niet zomaar een lesgever, je bent een gamechanger. Jij bent degene die kinderen laat voelen dat ze ertoe doen, hen inspireert om groot te dromen en hen een veilige haven biedt om fouten te maken én ervan te leren. Een goede relatie met je leerlingen is niet alleen de kers op de taart; het is de taart. Dus pak die kans, wees die mentor, en bouw die band – want jouw impact gaat verder dan het klaslokaal. Jij maakt het verschil.
Meer weten over Linda Wassenaar?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties