Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Digitaal schoolbord | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Digitaal schoolbord

Digitaal schoolbord: een effectieve hulpmiddel in het onderwijs

Het digitaal schoolbord is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van een digitaal schoolbord kunnen leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier samenwerken en leren. In dit artikel zullen we de voordelen van het digitaal schoolbord bespreken en hoe het kan worden gebruikt om het onderwijs effectiever te maken.

Kenmerken van effectief onderwijs

Effectief onderwijs heeft verschillende kenmerken, zoals doelgerichtheid, betrokkenheid, een effectief lesmodel, het bieden van extra leertijd en het realiseren van didactische variatie. Het digitaal schoolbord kan een positieve bijdrage leveren aan deze kenmerken.

Doelgerichtheid

Een duidelijk leerdoel is essentieel voor effectief leren. Het digitaal schoolbord kan helpen bij het stellen van duidelijke leerdoelen en het bereiken van deze doelen. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om leerlingen te laten zien hoe ze kunnen werken aan het bereiken van hun leerdoelen.

Betrokkenheid

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het vergroten van de betrokkenheid van leerlingen. Leerlingen kunnen op een interactieve manier samenwerken en leren, waardoor ze meer gemotiveerd raken om te leren.

Een effectief lesmodel

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het creëren van een effectief lesmodel. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om een lesopbouw te creëren die aansluit bij de behoeften van de leerlingen.

Extra leertijd

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het bieden van extra leertijd aan leerlingen die het nodig hebben. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om extra instructie en begeleiding te bieden aan leerlingen die het nodig hebben.

Didactische variatie

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het realiseren van didactische variatie. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om verschillende didactische aanpakken te gebruiken om leerlingen te laten leren.

Gebruikssituaties

Het digitaal schoolbord kan op verschillende manieren worden gebruikt in het onderwijs. Het kan worden gebruikt als een tussendoortje, als aanvulling op de methode, bij het zelf arrangeren van lessen en bij het methodisch werken.

Conclusie

Het digitaal schoolbord is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van het digitaal schoolbord kunnen leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier samenwerken en leren.
Checklist Digibordgebruik:
  • Is het digibordgebruik leerdoelgericht?
  • Maakt het digibordgebruik kinderen meer betrokken?
  • Passen de digibordactiviteiten binnen
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties