Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Sterke lessen in begrijpend lezen
Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...
Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?
Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...
Fonemisch bewustzijn
De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....
Help! Het schrijven komt in de knel
Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...
NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??
In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...
Actief lezen: denken, doen en onthouden
Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...
Leren lezen, wat een proces!
Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...
Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling
De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...
De kracht van woordenschat
Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...
Tips en tricks voor leesbevordering in de klas
Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Waarvoor dient taalondersteuning?
Inhoudsopgave
De kracht van communicatie en taalondersteuning
Als taalmens, mijn naam Taalman doet mij eer aan, vind ik taal leuk en interessant. Daarnaast vind ik het een heel belangrijk gegeven. Met taal kun je communiceren. Het is toch mooi dat je door te schrijven je gedachten op papier kunt zetten? Of jezelf te verliezen in een verhaal uit een prachtig boek? Ik vind het zelf heerlijk om een verhaal te lezen waarin ik me helemaal kan verplaatsen en dan even alles om me heen vergeten!
Wanneer je door geschreven tekst met de ander communiceert komt de spelling om de hoek kijken. Hoe slim of goed je ook in je vak bent, wanneer je de tekst niet goed schrijft word je hierop afgerekend door de lezer. Spelling zorgt voor een zekere mate van acceptatie.
Een persoonlijk verhaal
Als moeder van een zoon met spellingproblemen, en vele maanden samen ploeteren, vind ik het heel lastig dat school nu aangeeft dat, gezien zijn moeilijkheden met andere vakken, de spelling een lagere prioriteit krijgt. De prestatie voor rekenen en begrijpend lezen is namelijk de doorslaggevende factor voor het vervolgonderwijs dus hier zal nu de volledige aandacht naartoe gaan. Lange tijd heb ik hem als moeder op vele manieren proberen te helpen, maar ons lijntje is te kort. We raakten de verbinding kwijt. Door dit toch los te laten zijn we nu gelukkig weer een ‘team’.
Ik heb de missie om kinderen, zoals mijn zoon, op dit vlak te ondersteunen. En niet alleen kinderen; ook hun ouders. Genoeg ouders zitten in hetzelfde schuitje als ik lange tijd zat. Er wordt aan vele ouders gevraagd ook thuis met hun kind te oefenen om bijvoorbeeld leeskilometers te maken. Gelukkig lukt dit de ouders vaak goed. Helaas hoor ik ook regelmatig dat de ouders langzaam de verbinding met hun kind kwijt raken, net zoals ik zelf heb ervaren. Er is sprake van boosheid en frustratie, hun kind vindt het allemaal maar stom en wil niet meer oefenen. Daarnaast, daar ga ik zeker vanuit, doen leerkrachten wat ze kunnen. Helaas kunnen zij niet meer doen dan hun best, hebben meerdere kinderen met aangepaste plannen en is de bezetting op school vaak niet optimaal.
Taalondersteuning in praktijk: TaalVaardig!
En daar sta ik voor. Ik wil kinderen, hun ouders en ook de scholen ondersteunen als het gaat om taal, lezen en/of spelling. Het lukt ouders niet altijd om zoveel te blijven oefenen en daarbij ook het leesplezier te behouden dan wel terug te krijgen. Tevens is het belangrijk, bij vermoeden van dyslexie, om lange tijd ondersteuning te krijgen op niveau 3. Het lukt scholen gewoonweg niet altijd om hieraan te voldoen. Er worden plannen gemaakt dat bijvoorbeeld de Intern Begeleider deze taak op zich neemt, maar zodra er een leerkracht nodig is om in een groep te vervangen, zal dit altijd voorgaan zodat de ondersteuning geen continuïteit heeft. Tevens zijn er kinderen die wel een dyslexieonderzoek achter de rug hebben, maar toch geen recht hebben op vergoede dyslexiezorg. Deze kinderen hebben wel extra taalondersteuning nodig!
Vanuit mijn onlangs opgerichte praktijk TaalVaardig! sta ik voor gezinnen en het onderwijs klaar om te ondersteunen. Vanuit kennis, passie en ervaring. Ik wil meedenken en meewerken. Het onderwijs is tenslotte wat we met elkaar doen!
Zit je als ouder er even helemaal doorheen en weet je niet meer hoe je verder moet? Bel of mail me gerust om een online advies afspraak te plannen. Een half uur luister ik naar je en help ik door mee te denken en tips te geven.
Heeft jouw kind een dyslexie-onderzoek gehad maar geen recht op vergoede zorg? Vanuit mijn praktijk kan ik ook de juiste taalondersteuning bieden!
Samenwerking in het onderwijs
Werk je in het onderwijs en zou je graag gebruik willen maken van mijn expertise, laat het me ook weten! Samen kijken we naar de mogelijkheden binnen jullie school.
Marleen Taalman / eigenaar TaalVaardig!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties