Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Professionele leergemeenschap | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Professionele leergemeenschap

Professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur. Het is een samenwerkingsmodel waarbij leraren, leerlingen en andere betrokkenen samenwerken om het leren te verbeteren.
In het onderwijsleerproces

Het onderwijsleerproces is een cruciale fase in de ontwikkeling van leerlingen. Het is een proces waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven en hun potentieel maximaliseren. De leerkracht speelt een centrale rol in dit proces en heeft bepaalde vaardigheden nodig om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit.

spelen professionele leergemeenschappen een cruciale rol bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leraren en leerlingen hun vaardigheden en kennis verbeteren.

Kenmerken van een professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap heeft een aantal kernelementen. Ten eerste is er een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
Daarnaast is er een leiderschap dat gericht is op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren. De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk.
Er is ook een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten. Bovendien is er een ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen.

Voordelen van een professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap biedt verschillende voordelen. Ten eerste kan het leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast kan het leiden tot een verhoging van de motivatie en betrokkenheid van leraren en leerlingen.
Bovendien kan het leiden tot een verbetering van de samenwerking tussen leraren en leerlingen. Dit kan leiden tot een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.

Hoe een professionele leergemeenschap te creëren

Om een professionele leergemeenschap te creëren, is het belangrijk om eerst een visie te ontwikkelen op het leren en de professionele ontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk om een leiderschap te creëren dat gericht is op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
Verder is het belangrijk om een organisatiestructuur te creëren die samen leren mogelijk maakt. Dit kan worden gedaan door het creëren van werkgewoontes die samenwerkend leren

Samenwerkend leren is een leerstrategie waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze aanpak stimuleert actief leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.

Conclusie

Een professionele leergemeenschap is een belangrijke factor bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leraren en leerlingen hun vaardigheden en kennis verbeteren.
Om een professionele leergemeenschap te creëren, is het belangrijk om eerst een visie te ontwikkelen op het leren en de professionele ontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk om een leiderschap te creëren dat gericht is op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties