Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Laaggeletterdheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid: een onderwerp van groot belang

Laaggeletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

is een term die gebruikt wordt voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Het is een probleem dat veel mensen treffen, maar waarover weinig gesproken wordt. Laaggeletterde mensen zijn geen analfabeten, maar hebben wel moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die laaggeletterd zijn. Dit is ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Laaggeletterdheid kan leiden tot sociale isolatie, omdat mensen met laaggeletterdheid vaak last hebben van schaamte en onbegrip. Ze zijn afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden en hebben minder grip op hun geldzaken.

Gevolgen van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan leiden tot een reeks van negatieve gevolgen. Mensen met laaggeletterdheid zijn minder zelfredzaam, minder gezond en minder sociaal actief. Ook vinden ze minder snel een baan en hebben ze minder grip op hun geldzaken. Bovendien kan laaggeletterdheid leiden tot een verminderd vertrouwen in het onderwijsstelsel.
Laaggeletterdheid is een probleem dat niet alleen individuen treft, maar ook de maatschappij als geheel. Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren, omdat het een obstakel kan zijn voor sociale mobiliteit en economische groei.

Oorzaken van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan verschillende oorzaken hebben. Een van de belangrijkste oorzaken is een gebrek aan digitale geletterdheid

. Mensen die niet over de juiste digitale vaardigheden beschikken, hebben moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

Andere oorzaken van laaggeletterdheid zijn dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

en dyslexie

. Dysgrafie is een stoornis die het schrijven en lezen bemoeilijkt, terwijl dyslexie een stoornis is die het lezen en begrijpen van tekst bemoeilijkt.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren. Een van de belangrijkste stappen is het bieden van onderwijs en opleiding aan mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Bovendien is het belangrijk om het onderwijsstelsel aan te passen aan de behoeften van mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om het aantal mensen met laaggeletterdheid te verminderen en om een meer inclusieve maatschappij te creëren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties