Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Nieuwkomersonderwijs bij De Globe: cultuursensitief leren

LisetNieuwkomersonderwijs

Nieuwkomersschool De Globe in Vlaardingen

Nieuwkomersschool De Globe in Vlaardingen biedt al ruim 35 jaar onderwijs aan nieuwkomers in Nederland. De nadruk ligt op sociaal-emotionele ontwikkeling, trauma- en cultuursensitief handelen, en het leren van de Nederlandse taal in een inclusieve leeromgeving.

Vanuit onze visie; taal en cultuur is identiteit: de pedagogische benadering van De Globe

Nieuwkomers in het nieuwkomersonderwijs brengen niet alleen een nieuwe taal met zich mee, maar ook een rijke diversiteit aan culturen. Het erkennen en omarmen van deze diversiteit is de basis van het onderwijs bij De Globe. De verschillende thuistalen worden ingezet en positief gewaardeerd in het onderwijs. Het respecteren van de culturele identiteit van leerlingen en ouders wordt mogelijk gemaakt door het cultuursensitief handelen.

Wat is er nodig om een trauma- en cultuursensitief pedagogisch klimaat te creëren?

Het personeel van De Globe is zich bewust van de taal- en culturele verschillen en overeenkomsten en is getraind om hierop in te spelen. Dit omvat niet alleen het begrijpen van verschillende communicatiestijlen, maar ook de kennis hebben over onder andere meertaligheid, taalverwerving, trauma, het begrijpen van diverse feestdagen, tradities en gebruiken. Door deze benadering voelen nieuwkomers leerlingen & ouders zich niet alleen welkom, maar worden ze ook aangemoedigd om trots te zijn op hun eigen taal en culturele identiteit.

Een model om onze kennis te delen, Team Taal & Cultuur:

Een initiatief vanuit de drie nieuwkomersscholen in onze regio. Team Taal & Cultuur biedt in onze regio ondersteuning op maat aan opvang- en onderwijsprofessionals op het gebied van taalverwerving, educatief partnerschap, sociaal emotioneel leren, trauma- en cultuursensitief werken en interculturele communicatie. Het doel is om kennis en inzichten op het gebied van de superdiverse populatie de scholen in te brengen. Dit expertisecentrum, bestaat uit experts vanuit de drie nieuwkomersscholen De Diamant (Maassluis), Vlaardingen (de Globe) en Schiedam (CON Wereldschool).

Nieuwkomersonderwijs

Bekostigd door 7 schoolbesturen en 3 gemeenten, biedt Team Taal & Cultuur onder andere een training tot specialist taal & cultuur. Op dit moment nemen 28 locaties in de regio deel, waarbij er 40 specialisten taal & cultuur worden of zijn opgeleid. De training is gebaseerd op de nieuwste theorieën en inzichten en is in samenwerking met de Hogeschool Utrecht/Instituut voor onderwijs en Orthopedagogiek, vormgegeven. We gaan graag in gesprek met professionals om te inspireren en om onze missie, visie en werkwijze te delen.

 

De Globe als inspirator binnen het (nieuwkomers)onderwijs

Nieuwkomersschool De Globe is een voorbeeld van hoe nieuwkomersonderwijs kan worden aangepast aan de behoeften van een diverse en snel veranderende samenleving. De Globe heeft in 2021 het predicaat excellente school mogen ontvangen door:

  1. Trauma- en cultuursensitieve benadering te omarmen
  2. Speltherapie te integreren
  3. Individuele ondersteuning te bieden
  4. Thematisch te werken
  5. De juiste kennis te hebben en nauw samen te werken met externe partners

Nieuwkomersonderwijs

We ontvangen geregeld andere onderwijsinstellingen, die inspiratie zoeken om inclusiever en effectiever onderwijs te bieden aan nieuwkomers. Als expertisedeler is de directeur van de Globe tevens LOWAN regio coördinator Zuid-Holland. Via dit netwerk kunnen alle scholen in de regio, die werken met nieuwkomers, met elkaar verbinden en kennis en ervaringen delen.

De school toont aan dat het mogelijk is om een onderwijsomgeving te creëren waarin nieuwkomers niet alleen taalvaardigheid verwerven, maar ook hun identiteit in een nieuwe en onbekende omgeving kunnen hervinden en versterken. Wat helpend is bij de verdere integratie.

Op de Globe is elk nieuwkomersverhaal in ons nieuwkomersonderwijs niet alleen gehoord, maar ook krachtig ondersteund, wat het fundament legt voor een succesvolle toekomst in Nederland.

 

 

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

 

Meer weten over ?

Klik hier en lees het verhaal van Tip onderwijs.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Liset Dagelet
Op: 4 december 2023

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *