Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Welbevinden | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Welbevinden

Welbevinden in het onderwijs

Welbevinden is een cruciale voorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Het is de mate waarin iemand zich tevreden voelt met zijn of haar leven en hoe iemand mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat.
Alle aspecten van het leven spelen een rol bij het ervaren van welbevinden van een kind. Dit betekent dat voor emotionele aspecten, maar ook bijvoorbeeld de leefomstandigheden en de sociale vaardigheden het welbevinden van kinderen kunnen vergroten of verminderen.

Aspecten van welbevinden

Concreet kan je bij welbevinden aan de volgende aspecten denken: een positief gevoel en positief in het leven staan, geluk, eigenwaarde, voldoening, ontspannen zijn, een gevoel dat je ertoe doet, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en energie, het ervaren van steun uit de omgeving en het goed weten omgaan met je eigen omgeving.
Een kind met een hoog welbevinden straalt innerlijke rust uit en kan genieten van dingen. Het is belangrijk om problemen met het welbevinden tijdig te signaleren. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het meten en volgen van bovenstaande aspecten van welbevinden.

De rol van het onderwijs

Het onderwijs speelt een cruciale rol bij het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het hebben van een goed pedagogisch klimaat is hierdoor een basisvoorwaarde voor het welbevinden van kinderen.
Door het bieden van een veilige en steunende omgeving, kunnen kinderen hun basisbehoeften

In het onderwijs spelen basisbehoeften een cruciale rol bij het stimuleren van intrinsieke motivatie. Deze basisbehoeften zijn inherent aan elk individu en worden beschreven door de zelfdeterminatie theorie.

vervullen en hun welbevinden vergroten. Het is belangrijk om kinderen te laten zien dat ze ertoe doen en dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Positieve psychologie

Positieve psychologie

In het onderwijs wordt nog vaak sterk gefocust op tekorten van leerlingen, om daar vervolgens handelingsplannen voor te schrijven. De positieve psychologie stelt dat we op de verkeerde weg zijn als er teveel nadruk ligt op problematiseren en diagnosticeren.

kan helpen bij het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is belangrijk om kinderen te laten zien dat ze ertoe doen en dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Door het toepassen van positieve psychologie in het onderwijs, kunnen kinderen hun welbevinden vergroten en hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ontwikkelen.

Conclusie

Welbevinden is een cruciale voorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Het is belangrijk om problemen met het welbevinden tijdig te signaleren en om kinderen te laten zien dat ze ertoe doen en dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Door het bieden van een veilige en steunende omgeving en het toepassen van positieve psychologie, kunnen kinderen hun welbevinden vergroten en hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ontwikkelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties