Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Burgerschap | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Burgerschap

Burgerschap in het onderwijs

Burgerschap is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om actief deel te nemen aan de maatschappij. Het is de manier waarop inwoners deel hebben en deelnemen aan de maatschappij en die zo helpen vormgeven. Er worden vier verschillende gebieden van burgerschap onderscheiden: politiek-juridisch, sociaal-maatschappelijk, economisch en vitaal burgerschap.
Het bevorderen van burgerschap is een opdracht aan scholen, doordat binnen scholen kinderen leren omgaan met kinderen die andere denkbeelden, door bijvoorbeeld een andere cultuur, hebben. Vanuit huis krijgen niet alle kinderen dit mee, terwijl dit wel nodig is om op een constructieve en vreedzame manier mee te kunnen doen aan de samenleving.

 

Onderwijs en burgerschap

Sinds 1 augustus 2021 zijn scholen wettelijk verplicht om een doelgericht en samenhangend aanbod te formuleren voor burgerschap. Hierbij moeten ze het actief burgerschap en de sociale cohesie van de leerlingen bevorderen. Sociale cohesie gaat over het leren samenleven met elkaar. Het legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond.

In de sociologie maakt men onderscheid tussen vier dimensies van burgerschap: de rechtspositie, de rechten, de participatie en de identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. Het begrip identiteit kan op verschillende manieren worden opgevat, maar in het onderwijskundig verband wordt het meestal gebruikt om het profiel van een schoolorganisatie te beschrijven. Waar staat de school voor?

. Deze dimensies zijn cruciaal voor het begrijpen van burgerschap en hoe het kan worden bevorderd in het onderwijs.

Dimensies van burgerschap

De rechtspositie verwijst naar het recht om toegelaten te worden tot een land en de plicht om je aan de wetten van het land te houden en belasting te betalen. De rechten verwijzen naar de burgerrechten, zoals vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, stemrecht, recht op onderwijs, recht op een uitkering, enz.
De participatie verwijst naar actief meedoen aan de maatschappij, zoals door te werken, onderwijs te volgen of het bezoeken van culturele activiteiten. De identiteit verwijst naar solidair en loyaal zijn aan het land, zoals door een stuk geschiedenis te delen, de taal te spreken en de heersende normen en waarden te kennen.

Burgerschap en identiteit

Burgerschap en identiteit zijn nauw verwant. Een sterke identiteit is cruciaal voor het ontwikkelen van een gevoel van eigenaarschap

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Het is een cruciale vaardigheid voor succesvol leren en een belangrijke voorwaarde voor persoonlijk meesterschap

Persoonlijk meesterschap is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te sturen en hun persoonlijke effectiviteit te verbeteren. Het is een discipline die leerlingen helpt om hun eigenaarschap over hun leerproces te nemen en hun kernkwaliteiten te ontwikkelen.

.

en betrokkenheid

Betrokkenheid speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de betrokkenheid van zowel de leerkracht als de leerling te stimuleren om een succesvolle leerervaring te garanderen.

bij de maatschappij. Leerlingen moeten leren omgaan met verschillen en gelijkwaardigheid te respecteren, ongeacht ieders achtergrond.

Het burgerschapsonderwijs moet de visie van de school en de behoeften van de leerlingen afstemmen. Scholen moeten ruimte houden om het burgerschapsonderwijs zelf in te delen op grond van de visie van de school.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties