Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Laaggeletterdheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid: een onderwerp van groot belang

Laaggeletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

is een term die gebruikt wordt voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Het is een probleem dat veel mensen treffen, maar waarover weinig gesproken wordt. Laaggeletterde mensen zijn geen analfabeten, maar hebben wel moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die laaggeletterd zijn. Dit is ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Laaggeletterdheid kan leiden tot sociale isolatie, omdat mensen met laaggeletterdheid vaak last hebben van schaamte en onbegrip. Ze zijn afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden en hebben minder grip op hun geldzaken.

Gevolgen van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan leiden tot een reeks van negatieve gevolgen. Mensen met laaggeletterdheid zijn minder zelfredzaam, minder gezond en minder sociaal actief. Ook vinden ze minder snel een baan en hebben ze minder grip op hun geldzaken. Bovendien kan laaggeletterdheid leiden tot een verminderd vertrouwen in het onderwijsstelsel.
Laaggeletterdheid is een probleem dat niet alleen individuen treft, maar ook de maatschappij als geheel. Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren, omdat het een obstakel kan zijn voor sociale mobiliteit en economische groei.

Oorzaken van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan verschillende oorzaken hebben. Een van de belangrijkste oorzaken is een gebrek aan digitale geletterdheid

. Mensen die niet over de juiste digitale vaardigheden beschikken, hebben moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

Andere oorzaken van laaggeletterdheid zijn dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

en dyslexie

. Dysgrafie is een stoornis die het schrijven en lezen bemoeilijkt, terwijl dyslexie een stoornis is die het lezen en begrijpen van tekst bemoeilijkt.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren. Een van de belangrijkste stappen is het bieden van onderwijs en opleiding aan mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Bovendien is het belangrijk om het onderwijsstelsel aan te passen aan de behoeften van mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om het aantal mensen met laaggeletterdheid te verminderen en om een meer inclusieve maatschappij te creëren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties