Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Duurzame-groene-scholen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Duurzame-groene-scholen

Duurzame groene scholen

Een duurzame school is een toekomstbestendig, energiezuinig gebouw dat leerlingen stimuleert tot duurzaam denken en doen. Veel scholen nemen duurzaamheid op in hun onderwijsbeleid, missie of beleidsplan en integreren het in diverse vakken.
Schoolgebouw-ontwerp-bouw

Het ontwerp en de bouw van een schoolgebouw zijn cruciale aspecten voor een succesvolle leeromgeving. Het schoolgebouw moet voldoen aan de huisvestingseisen in het Arbeidsomstandighedenbesluit (de Arbowet) en het bouwbesluit. Deze wetten stellen eisen aan een verantwoorde inrichting van het schoolgebouw, zoals veiligheid en het binnenklimaat.

en interieur-en-identiteit-schoolgebouw

Het schoolgebouw speelt een cruciale rol bij het creëren van een leeromgeving die leerlingen inspireert en motiveert. Een schoolgebouw moet een veilige en stimulerende omgeving bieden die aansluit bij de onderwijsvisie en identiteit van de school.

spelen een cruciale rol bij het creëren van een duurzame schoolomgeving. Een schoolklimaat

In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het schoolklimaat beïnvloedt en bepaalt de sfeer in de school. Een positief schoolklimaat draagt bij aan een hoog niveau van onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling is een voortdurend proces dat erop gericht is de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van de leerkrachten te verbeteren. Het is een lerende organisatie die er continu op uit moet zijn om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

.

dat gezond en comfortabel is, draagt bij aan een positieve leerervaring. Een gezonde schoolkantine

Een gezonde schoolkantine is een essentiële component van een gezond schoolklimaat. Het biedt kinderen en jongeren de mogelijkheid om gezonde keuzes te maken en een goede eetgewoonte te ontwikkelen. Een schoolkantine die gezonde opties biedt, draagt bij aan een betere schoolprestatie, minder schooluitval en een gezondere leefstijl.

en schoolontwikkeling zijn eveneens belangrijk voor een duurzame school.

Verduurzaming van schoolgebouwen

Schoolbesturen en gemeenten werken samen aan verduurzaming van schoolgebouwen om de klimaatdoelstellingen uit het Klimaatakkoord te halen. Bij renovatie of nieuwbouw moet rekening worden gehouden met het feit dat onderwijskundige visies veranderen. Het ontwerp moet dus niet alleen energiezuinig zijn, maar ook functioneel en onderwijsadaptief.
Investeringen in het gebouw om een lager energieverbruik of beter binnenklimaat te realiseren, zijn een goede manier om duurzaamheid te integreren in de school. Voorwaarde is dat de investeringen zich redelijkerwijs verhouden tot het eigen vermogen en de tijd waarin de investeringen zich terugverdienen.

Samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen

Voor zover de middelen in het gemeentefonds en de vergoedingen van het rijk aan schoolbesturen voor onderhoud niet toereikend zijn voor het realiseren van de klimaat- en kwaliteitsdoelstellingen, kijken gemeenten en schoolbesturen naar het Rijk. Een goede samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen is cruciaal voor het realiseren van duurzame groene scholen.
Door samen te werken en duurzaamheid te integreren in het onderwijs, kunnen we een positieve impact hebben op het klimaat en de leerervaring van leerlingen. Een duurzame schoolomgeving is een must voor een eerlijke en gelijke toekomst voor alle leerlingen.

Conclusie

Duurzame groene scholen zijn een must voor een eerlijke en gelijke toekomst voor alle leerlingen. Door samen te werken en duurzaamheid te integreren in het onderwijs, kunnen we een positieve impact hebben op het klimaat en de leerervaring van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties