Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Werktijdfactor | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Werktijdfactor

Werktijdfactor in het onderwijs

In het onderwijs speelt de werktijdfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsduur en het aantal uren dat een leerkracht moet werken. De werktijdfactor geeft aan wat de hoogte van de aanstelling is en hoeveel uren er gewerkt moeten worden.
De werktijdfactor wordt aangegeven met twee cijfers achter de komma. Een werktijdfactor van 1,00 betekent bijvoorbeeld fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam. Door de werktijdfactor te vermenigvuldigen met 40 uur, kan worden berekend hoeveel uur er per week gewerkt moet worden. Vermenigvuldigen met 1659 uur, geeft de te werken uren per jaar.

Invloed op de arbeidsduur

De werktijdfactor heeft een directe invloed op de arbeidsduur van een leerkracht. Een hogere werktijdfactor betekent dat er meer uren gewerkt moeten worden, terwijl een lagere werktijdfactor minder uren werken inhoudt. Dit heeft een impact op de werkbelasting en de werk-privébalans van de leerkracht.
Om de werkbelasting te beperken, kan een deeltijd werken

In het onderwijs wordt gesproken van deeltijd werken wanneer een werknemer minder dan 40 uur per week werkt, wat overeenkomt met een werktijdfactor van 1,0. Dit type arbeidsregeling is vastgelegd in de CAO en biedt flexibiliteit voor werknemers en werkgevers.

of een werkverdelingsplan

Het werkverdelingsplan is een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces. Het is een plan op schoolniveau dat beschrijft welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit plan wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.

worden ingevoerd. Dit helpt om de werktijdfactor te verminderen en een betere werk-privébalans te creëren. Bovendien kan een opslagfactor

In het onderwijs speelt de opslagfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsbelasting van leraren. De opslagfactor wordt gebruikt om het voor- en nawerk van leraren te berekenen, dat wil zeggen het werk dat buiten de lesuren om wordt gedaan. Dit kan variëren van 35% tot 45% van de lesuren.

worden toegepast om de werktijdfactor aan te passen aan de behoefte van de leerkracht.

Werkdruk en werkverdeling

De werktijdfactor heeft ook een invloed op de werkdruk

Werkdruk speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van groot belang om werkdruk te herkennen en te vermijden om een gezonde en productieve leeromgeving te waarborgen. Werkdruk kan verschillende oorzaken hebben, zoals een hoge werkhouding, een ongunstige werktijdfactor, een hoge cognitieve belasting en een onvoldoende taakgericht werken

In het onderwijs is het cruciaal dat leerlingen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Dit wordt taakgericht werken genoemd. Een goede leeromgeving met orde en rust is hierbij onmisbaar.

.

en de werkverdeling binnen een school. Een hogere werktijdfactor kan leiden tot een hogere werkdruk, terwijl een lagere werktijdfactor kan leiden tot een betere werkverdeling.

Om de werkdruk te beperken, kan een taakgericht werken worden ingevoerd. Dit helpt om de taken te verdelen en de werktijdfactor te verminderen. Bovendien kan een json-formaat worden gebruikt om de taken te organiseren en de werktijdfactor te beheren.

Conclusie

De werktijdfactor is een belangrijke factor in het onderwijs. Door de werktijdfactor te begrijpen en te beheren, kan een betere arbeidsduur en een betere werk-privébalans worden gecreëerd. Dit heeft een positieve invloed op de leerkrachten en de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties