Gerelateerde artikelen

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Duurzame-groene-scholen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Duurzame-groene-scholen

Duurzame groene scholen

Een duurzame school is een toekomstbestendig, energiezuinig gebouw dat leerlingen stimuleert tot duurzaam denken en doen. Veel scholen nemen duurzaamheid op in hun onderwijsbeleid, missie of beleidsplan en integreren het in diverse vakken.
Schoolgebouw-ontwerp-bouw

Het ontwerp en de bouw van een schoolgebouw zijn cruciale aspecten voor een succesvolle leeromgeving. Het schoolgebouw moet voldoen aan de huisvestingseisen in het Arbeidsomstandighedenbesluit (de Arbowet) en het bouwbesluit. Deze wetten stellen eisen aan een verantwoorde inrichting van het schoolgebouw, zoals veiligheid en het binnenklimaat.

en interieur-en-identiteit-schoolgebouw

Het schoolgebouw speelt een cruciale rol bij het creëren van een leeromgeving die leerlingen inspireert en motiveert. Een schoolgebouw moet een veilige en stimulerende omgeving bieden die aansluit bij de onderwijsvisie en identiteit van de school.

spelen een cruciale rol bij het creëren van een duurzame schoolomgeving. Een schoolklimaat

In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het schoolklimaat beïnvloedt en bepaalt de sfeer in de school. Een positief schoolklimaat draagt bij aan een hoog niveau van onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling is een voortdurend proces dat erop gericht is de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van de leerkrachten te verbeteren. Het is een lerende organisatie die er continu op uit moet zijn om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

.

dat gezond en comfortabel is, draagt bij aan een positieve leerervaring. Een gezonde schoolkantine

Een gezonde schoolkantine is een essentiële component van een gezond schoolklimaat. Het biedt kinderen en jongeren de mogelijkheid om gezonde keuzes te maken en een goede eetgewoonte te ontwikkelen. Een schoolkantine die gezonde opties biedt, draagt bij aan een betere schoolprestatie, minder schooluitval en een gezondere leefstijl.

en schoolontwikkeling zijn eveneens belangrijk voor een duurzame school.

Verduurzaming van schoolgebouwen

Schoolbesturen en gemeenten werken samen aan verduurzaming van schoolgebouwen om de klimaatdoelstellingen uit het Klimaatakkoord te halen. Bij renovatie of nieuwbouw moet rekening worden gehouden met het feit dat onderwijskundige visies veranderen. Het ontwerp moet dus niet alleen energiezuinig zijn, maar ook functioneel en onderwijsadaptief.
Investeringen in het gebouw om een lager energieverbruik of beter binnenklimaat te realiseren, zijn een goede manier om duurzaamheid te integreren in de school. Voorwaarde is dat de investeringen zich redelijkerwijs verhouden tot het eigen vermogen en de tijd waarin de investeringen zich terugverdienen.

Samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen

Voor zover de middelen in het gemeentefonds en de vergoedingen van het rijk aan schoolbesturen voor onderhoud niet toereikend zijn voor het realiseren van de klimaat- en kwaliteitsdoelstellingen, kijken gemeenten en schoolbesturen naar het Rijk. Een goede samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen is cruciaal voor het realiseren van duurzame groene scholen.
Door samen te werken en duurzaamheid te integreren in het onderwijs, kunnen we een positieve impact hebben op het klimaat en de leerervaring van leerlingen. Een duurzame schoolomgeving is een must voor een eerlijke en gelijke toekomst voor alle leerlingen.

Conclusie

Duurzame groene scholen zijn een must voor een eerlijke en gelijke toekomst voor alle leerlingen. Door samen te werken en duurzaamheid te integreren in het onderwijs, kunnen we een positieve impact hebben op het klimaat en de leerervaring van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties