Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Digitaal schoolbord | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Digitaal schoolbord

Digitaal schoolbord: een effectieve hulpmiddel in het onderwijs

Het digitaal schoolbord is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van een digitaal schoolbord kunnen leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier samenwerken en leren. In dit artikel zullen we de voordelen van het digitaal schoolbord bespreken en hoe het kan worden gebruikt om het onderwijs effectiever te maken.

Kenmerken van effectief onderwijs

Effectief onderwijs heeft verschillende kenmerken, zoals doelgerichtheid, betrokkenheid, een effectief lesmodel, het bieden van extra leertijd en het realiseren van didactische variatie. Het digitaal schoolbord kan een positieve bijdrage leveren aan deze kenmerken.

Doelgerichtheid

Een duidelijk leerdoel is essentieel voor effectief leren. Het digitaal schoolbord kan helpen bij het stellen van duidelijke leerdoelen en het bereiken van deze doelen. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om leerlingen te laten zien hoe ze kunnen werken aan het bereiken van hun leerdoelen.

Betrokkenheid

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het vergroten van de betrokkenheid van leerlingen. Leerlingen kunnen op een interactieve manier samenwerken en leren, waardoor ze meer gemotiveerd raken om te leren.

Een effectief lesmodel

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het creëren van een effectief lesmodel. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om een lesopbouw te creëren die aansluit bij de behoeften van de leerlingen.

Extra leertijd

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het bieden van extra leertijd aan leerlingen die het nodig hebben. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om extra instructie en begeleiding te bieden aan leerlingen die het nodig hebben.

Didactische variatie

Het digitaal schoolbord kan helpen bij het realiseren van didactische variatie. Leerkrachten kunnen gebruik maken van het bord om verschillende didactische aanpakken te gebruiken om leerlingen te laten leren.

Gebruikssituaties

Het digitaal schoolbord kan op verschillende manieren worden gebruikt in het onderwijs. Het kan worden gebruikt als een tussendoortje, als aanvulling op de methode, bij het zelf arrangeren van lessen en bij het methodisch werken.

Conclusie

Het digitaal schoolbord is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van het digitaal schoolbord kunnen leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier samenwerken en leren.
Checklist Digibordgebruik:
  • Is het digibordgebruik leerdoelgericht?
  • Maakt het digibordgebruik kinderen meer betrokken?
  • Passen de digibordactiviteiten binnen
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties