Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Doorzettingsvermogen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen in het onderwijs

Het doorzettingsvermogen is een cruciale competentie voor leerlingen om hun doelen te bereiken. Het vermogen om door te zetten bij tegenslagen en obstakels is essentieel voor het behalen van succes in het onderwijs.
Doorzettingsvermogen is nauw verbonden met motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

, zelfstandigheid

Zelfstandigheid is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière. Het betekent het vermogen om onafhankelijk te denken en te handelen, zonder beïnvloeding door anderen. Dit begrip is nauw verbonden met autonomie, eigenaarschap en zelfvertrouwen.

, creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

en duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een cruciale factor bij het behouden van een gezonde en productieve werkomgeving in het onderwijs. Het betekent dat medewerkers in staat blijven hun werk uit te voeren met behoud van gezondheid en welzijn.

. Leerlingen die over een hoog doorzettingsvermogen beschikken, zijn beter in staat om problemen op te lossen en hun doelen te realiseren.

Oorzaken van een laag doorzettingsvermogen

Een laag doorzettingsvermogen kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een gebrek aan motivatie, een tekort aan zelfvertrouwen en een gebrek aan vaardigheden.
Wanneer leerlingen niet over de juiste vaardigheden beschikken, kunnen zij het gevoel krijgen dat zij niet in staat zijn om een taak te volbrengen. Dit kan leiden tot een laag doorzettingsvermogen en een gebrek aan motivatie.

Wijze van aanpak

Het ontwikkelen van doorzettingsvermogen kan worden bereikt door het aanpakken van de oorzaken van een laag doorzettingsvermogen. Leerlingen moeten worden gestimuleerd om hun doelen te stellen en een plan te maken om deze doelen te bereiken.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te leren hoe zij kunnen omgaan met tegenslagen en obstakels. Dit kan worden bereikt door het aanbieden van training en begeleiding.

Conclusie

Het doorzettingsvermogen is een cruciale competentie voor leerlingen om hun doelen te bereiken. Door het identificeren van de oorzaken van een laag doorzettingsvermogen en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we het doorzettingsvermogen van leerlingen verbeteren.
Het is essentieel om leerlingen te stimuleren om hun doelen te stellen en een plan te maken om deze doelen te bereiken. Door het aanbieden van training en begeleiding, kunnen we leerlingen helpen om hun doorzettingsvermogen te verbeteren.
Door het ontwikkelen van doorzettingsvermogen, kunnen we leerlingen helpen om hun volledige potentieel te bereiken en een succesvolle toekomst te bouwen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties