Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Smarti | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Smarti

SMARTI: het formuleren van doelstellingen

SMARTI is een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het acroniem SMARTI staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.
Bij het formuleren van doelstellingen met SMARTI wordt erop gelet dat de doelstellingen duidelijk, eenduidig en concreet zijn. Dit maakt het mogelijk om de doelstellingen te meten en te controleren of ze bereikt zijn.
Een meetbare doelstelling is belangrijk omdat het mogelijk maakt om de voortgang te controleren en aanpassingen te maken indien nodig. Een acceptabele doelstelling is een doelstelling die niet te hoog of te laag is gesteld.
Een realistische doelstelling is een doelstelling die haalbaar is binnen de beschikbare tijd en middelen. Een tijdgebonden doelstelling heeft een begin- en einddatum, waardoor het mogelijk is om de voortgang te controleren en aanpassingen te maken indien nodig.
Tot slo

SLO, of Stichting Leerplan Ontwikkeling, is een landelijk expertisecentrum dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van leerplannen. Het biedt een breed scala aan producten en diensten gericht op leerplanontwikkeling, waaronder het ontwikkelen en testen van kerndoelen, leerlijnen en referentieniveaus.

t is een inspirerende doelstelling belangrijk omdat het motiveert om het doel te bereiken. Het is belangrijk om doelstellingen te formuleren die inspireren en motiveren.

Voordelen van sMARTI

Het gebruik van SMARTI heeft verschillende voordelen. Het maakt het mogelijk om duidelijke en haalbare doelstellingen te formuleren, waardoor het mogelijk is om de voortgang te controleren en aanpassingen te maken indien nodig.
Bovendien maakt SMARTI het mogelijk om de doelstellingen te meten en te evalueren, waardoor het mogelijk is om de effectiviteit van de doelstellingen te bepalen.
Verder is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te prioriteren, waardoor het mogelijk is om de belangrijkste doelstellingen eerst te bereiken.

Waarom sMARTI?

SMARTI is een methode die helpt om doelstellingen te formuleren die duidelijk, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden en inspirerend zijn. Het is een methode die helpt om de doelstellingen te bereiken en de voortgang te controleren.
Bovendien is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te prioriteren, waardoor het mogelijk is om de belangrijkste doelstellingen eerst te bereiken.
Verder is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te evalueren, waardoor het mogelijk is om de effectiviteit van de doelstellingen te bepalen.

Conclusie

In conclusie is SMARTI een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het is een methode die helpt om duidelijke, meetbare, acceptabele, realistische, tijdgebonden en inspirerende doelstellingen te formuleren.
Bovendien is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te prioriteren, te evalueren en te controleren, waardoor het mogelijk is om de effectiviteit van de doelstellingen te bepalen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties