Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Zorg en onderwijs samen
Inhoudsopgave
Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort.
De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn rol met scholen en leerkrachten samen kan werken en kan kijken naar een manier hoe een leerling of bepaalde groepen leerlingen wel kunnen functioneren in een reguliere setting. En lukt dit niet op deze school, dan blijven we proactief op zoek naar manieren om ergens anders een onderwijs plek te vinden of een combinatie van een onderwijs-zorg arrangement (oza-traject).
Visie
Als uitgangspunt hanteer ik daarbij: regulier waar kan, speciaal waar nodig. Ik bied maatwerk aan voor de leerlingen en bied handvaten aan leerlingen en leerkrachten hoe om te gaan met. Moeilijke kinderen of leerlingen bestaan niet. Het is de kunst om de juiste manier en oplossingen aan te bieden die wel werken voor zowel de leerling, als de groep, als de ouders. Juiste kennis van de doelgroep is daarbij een vereiste. Wanneer je de problematieken van de doelgroep niet juist kunt interpreteren, wordt het inderdaad lastig. Het is alsof je een handleiding van je nieuwe telefoon in het chinees aan het lezen bent. Ga dat maar eens ontrafelen. Dat is frustrerend. En dan wordt het gedrag al snel bestempeld als lastig. Zelf kijk ik achter het gedrag en stel een aanpak in wat de leerling, groep of leerkracht nodig heeft.
Dankbaar werk … het levert enorm veel op
Het is ontzettend dankbaar werk. Leerkrachten geven vaak aan mij aan: Fijn, Marianne dat het ook eens allemaal benoemd mag worden. En wat fijn dat we nu wel de juiste expertise en begeleiding krijgen. Wanneer ik de juiste handvaten heb gegeven en na een tijdje weer wegga, merk je niet alleen dat de leerling beter in zijn vel zit, maar ook de leerkracht. Niet alleen de autonomie en de competentie wordt
versterkt, maar nog veel belangrijker ook de verbinding: de relatie. We begrijpen elkaar weer. Dat is zo mooi om te zien. De leerling zit weer in de klas. Deze basisbehoeften werken voor de leerlingen zo, maar ook voor de leerkrachten. Leerkrachten die het gevoel hebben weer grip te hebben op de leerling of de groep, maakt dat ze zich weer competent en positief voelen, wat uitval van leerkrachten en
lesuitval verminderd. En langs de kant van de leerlingen zijn er minder thuiszitters. Een enorme win-win situatie voor zowel het onderwijs als de zorg.
Daarnaast is het van belang systemisch te werk te gaan en het gehele systeem erbij te betrekken. In mijn rol is dit mogelijk. Als leerkracht kun je zelf niet dit complete beeld vormen. En dat mogen we ook niet van de leerkrachten verwachten. Zij moeten zich kunnen focussen op de didactiek en het lesgeven, waarbij de zorg ondersteunend werkt.
Enkel een hoger salaris, daar wordt je niet gelukkig van als je alle problematieken op je eigen schouders moet dragen. De werkdruk blijft hoog. Er is genoeg geld beschikbaar voor onderwijs, maar zet het op de juiste manier in.
De toekomst
De groepen zijn complex in de huidige tijd en er wordt veel verwacht van onze leerkrachten. Samenwerken en elkaar ondersteunen vind ik noodzakelijk. Inclusie richt zich dus niet enkel op het samenvoegen van alle leerlingen, maar ook samenvoegen van de juiste expertise. Een school op zich is geen school meer, maar zal eerder steeds meer een multidisciplinair centrum worden. Samenwerking waarbij de ene leerkracht zich focust op de didactiek en de ander op gedrag. Als we elkaar kunnen opvangen houden we het langer vol. Mijn enthousiasme voor het blog is enorm groot, omdat ik graag aan het onderwijs laat zien dat er hoop is voor de toekomst van ons onderwijs.
Feedback vanuit onderwijs
De mooiste feedback die ik terug krijg van scholen is dat er door de aanpak meer ademruimte gecreëerd wordt voor schoolleiders en leerkrachten in het beperken van uitval en het neerzetten van goed onderwijs voor elke leerling.
Mijn blog is beperkt dus mocht je geïnteresseerd zijn en meer willen weten, schroom dan niet om contact op te nemen. Dit kan via mijn LinkedIn Bio:
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Marianne Westers?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
1 Reactie
Een reactie versturen
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Wat een waardevol artikel over samenwerking tussen zorg en onderwijs Marianne!