Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Facilitaire organisatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Facilitaire organisatie

Facilitaire organisatie in het onderwijs

Een goede faciliteitenstructuur is cruciaal voor het bieden van kwalitatief onderwijs. Scholen hebben behoefte aan een transparante organisatie

In een faciliterende organisatie is transparantie een cruciale factor. Scholen dienen transparant te zijn over hun prestaties, beleid en uitgaven, zodat ouders en leerlingen eenvoudig alle informatie kunnen vinden om een school te kiezen die bij hen past.

om hun faciliteiten optimaal te benutten. Dit omvat een zorgstructuur

De zorgstructuur binnen een school is een samenhangend geheel van voorzieningen en procedures die erop gericht zijn om de zorgleerlingen optimaal te laten profiteren van het zorgaanbod.

voor het beheer en onderhoud van gebouwen, alsmede een duurzame organisatieontwikkeling

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Het is van belang om alle betrokkenen te motiveren, zoals het managementteam en leerkrachten, om een langetermijneffect te bereiken.

voor het verbeteren van de faciliteiten.

Facilitaire diensten spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van het onderwijsproces. Zij bieden een breed scala aan diensten, zoals ICT-ondersteuning, huisvesting en facilitaire zaken. Dit helpt leerkrachten en medewerkers om zich te focussen op hun kerntaak: het bieden van kwalitatief onderwijs.

Facilitair management

Het facilitair management is een cruciale functie binnen het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de faciliteiten, alsmede voor het verbeteren van de dienstverlening. Dit omvat het beheren van het gebouwenbestand, het digitale netwerk en alle inkoopprocessen.
Executieve functies

Executieve functies zijn de sleutel tot succes in het leven. Het zijn de vaardigheden die ons in staat stellen om doelgericht te handelen, taken te plannen en uit te voeren. Zonder executieve functies zou het leven een chaos zijn.

binnen het facilitair management zijn verantwoordelijk voor het nemen van strategische beslissingen over de faciliteiten. Zij moeten rekening houden met de behoefte aan een bedrijfsvoering

Een goede bedrijfsvoering is cruciaal voor het succes van een school als organisatie. Het faciliteert een efficiënte en effectieve manier van werken, waardoor leerkrachten zich kunnen focussen op hun kerntaak: het geven van goed onderwijs. Een faciliterende organisatie draagt bij aan een positieve leeromgeving.

die aansluit bij de onderwijsvisie.

Hybride leeromgevingen

De trend naar hybride leeromgevingen vraagt om een andere benadering van faciliteiten. Scholen en onderwijsinstellingen moeten hun faciliteiten aanpassen aan de nieuwe leeromgevingen. Dit vraagt om een flexibele en duurzame faciliteitenstructuur.
Facilitaire diensten moeten hierbij een belangrijke rol spelen. Zij moeten de faciliteiten optimaal benutten om de leeromgevingen te ondersteunen. Dit omvat het bieden van ICT-ondersteuning, huisvesting en facilitaire zaken.

Conclusie

Een goede faciliteitenstructuur is cruciaal voor het bieden van kwalitatief onderwijs. Facilitaire diensten en het facilitair management spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van het onderwijsproces. Door een transparante organisatie en een duurzame faciliteitenstructuur te creëren, kunnen scholen en onderwijsinstellingen hun faciliteiten optimaal benutten.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties