Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociaal constructivisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Sociaal constructivisme

Sociaal constructivisme in het onderwijs

Het sociaal constructivisme

Het constructivisme is een leertheorie die stelt dat leren een actief proces is van kennisverwerving. Leerlingen construeren hun eigen kennis door voort te bouwen op hun aanwezige kennis. Dit proces vindt steeds meer plaats onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling.

is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het leren vindt steeds meer onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling plaats.

Het sociaal constructivisme heeft verbanden met het constructivisme en met de ideeën van Jean Piaget en Lev Vygotsky. Het sociaal constructivisme leunt op de theorie van sociale cognitie en zone van naaste ontwikkeling.

Kenmerken van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme kenmerkt zich door een rijke leeromgeving, waarbij de leerkracht verder bouwt op de aanwezige kennis. Het leren vindt plaats in de context en wordt gezien als een sociaal proces.
Het sociaal constructivisme heeft een sterke focus op het construeren van kennis door de leerling zelf. Het leren is een actief proces, waarbij de leerling zelf verantwoordelijk is voor het verwerven van kennis.

Voordelen van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme biedt verschillende voordelen voor het leren. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het stimuleert ook de sociale vaardigheden van de leerling, zoals communicatie en samenwerking.

Praktische toepassingen

Het sociaal constructivisme kan worden toegepast in verschillende onderwijssettings, zoals het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van competenties, zoals probleemoplossend leren en onderzoekend leren.
Het sociaal constructivisme kan ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

Conclusie

Het sociaal constructivisme is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het is een waardevolle aanvulling op het onderwijs, omdat het de leerling stimuleert om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties