Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Doorzettingsvermogen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen in het onderwijs

Het doorzettingsvermogen is een cruciale competentie voor leerlingen om hun doelen te bereiken. Het vermogen om door te zetten bij tegenslagen en obstakels is essentieel voor het behalen van succes in het onderwijs.
Doorzettingsvermogen is nauw verbonden met motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

, zelfstandigheid

Zelfstandigheid is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière. Het betekent het vermogen om onafhankelijk te denken en te handelen, zonder beïnvloeding door anderen. Dit begrip is nauw verbonden met autonomie, eigenaarschap en zelfvertrouwen.

, creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

en duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een cruciale factor bij het behouden van een gezonde en productieve werkomgeving in het onderwijs. Het betekent dat medewerkers in staat blijven hun werk uit te voeren met behoud van gezondheid en welzijn.

. Leerlingen die over een hoog doorzettingsvermogen beschikken, zijn beter in staat om problemen op te lossen en hun doelen te realiseren.

Oorzaken van een laag doorzettingsvermogen

Een laag doorzettingsvermogen kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een gebrek aan motivatie, een tekort aan zelfvertrouwen en een gebrek aan vaardigheden.
Wanneer leerlingen niet over de juiste vaardigheden beschikken, kunnen zij het gevoel krijgen dat zij niet in staat zijn om een taak te volbrengen. Dit kan leiden tot een laag doorzettingsvermogen en een gebrek aan motivatie.

Wijze van aanpak

Het ontwikkelen van doorzettingsvermogen kan worden bereikt door het aanpakken van de oorzaken van een laag doorzettingsvermogen. Leerlingen moeten worden gestimuleerd om hun doelen te stellen en een plan te maken om deze doelen te bereiken.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te leren hoe zij kunnen omgaan met tegenslagen en obstakels. Dit kan worden bereikt door het aanbieden van training en begeleiding.

Conclusie

Het doorzettingsvermogen is een cruciale competentie voor leerlingen om hun doelen te bereiken. Door het identificeren van de oorzaken van een laag doorzettingsvermogen en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we het doorzettingsvermogen van leerlingen verbeteren.
Het is essentieel om leerlingen te stimuleren om hun doelen te stellen en een plan te maken om deze doelen te bereiken. Door het aanbieden van training en begeleiding, kunnen we leerlingen helpen om hun doorzettingsvermogen te verbeteren.
Door het ontwikkelen van doorzettingsvermogen, kunnen we leerlingen helpen om hun volledige potentieel te bereiken en een succesvolle toekomst te bouwen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties