Categorie: Taal

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Syl Polder

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Sterke lessen in begrijpend lezen

Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...

Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?

Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...

Fonemisch bewustzijn

De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....

Help! Het schrijven komt in de knel

Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...

NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??

In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...

Actief lezen: denken, doen en onthouden

Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...

Leren lezen, wat een proces!

Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...

De kracht van woordenschat

Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...

Tips en tricks voor leesbevordering in de klas

Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling

De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik nadacht over een nieuw onderwerp, vroeg ik me af: is de metafoor van bouwen nu uitgewerkt? Of is er nog een fundament om op voort te bouwen? Ik mijmerde voort hierover, totdat mijn oog op een ander woord viel: schrijven.

Schrijven is iets wat ik het liefste doe, maar ook iets wat ik bij kinderen steeds minder zie gebeuren. Waar schrijven vroeger een vanzelfsprekendheid was, lijkt het nu te verdwijnen uit de dagelijkse praktijk. En dat terwijl schrijven zoveel meer is dan enkel een motorische vaardigheid.

 

Schrijven als essentiële vaardigheid

Schrijven is niet alleen goed voor de motoriek, maar speelt een cruciale rol in het leerproces. Onderzoek toont aan dat handgeschreven teksten beter worden onthouden dan getypte teksten. De fysieke handeling van schrijven activeert verschillende delen van de hersenen en draagt bij aan een diepere verwerking van informatie. Dit geldt niet alleen voor het leren van spellingregels, ook voor het ontwikkelen van een rijke woordenschat en grammaticale vaardigheden. En last but not least: het verwoorden van gevoelens.

Schrijven heeft dus een belangrijke emotionele en cognitieve functie. Ik denk aan alle dagboeken die ik vroeger vol gedachten, gevoelens en belevenissen heb geschreven. Het was een veilige plek om emoties te uiten, achter slot en grendel, waarna het op papier stond en losgelaten kon worden. Hoeveel manieren konden we, ik schrijf hier bewust we want jij deed dit toch vast ook wel, vroeger bedenken om te omschrijven hoe verliefd we waren? Elk detail werd uitgeschreven: de blik, de lach, de manier waarop iemand zijn tas over de schouder gooide. Het dagboek was een geheime uitlaatklep, en na het schrijven kon er weer opgelucht adem gehaald worden. Vooral als je even heel boos was en je je volledig kon uitleven op het blad. De pen was machtiger dan het zwaard – en soms ook sneller dan onze gedachten. Heerlijk…

Maar wat gebeurt er nu, is dat schrijven steeds minder een vaardigheid lijkt te zijn die vanzelfsprekend is. En dat terwijl onderzoek aantoont dat handgeschreven tekst helpt bij het onthouden van spellingregels en grammaticale structuren. En zeg eens eerlijk: een handgeschreven Valentijnskaart blijft toch veel specialer dan een appje vol emoji’s? Dit “💘🔥😍” is toch lang niet zo romantisch als een handgeschreven liefdesverklaring vol kloppende hartjes en een dramatische afsluiting met “voor altijd”?

 

Creatief schrijven als motor voor taalontwikkeling

Juist creatieve schrijfopdrachten kunnen een enorme meerwaarde hebben. Ze dagen leerlingen uit om taal actief te gebruiken, nieuwe woorden te ontdekken en betekenisvolle teksten te produceren. Schrijven is niet slechts een technische vaardigheid, het is een vorm van expressie. Het helpt kinderen hun verbeelding te ontwikkelen, hun denkkracht te versterken en met taal te spelen.

Hoe krijgen we kinderen enthousiast om te schrijven? Niet door de geijkte “Hoe was je vakantie?”-opdracht, maar door ze echt te prikkelen! Geef ze een spannend begin, zoals: “Je wordt wakker en alles is anders…” of “Je opent je broodtrommel en daar zit iets in wat er gisteren nog niet was…” Laat ze een dialoog schrijven tussen hun schoenen en hun sokken. Laat ze een liefdesbrief schrijven namens een bezemsteel aan een stofzuiger. Geef ze de vrijheid om gekke, grappige of magische verhalen te bedenken. Laat schrijven leuk zijn, ook al betekent het een lamme hand of kramp in de vingers – een teken dat je écht iets aan het creëren bent. Schrijvers noemen dat niet voor niets een ereteken!

 

De uitdaging voor leerkrachten

Het is wel jammer dat schrijven steeds vaker wordt vervangen door digitale alternatieven. En hoewel technologie haar voordelen heeft, mogen we niet vergeten hoe essentieel het is om kinderen te laten schrijven. Daarom daag ik, uiteraard, leerkrachten uit: laat kinderen in de pen klimmen! Begin klein. Laat ze eerst een enkele zin schrijven over hoe ze zich voelen in de vorm van een weerbericht: “Vandaag ben ik een storm met kans op opklaringen.” Of laat ze een gesprek schrijven tussen een appel en een banaan. Of, voor de leerlingen die écht niet van schrijven houden: laat ze een ontsnappingsplan bedenken voor een boterham die niet opgegeten wil worden. Hoe vaker kinderen ervaren dat schrijven niet saai hoeft te zijn, hoe groter de kans dat ze het leuk gaan vinden.

Schrijven is meer dan woorden op papier zetten. Het is een bouwsteen voor leren, voor denken, voor groeien, en vooral voor verdwalen in een andere wereld – eentje die ze zelf gecreëerd hebben. Want creativiteit kent geen grenzen en verhalen zijn eindeloos. Laten we die vaardigheid koesteren en blijven stimuleren. Mocht je meer willen weten, dan help ik je graag.

 

Syl Polder

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Syl Polder?

Dit artikel is geschreven door:

Syl Polder
Op: 20 maart 2025

Plaats een reactie

1 Reactie

  1. Marieke van Dijk

    Wat een inspirerende blog, Syl! Je benadrukt prachtig hoe schrijven niet alleen een taalvaardigheid is, maar ook een middel om creativiteit en emotie te stimuleren. Het doet me denken aan momenten in de klas waarop een simpel schrijfopdrachtje uitmondde in de meest verrassende verhalen van leerlingen. Hoe zorg jij ervoor dat kinderen zich vrij genoeg voelen om echt hun eigen stem te laten horen in hun schrijfwerk?

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.