Categorie: Taal

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Sterke lessen in begrijpend lezen

Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...

Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?

Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...

Fonemisch bewustzijn

De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....

Help! Het schrijven komt in de knel

Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...

NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??

In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...

Actief lezen: denken, doen en onthouden

Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...

Leren lezen, wat een proces!

Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...

Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling

De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...

De kracht van woordenschat

Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...

Tips en tricks voor leesbevordering in de klas

Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Engels in het basisonderwijs

Onderschat Engels in het basisonderwijs

“We voldoen aan de eindtermen voor Engels dus zien we geen reden om ons Engels onderwijs aan te passen.”

“Onze prioriteit ligt bij spelling en rekenen want ja daar worden we op afgerekend. Engels heeft dus geen prioriteit”

“Jullie trekken het niveau van Engels toch wel weer recht zodra de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten”

Bovenstaande uitspraken zijn zomaar een paar opmerkingen die ik als docent Engels in het voortgezet onderwijs al jarenlang te horen kreeg van leerkrachten in het basisonderwijs. Engels wat al decennia een ondergeschoven kindje is op diverse scholen en waar in mijn optiek de leerling de dupe van is. Je start op een nieuwe school met nieuwe klasgenoten. Elk uur een andere docent met nieuwe vakken. Je hebt veel meer huiswerk en meer noodzaak om je organisatie op orde te hebben. Vervolgens kom je er achter dat je voor het vak Engels niet mee kan komen.

Wat is de oorzaak?

Wat maakt dat Engels op het voortgezet onderwijs een kernvak is, maar in het basisonderwijs niet dezelfde waarde heeft? Hoe komt het toch dat er zo’n enorm verschil kan zijn in het niveau wat leerlingen beheersen wanneer ze op het VO komen? In mijn optiek zijn er een aantal redenen aan te wijzen die ik via het volgende filmpje en redenen verder beschrijf.

  • De in mijn optiek vage eindtermen geven onvoldoende inzicht in waar basisscholen voor het vak Engels aan moeten voldoen wanneer ze de basisschool verlaten. Door Peil.Engels wordt hier ook al over gesproken ( Engels | Peil.onderwijs | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl)
  • Een vak als Engels vraagt meer vaardigheden van de leerkracht in het basisonderwijs dan bijvoorbeeld vakken als aardrijkskunde of geschiedenis. Heb je als leerkracht minder taalgevoel maar wordt je wel geacht de taal te doceren dan kan dat ten kosten gaan van de kwaliteit van de lessen
  • Er wordt terecht of onterecht een aanname gedaan dat leerlingen het Engels ook wel eigen maken buiten de schoolmuren want English is all around us. Toch geloof ik dat het basisonderwijs wel degelijk die functie heeft om kinderen enthousiast te maken voor de Engelse taal. Een gedegen Engels onderwijs in het basis onderwijs kan in mijn optiek zorgen dat leerlingen ook later in hun onderwijs carrière zich enthousiast inzetten voor Engels. En zoals het SLO in hun onderzoek ook aangeeft heeft het nog meer voordelen om Engels op jonge leeftijd te leren. Het bevordert o.a. de creativiteit en bouwt aan je zelfvertrouwen. Wat is het belang van het vak Engels? – SLO

 

 

Samenwerking PO en VO

In de 17 jaar die ik lesgeef in het VO is het mij opgevallen dat er maar weinig basisscholen zijn die ook echt de toenadering zoeken met het VO om te praten over Engels. Zelf de toenadering zoeken valt en staat met de juiste benadering want dat kan soms ervaren worden als bemoeizuchtig of tegen het verkeerde baan aan schoppen.

5 jaar geleden echter werd ik benaderd of ik zelf geen Engels kon geven aan leerlingen van de basisschool. Een vraag die ik niet had zien aankomen, maar die ik niet direct afwees. Zat al 13 jaar met een 4 dagen baan in het VO en dacht waarom ook niet? Naast een nieuwe werkomgeving kreeg ik ook meer zicht in de gang van zaken binnen een basisschool. Wat heb ik ongelooflijk veel respect gekregen voor de leerkrachten in het basisonderwijs. Oprechte alleskunners die differentiëren waar je U tegen zegt. Het is een mooie aanvulling op mijn overige werk en geeft mij als mentor in een brugklas ook weer een beter beeld wat leerlingen wel en niet kunnen. Het leverde mij ook meer begrip rondom de veelheid van dingen die “moeten” waardoor een vak als Engels vaak de dupe is.

Aan de slag met Engels:

Werk jij op een basisschool waarvan Engels wel een boost kan krijgen. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Is er zicht op de kwaliteit van de Engelse lessen die gegeven worden op jouw school? Is er wel eens gecheckt bij de voortgezet onderwijs scholen waar veel van jullie kinderen heengaan of het aansluit?
  2. Is er een beleid / visie op het vak Engels en hoe geeft zich dat vorm in de klassen waar Engels gegeven wordt?
  3. Onderdeel van de visie kan zijn dat er gekeken wordt wie de Engelse lessen geeft. Worden op jouw school daar bewuste keuzes in gemaakt?

Als je het mij vraagt ligt er nog een enorme uitdaging wanneer het gaat om het vak Engels in het basisonderwijs. Door kleine stapjes te maken kan je soms al een enorm verschil maken. Kom je daar zelf niet uit neem eens contact op met een voortgezet onderwijs school in jouw buurt. Ik weet zeker dat ze bereid zijn mee te denken. Weet dat alle moeite die genomen wordt voor jullie leerlingen alleen maar een win-win situatie is

 

 

Over de schrijver

Christiaan Elsenaar, 42 jaar oud, woonachtig in Leusden, is werkzaam als docent Engels op het Corderius College in Amersfoort. Hij is daarnaast ZZP’er onder de naam Mister Chris en is daarin werkzaam als vakdocent Engels op de St Joseph in Hooglanderveen en de Bongerd in Leusden. Ook geeft hij burgerschapstrainingen in het land via de organisatie Young Impact.  Christiaan Elsenaar | LinkedIn

Christiaan Elsenaar Engels basisonderwijs

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

 

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Dit artikel is geschreven door:

Christiaan Elsenaar
Op: 11 maart 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.