Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyspraxie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyspraxie

Dyspraxie in het onderwijs

Dyspraxie is een motorische ontwikkelingsstoornis die kinderen belemmert bij het coördineren van hun motoriek. Dit kan zich uiten in activiteiten zoals fietsen, zwemmen, of rennen. Deze kinderen kunnen ook problemen hebben met het gebruiken van voorwerpen, zoals pennen of scharen en moeten extra moeite doen om die goed te gebruiken.
Deze kinderen voelen zich daardoor onhandig en onbeholpen. Ze schrijven vaak slordig, omdat de handcoördinatie niet goed ontwikkeld is. Vaak hebben kinderen met dyspraxie ook taal-, spraak-, of spellingsproblemen. Dyspraxie staat ook wel bekend als Developmental Coordination Disorder (DCD). Het komt vaak voor in combinatie met andere aandoeningen, zoals dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

, dyscalculie

, dyslexie

en autisme

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Het is belangrijk om te begrijpen dat autisme een pervasieve ontwikkelingsstoornis is en wordt beschouwd als een ontwikkelingsstoornis met een neurologische oorzaak.

.

Oorzaken en gevolgen van dyspraxie

Bij kinderen met DCD hebben de hersenen moeite om bewegingen te leren en te onthouden. Daardoor lijken motorische taken vaak nieuw en wordt er moeizaam ervaring en automatisme opgebouwd. Ongeveer 2% van de kinderen heeft dyspraxie.
Dyspraxie kan leiden tot een laag zelfbeeld en een verminderd vertrouwen in het eigen kunnen. Het is belangrijk om kinderen met dyspraxie te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van hun motorische vaardigheden. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van extra begeleiding en het creëren van een inclusieve leeromgeving.

Wijze van aanpak

Het identificeren en helpen van kinderen met dyspraxie is essentieel voor hun succes in het onderwijs. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om kinderen met dyspraxie te laten werken met een fysiotherapeut of een ergotherapeut om hun motorische vaardigheden te verbeteren. Daarnaast zorgt het combineren van praktische opdrachten en theorielessen voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden.
Bovendien speelt het opleiden van docenten en toetsontwikkelaars een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om dyspraxie te herkennen en aan te pakken. Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van toetsresultaten patronen van dyspraxie.

Conclusie

Dyspraxie vereist aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van dyspraxie te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een eerlijker onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties