Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cyberpesten | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cyberpesten

Cyberpesten: een groot probleem in het onderwijs

Cyberpesten

Pesten is een vorm van psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

is een vorm van pesten die plaatsvindt via digitale media op internet. Het is een vorm van laster die kan leiden tot psychische problemen en een negatieve impact heeft op de leerprestaties van leerlingen.

De meest voorkomende vorm van cyberpesten is laster in de vorm van kwetsende teksten of belastende foto’s en filmpjes. Dit kan anoniem gebeuren, waardoor daders zich onbereikbaar voelen en daardoor meer durven.
Door het digitale karakter is het moeilijker om je af te sluiten van deze vorm van pesten. Het komt ook thuis de veilige omgeving binnen, wat extra belastend is. Bovendien is het cyberpesten niet terug te draaien: op het internet blijven gegevens jarenlang staan.

Vormen van cyberpesten

Vormen van cyberpesten kunnen zijn: Bangalijsten, Grooming, sexting en identiteitshack. Het is belangrijk om deze vormen te kennen om leerlingen te kunnen helpen.
Online pesten komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens, omdat jongens directer zijn. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze om moeten gaan met digitaal pesten.

Tips om met digitaal pesten om te gaan

Er zijn verschillende tips om met digitaal pesten om te gaan, zoals:
  • niet reageren op vervelende berichten
  • nooit adres, achternaam of telefoonnummer achterlaten op internet
  • gebruik altijd een schuilnaam
  • informeer je omgeving als je gepest wordt
  • bewaar vervelende berichten als bewijs
  • reageer niet op een nummer dat je niet kent
Er zijn ook organisaties waar cyberpesten gemeld kan worden. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze deze organisaties kunnen vinden en gebruiken.

Conclusie

Cyberpesten is een groot probleem in het onderwijs. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze om moeten gaan met digitaal pesten en om organisaties te vinden die kunnen helpen.
Door het thema van cyberpesten te bespreken en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we een veiligere en meer inclusieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
json [‘pesten’, ‘jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit is een complex fenomeen dat een breed scala aan wetsovertredingen omvat, variërend van vernieling tot doodslag. Jongeren die het criminele pad op gaan, experimenteren met crimineel gedrag en verleggen telkens hun grenzen.

‘, ‘gameverslaving

Gameverslaving is een relatief nieuwe vorm van verslaving die in juni 2018 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WMO) werd erkend als officiële verslaving. Toch bestaat er nog redelijk wat onwetendheid op het gebied van deze verslaving.

‘, ‘digitale geletterdheid

‘, ‘agressie

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk om agressie te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties