Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyspraxie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyspraxie

Dyspraxie in het onderwijs

Dyspraxie is een motorische ontwikkelingsstoornis die kinderen belemmert bij het coördineren van hun motoriek. Dit kan zich uiten in activiteiten zoals fietsen, zwemmen, of rennen. Deze kinderen kunnen ook problemen hebben met het gebruiken van voorwerpen, zoals pennen of scharen en moeten extra moeite doen om die goed te gebruiken.
Deze kinderen voelen zich daardoor onhandig en onbeholpen. Ze schrijven vaak slordig, omdat de handcoördinatie niet goed ontwikkeld is. Vaak hebben kinderen met dyspraxie ook taal-, spraak-, of spellingsproblemen. Dyspraxie staat ook wel bekend als Developmental Coordination Disorder (DCD). Het komt vaak voor in combinatie met andere aandoeningen, zoals dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

, dyscalculie

, dyslexie

en autisme

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Het is belangrijk om te begrijpen dat autisme een pervasieve ontwikkelingsstoornis is en wordt beschouwd als een ontwikkelingsstoornis met een neurologische oorzaak.

.

Oorzaken en gevolgen van dyspraxie

Bij kinderen met DCD hebben de hersenen moeite om bewegingen te leren en te onthouden. Daardoor lijken motorische taken vaak nieuw en wordt er moeizaam ervaring en automatisme opgebouwd. Ongeveer 2% van de kinderen heeft dyspraxie.
Dyspraxie kan leiden tot een laag zelfbeeld en een verminderd vertrouwen in het eigen kunnen. Het is belangrijk om kinderen met dyspraxie te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van hun motorische vaardigheden. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van extra begeleiding en het creëren van een inclusieve leeromgeving.

Wijze van aanpak

Het identificeren en helpen van kinderen met dyspraxie is essentieel voor hun succes in het onderwijs. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om kinderen met dyspraxie te laten werken met een fysiotherapeut of een ergotherapeut om hun motorische vaardigheden te verbeteren. Daarnaast zorgt het combineren van praktische opdrachten en theorielessen voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden.
Bovendien speelt het opleiden van docenten en toetsontwikkelaars een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om dyspraxie te herkennen en aan te pakken. Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van toetsresultaten patronen van dyspraxie.

Conclusie

Dyspraxie vereist aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van dyspraxie te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een eerlijker onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties